Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Internationale tomatentelers Whats-appen over teelt

Groei vraagt om kennis. Daarom startte Bayer met de Foundation Ambassadors Group, een platform voor kennisuitwisseling tussen telers van het Nunhems-tomatenras Foundation en Bayer. Deelnemers zijn Bart en Roel de Bakker (De Bakker Westland), Tom Vlaemynck (Tomato Masters, België) en Julien Stoll (Stoll Frères, Zwitserland). Veronique Savelkoul, Accountmanager van Bayer: "De telers zijn actief in totaal andere markten, maar wat ze bindt is hun innovatieve, marktgerichte werkwijze."


'Goede kennis is essentieel' zegt Julien Stoll van Stoll Frères.

"Ik wil tomaten van een onberispelijke kwaliteit. Daarvoor is goede kennis essentieel", vertelt Julien Stoll, directeur van Stoll Frères. Hij werd benaderd door Bayer om zich aan te sluiten bij de Foundation Ambassadors Group. Sindsdien heeft hij intensief contact met Bayer en met zijn Vlaamse en Nederlandse collega-telers.

De leden van de Foundation Ambassadors Group vergelijken wekelijks via internet hun teelt- en productgegevens en discussiëren in de gezamenlijke WhatsApp-groep. Stoll: "Binnen ons bedrijf leggen we de belangrijkste teeltgegevens vast, zoals arbeidsuren per hectare, bloeisnelheid, het aantal kilo's product en het verbruik van onder meer gas en water. Het is heel interessant die gegevens te kunnen vergelijken met die van andere telers én om met andere telers te kunnen discussiëren over bijvoorbeeld afzet, reclame en imago."

Daarnaast bezoeken ze met enige regelmaat elkanders bedrijven. Zo ontving Stoll onlangs zijn collega-telers op zijn bedrijf in het Zwitserse Yverdon-les-Bains. Stoll: "Wij als telers zijn geen directe concurrenten van elkaar. We kunnen dus zeer open met elkaar praten over onder meer bedrijfsvoering en teelttechniek."


Leden van de Foundation Ambassadors Group bezoeken elkaars bedrijven.

Serieus en toegewijd
Stoll Frères heeft een totaal teeltoppervlakte van circa 400 hectare. Daarop wordt een compleet groenteassortiment geteeld, waaronder het Nunhems trostomatenras Foundation. De Zwitserse markt is bijna geheel zelfvoorzienend. Een situatie die dus nauwelijks te vergelijken is met de open markt in Nederland en de positie van de veilingen in België.

Juist die verschillen zorgen voor goede een kennisuitwisseling, vertelt Stoll. "Daardoor kijk je nog kritischer naar je eigen productie- en verkoopmethoden. Ons streven is een product van een de allerbeste kwaliteit, een goed rendement en een efficiënte werkwijze. De telers van de Foundation Ambassadors Group zijn serieus, toegewijd en zijn in staat diepgaand over zulke onderwerpen te discussiëren."

Stoll is blij dat Bayer hem in contact heeft gebracht met zijn buitenlandse collega-telers. "Bayer is zeer betrokken en steekt veel tijd in het bij elkaar brengen van telers. Dat is erg prettig, want wij zijn vaak druk met ons werk. Het gaat Bayer duidelijk niet alleen om de verkoop van zaden; het wil telers helpen met hun kennis. Die support ben ik tot nu toe bijgeen ander zaadbedrijf tegengekomen. Eerlijk is eerlijk, deze samenwerking overtreft al mijn verwachtingen."


Kas van Stoll Production SA waar het Nunhems trostomatenras Foundation wordt geteeld.

Zaden en brainware
De drie telers van de Foundation Ambassadors Group zijn de absolute top op het gebied van het trosmiddensegment, vertelt accountmanager Harm Ammerlaan van Bayer. "Ze kiezen voor de beste smaak en een innovatieve marktbenadering. Met initiatieven als de Foundation Ambassador Group helpen we de telers een hoger rendement te realiseren, namelijk door kennisuitwisseling aan te bieden en daaraan zelf actief deel te nemen. Want Bayer weet dat je alleen met de juiste kennis het maximale uit zaden kunt halen. En uiteraard nemen wij de feedback mee in ons veredelingswerk. De juiste 'brainware' noemen we dat: kennis die je helpt nóg beter te presteren."

Voor meer informatie:
Bayer
Veronique Savelkoul
Tel.: +32 471 25 23 03
veronique.savelkoul@bayer.com

Jan Hanemaaijer
Tel.: +31 6 2860 8990
jan.hanemaaijer@bayer.com

Harm Ammerlaan
Tel.: +31 6 3495 9057
harm.ammerlaan@bayer.com
www.nunhems.nl
Publicatiedatum: