Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe GMO: verduurzamen, marktgericht produceren en samenwerken

Tholen - De nieuwe GMO-regelgeving is gepubliceerd in de Staatscourant. De aangepaste GMO-regels zijn 1 juli gewijzigd en zijn al naar de telersverenigingen gestuurd. Er worden strengere eisen gesteld aan de operationele programma's en het wordt mogelijk GMO aan te vragen voor samenwerkingsprojecten - maar dat moet wel te meten zijn.

Eisen operationele programma's verscherpt
In de nieuwe regels worden meer eisen gesteld aan de operationele programma's. Daarbij staat verduurzaming en marktgericht produceren centraal. Versterking van de afzetstructuur is optioneel.

Verduurzaming
Zo moet er voldaan worden aan bijvoorbeeld vermindering van uitstoot broeikasgassen, hergebruik afvalstoffen en voorkomen van emissies. Ook het bevorderen van omschakeling naar een biologische productiewijze is een nieuw streefdoel.

Marktgericht produceren
Op het gebied van marktgericht produceren gaan de vernieuwingen om het introduceren van nieuwe producten, een hogere gerealiseerde omzet per areaal, meer producten in een hoger kwaliteitsklasse of met een onderscheidend kwaliteitslabel of een jaarlijkse groei van de omzet van biogecertificeerde productie.

Producentenorganisaties zijn daarbij op grond van het eerste lid verplicht om de strategische doelen verduurzaming en marktgericht produceren op te nemen. Daarnaast kunnen producentenorganisaties er voor kiezen om in aanvulling hierop tevens het strategisch doel versterking afzetstructuur op te nemen.

Samenwerken
Als derde kunnen producentenorganisaties er voor kiezen om, in aanvulling hierop, ook het strategisch doel versterking afzetstructuur op te nemen. "Dit doel kan worden gerealiseerd door een verdergaande samenwerking van primaire producenten in de bundeling van het aanbod bij producentenorganisaties en een efficiƫntere logistieke organisatie van de afzet", is de verklaring. Hiermee wordt beoogd de positie van de telers te verbeteren.

Het gaat zowel om het samenwerken met andere producentenorganisaties en een toename van de organisatiegraad per subsector met 15% van het aangesloten areaal op 31 december ten opzichte van 1 januari 2014. Onder subsector wordt in dit kader verstaan de subsectoren glasgroenten, vollegrondsgroenten en fruit.

Afzetstructuur
Samenwerking tussen producenten is niet alleen relevant voor het verkrijgen van een sterkere positie in de onderhandelingen met de groothandel en de retail, maar ook om collectief kennis op te bouwen en te delen, gezamenlijk te investeren in een duurzaam productieproces en product- en marktontwikkeling en een beter risicobeheer.

Daarbij moet zeker ook worden gedacht aan de inzet van hoog gekwalificeerd personeel op het gebied van management, verkoop (inclusief productontwikkeling en marketing) en logistiek. Internationale samenwerking met producentenorganisaties in het buitenland of het opzetten van productielocaties in het buitenland bieden extra mogelijkheden om zowel Nederlandse als buitenlandse supermarktketens jaarrond van de gewenste producten te voorzien. Ten algemene geldt voor iedere vorm van samenwerking tussen producentenorganisaties de voorwaarde dat dit moet plaatsvinden met in acht name van de geldende Europese en nationale voorschriften op het terrein van mededinging.


Lees de hele regeling hier.