Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Goederenvervoer naar China met de trein: een aantrekkelijke optie?

Eind maart werd door het Havenbedrijf het seminar One Belt, One Road (OBOR) georganiseerd voor verladers en operators. Want hoe zit het nou precies met die 'nieuwe zijderoute' per trein van en naar China? Welke obstakels zijn er en welke voordelen heeft het? Begin juni gingen een aantal partijen nog eens met elkaar om tafel om ervaringen uit te wisselen en te kijken naar de potentie van de spoorlijn.



Verschillende ondernemingen vervoeren hun goederen al intercontinentaal via het spoor, andere pas net en sommige twijfelen nog. In de afweging tussen schip, vliegtuig en trein, is met name spoorvervoer tussen Europa en Azië een stuk interessanter geworden. De Chinese overheid investeert sinds 2013 tientallen miljarden in betere Euraziatische treinverbindingen- en voorzieningen en ook Rotterdam houdt zich op zijn beurt actief bezig met rail. De stad zou, zeker door de aansluiting op de haven, dan ook een logisch begin- en eindpunt zijn van een Euraziatische route.

Krachten bundelen

Inmiddels interesseren steeds meer bedrijven zich in de railverbindingen. Onder meer het exportbedrijf G&D Europe uit Rotterdam, dat in 2010 is opgericht door Jan-Paul Vegt en zijn Chinese zakenpartner Yonggao Liu. Deze zomer gaat het bedrijf zijn eerste container richting China sturen met de trein. "We zijn nu ongeveer een jaar naar de mogelijkheden van spoorvervoer aan het kijken. Afgelopen najaar zijn we nog op handelsmissie naar China geweest, waar ook een OBOR-seminar werd georganiseerd. Aan de hand van die bijeenkomst kregen we wel door dat er goede stappen werden gezet vanuit China, maar ook zeker vanuit Nederland", vertelt Vegt. "In juli willen we, het liefst vanuit Rotterdam, één container met de trein naar China versturen als een soort test."

Voor Vegt en Liu is het Euraziatische spoorvervoer een aantrekkelijke vervoersoptie. "Voor ons zou spoorvervoer in een aantal gevallen een goed alternatief kunnen zijn voor luchtvracht. Het is een stuk goedkoper en de containers gaan nog steeds behoorlijk snel van A naar B. Helemaal interessant wordt het als er nog meer partijen hun producten per spoor van en naar China gaan verschepen. Dan kun je meer volgepakte treinen laten rijden en de kosten flink naar beneden krijgen."

Betrouwbaar en snel

Hewlett Packard is een partij die al langer goederen met de trein tussen Europa en China vervoert en andere verladers aanmoedigt om het ook eens te proberen. Een ander bedrijf dat al een tijd containers vervoert vanuit China, is Ricoh Europe. Mia Craeghs is Manager European Transport bij Ricoh en is positief gestemd over de spoorverbinding. "We zijn een Japans bedrijf en onze productie komt voor een groot deel uit China. De laatste maanden hebben we de trein getest als alternatief voor luchtvracht, met name door de kosten die we daarmee kunnen besparen", vertelt Craeghs. "Daarnaast, als je het goed weet in te plannen, is de trein net zo goed een snel vervoersmiddel. We zijn daarbij ook positief verrast over de doorlooptijden. Inmiddels hebben we 75 containers op de trein in China gezet en als er vooraf wordt gezegd dat het transport twintig dagen duurt, dan duurt het ook twintig dagen. Soms negentien of achttien, maar we hebben nog geen enkele keer vertraging gehad."

Om zeker te zijn van een goede afhandeling van de containers, heeft Ricoh uitvoerige containertests uitgevoerd. "Van tevoren waren we uiteraard nieuwsgierig hoe het hele traject zou verlopen. Hoe zit het bijvoorbeeld met de documentatie, met het voortraject, hoe betrouwbaar is het vervoer? Om dat te testen hebben we een aantal containers uitgerust met track-and-trace-apparatuur. Daarmee hebben we zaken als temperatuur, luchtvochtigheid, trillingen en locatie bij kunnen houden. Aan de hand van die gegevens hebben we kunnen concluderen dat het allemaal keurig af wordt gehandeld", vertelt Craeghs. "Een ander groot voordeel voor ons, is het feit dat de containers in één keer naar de locatie worden vervoerd. Als je dat afzet tegen luchtvervoer, waar zendingen soms twee of drie keer worden overgeladen, is dat erg prettig omdat de kans op beschadigingen aanzienlijk afneemt. Bovendien stoot een trein ook veel minder CO2 uit dan een vliegtuig, dat telt bij ons ook mee in de overwegingen", zegt Craeghs. "Het loopt als een trein, om het maar zo te zeggen."


Bron: Port of Rotterdam
Publicatiedatum: