Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mexicaans product verkocht als Canadees

Canadese kwekerij krijgt miljoenenboete voor fout labelen kasgroente

Een Canadese kwekerij moet 1,5 miljoen dollar boete betalen voor het verkeerd labelen van groenten. Door de actie kwamen Mexicaanse groenten op de markt als Canadees product. "Een administratieve fout", zegt het bedrijf zelf.

De zaak werd in 2014 bekend gemaakt door de Canadese voedsel- en warenautoriteit. Zij ontdekten dat de kwekerij, Mucci Farms tussen het najaar van 2011 en het voorjaar van 2013 tomaten, komkommers en paprika's verkeerd heeft gelabeld. Mucci Farms is een van de grootste tuinbouwbedrijven van Canada. Het bedrijf teelt op zo'n 160 hectare allerlei soorten kasgroenten waaronder paprika's, tomaten, komkommers, bladgewassen. Met Mexicaanse aanvoer wordt jaarrond levering mogelijk gemaakt. Nu blijkt dat een deel van het Mexicaanse product in de supermarkt gelegen heeft met een Canadees herkomstlabel. Volgens de voedselinspectie gaat het om product met een totale waarde van meer dan 1 miljoen dollar.

Fouten gemaakt
De kwekers zelf zeggen geschrokken te zijn. "We nemen onze verantwoordelijkheid en gaan er alles aan doen om dit voortaan te voorkomen. We worden beschouwd als voorloper in de sector en vinden het enorm belangrijk om te leren van onze fouten. Zo kunnen we voorop blijven lopen", vindt Danny Mucci. Door akkoord te gaan met de opgelegde boete, erkent het bedrijf dat er fouten zijn gemaakt. In een statement wijzen ze erop dat dat niet hetzelfde is als bewust en moedwillig de wet overtreden. "Bedrijven mogen geen fouten maken - maar in de meeste grote bedrijven gaat er wel eens iets mis", vindt onderdirecteur Joe Spano. De directeuren moeten zelf allebei 150.000 dollar betalen. Nog eens 1,2 miljoen dollar moet opgehoest worden door het verpakkings- en het verkoopbedrijf.

Mucci en Spano willen nu vooral vooruit kijken. "We zijn juist trots op de eisen die we stellen aan ons product en ons bedrijf. Onze continue groei is daar een direct gevolg van. Dat zijn we ook verplicht aan onze klanten en werknemers."


Publicatiedatum: