Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vitapep mini-kas in schap Albert Heijn

Tholen - Vanaf vandaag liggen de mini-kweeksets van Vitapep in de schappen bij Albert Heijn. Het Snack & Grow-Me! concept bestaat uit de shaker met snackpaprika's, zaad en substraat om zelf paprika's te telen. De shaker werkt dan als mini-kas.

Albert Heijn kondigt de actie al flink aan

Snack & Grow-Me! werd twee jaar geleden ontwikkeld. "We wilden de consument op een andere manier kennis laten maken met het product", vertelt Patrick Franken van Vitapep. "En het is een manier om je meer in de picture te spelen. Van de snackgroenten kan de snackpaprika qua bekendheid nog wel een zetje gebruiken." In Duitsland en het VK hebben de minikasjes al in de winkel gelegen. Nu gaat Albert Heijn er als eerste Nederlandse partij op grote schaal mee aan de slag. De hele maand mei is de Snack & Grow-me! product van de maand. "We beleveren Albert Heijn al een aantal jaar jaarrond. Daarom hebben we samen met deze retailer besloten dit zo onder de aandacht te brengen."




Moestuintje plus
Heeft de moestuintjes-hype daar ook aan bijgedragen? "Het helpt vast mee", lacht Franken. "Al zijn we hier al langer mee aan de slag en zijn we eigenlijk vanuit een andere invalshoek tot dit idee gekomen. We vonden het zonde dat je de verpakking maar op een manier gebruikt en zochten naar meer mogelijkheden. In de Engelse markt werd er al veel hobbymatig geteeld en de laatste jaren is het echt een hype geworden." Bij Vitapep werd er eerst ook gekeken naar een concept met een verder afgekweekte plant in samenhang met het product. "Dat is logistiek best een gedoe: je moet de plantenkweker en de retailer op elkaar aan laten sluiten. Met dit concept kunnen we alles vanuit huis en in eigen beheer organiseren. En de insteek is anders: we verkopen het product en het thuiskweekpakket in hetzelfde schap. Dat is uniek."




Marketing
En hoe zit het met de kosten? De teeltverpakking, met substraat, zaadje en de kosten voor de extra verpakkingen - met daarop uitleg over de teelt - alleen al zijn behoorlijk. Is hier quitte mee te spelen? "Het is meer een marketingtool dan een verdienmodel", vertelt Franken. "Zeker als je kijkt naar de kosten van het ontwikkelen van een concept, moeten we er een aantal jaar mee aan de slag om het terug te verdienen. Daar gaat het ons niet om. We zien het als een verlengstuk van ons reguliere product en hebben daar marketingbudget voor beschikbaar ter ondersteuning van onze snackpaprika."


Snack&Grow me!! concept
 

Zestien weken telen
Is het niet een beetje vroeg om zo'n grote campagne voor de snackpaprika's te organiseren? De Nederlandse productie is nog lang niet op volle sterkte. "Dat niet, maar nu is juist een mooi moment voor de thuistelers. Het duurt zestien weken duurt voor ze de eerste paprika's kunnen oogsten en er is zomerweer voor nodig. Als we later starten, gaan we naar de herfst toe. Dan hebben ze minder lol van de plant." En daarna hebben de thuistelers Vitapep niet meer nodig - en kunnen ze zichzelf voorzien in paprika's? Zo ziet Franken het niet. "De consument ziet hoeveel tijd er overheen gaat voor je een paprika kunt telen - dat is alleen maar positief."