Snack & Grow-Me! werd twee jaar geleden ontwikkeld. "We wilden de consument op een andere manier kennis laten maken met het product", vertelt Patrick Franken van Vitapep. "En het is een manier om je meer in de picture te spelen. Van de snackgroenten kan de snackpaprika qua bekendheid nog wel een zetje gebruiken." In Duitsland en het VK hebben de minikasjes al in de winkel gelegen. Nu gaat Albert Heijn er als eerste Nederlandse partij op grote schaal mee aan de slag. De hele maand mei is de Snack & Grow-me! product van de maand. "We beleveren Albert Heijn al een aantal jaar jaarrond. Daarom hebben we samen met deze retailer besloten dit zo onder de aandacht te brengen."
Moestuintje plus
Marketing
En hoe zit het met de kosten? De teeltverpakking, met substraat, zaadje en de kosten voor de extra verpakkingen - met daarop uitleg over de teelt - alleen al zijn behoorlijk. Is hier quitte mee te spelen? "Het is meer een marketingtool dan een verdienmodel", vertelt Franken. "Zeker als je kijkt naar de kosten van het ontwikkelen van een concept, moeten we er een aantal jaar mee aan de slag om het terug te verdienen. Daar gaat het ons niet om. We zien het als een verlengstuk van ons reguliere product en hebben daar marketingbudget voor beschikbaar ter ondersteuning van onze snackpaprika."
Snack&Grow me!! concept
Zestien weken telen
Is het niet een beetje vroeg om zo'n grote campagne voor de snackpaprika's te organiseren? De Nederlandse productie is nog lang niet op volle sterkte. "Dat niet, maar nu is juist een mooi moment voor de thuistelers. Het duurt zestien weken duurt voor ze de eerste paprika's kunnen oogsten en er is zomerweer voor nodig. Als we later starten, gaan we naar de herfst toe. Dan hebben ze minder lol van de plant." En daarna hebben de thuistelers Vitapep niet meer nodig - en kunnen ze zichzelf voorzien in paprika's? Zo ziet Franken het niet. "De consument ziet hoeveel tijd er overheen gaat voor je een paprika kunt telen - dat is alleen maar positief."