Kom in de Kas-imitatie zorgt voor irritatie
Imitatiedag
Natuurlijk is het leuk om een kijkje in de kas te kunnen nemen van een Albert Heijn-teler en natuurlijk is positieve aandacht voor de tuinbouw alleen maar goed. Maar dat Albert Heijn eerst meekijkt bij de organisatie van Kom in de Kas en vervolgens vlak daarvoor een eigen evenement organiseert, dat zit chrysantenkweker Bernadette Bijman niet lekker. "Twee jaar geleden heeft Albert Heijn bij Kom in de Kas meegekeken, omdat ze ook open dagen wilden organiseren en daarin mogelijk samenwerking met KIDK zochten. Toen hebben we ze alles laten zien. En nu komen ze zelf met open dagen vijf dagen voor KIDK. Dat is kort gezegd niet netjes." Van samenwerking tussen Albert Heijn en de KIDK-organisatie is geen sprake. "Natuurlijk staan we daarvoor open", reageert Bijman. "Albert Heijn had zich als sponsor aan kunnen sluiten. Dan gaat het niet eens om geld, maar bijvoorbeeld om promotie van de dagen. Honig heeft zoiets een paar jaar geleden ook gedaan: de data van KIDK op de verpakkingen gemeld." Maar de retailer koos ervoor eigen open dagen te organiseren. En vooral de timing – vlak voor KIDK – zit Bijman dwars. "Aandacht voor de sector is altijd goed. Of dat nou vanuit de sector georganiseerd wordt of vanuit een Albert Heijn-reclamecampagne, dat maakt niet uit. De timing wel. Als je dan toch zoiets wilt organiseren, doe het dan in het najaar. Op een moment dat je de bestaande initiatieven niet in de haren zit." Bovendien heeft Bijman het gevoel overdonderd te worden door Albert Heijn op te kunnen. "KIDK werkt volledig met vrijwilligers, er gaat nauwelijks geld in om. Alle 24 regio's steken er tijd en energie in en ook de telers die open gaan doen dat vrijwillig. De sponsorbedragen die binnenkomen, gaan voor een groot deel naar kosten van bijvoorbeeld reclame in lokale krantjes en borden langs de weg. Tegen initiatieven met dit soort budgetten, kunnen we bijna niet op." Toch denkt ze dat het effect op de bezoekersaantallen meevalt. "KIDK vindt al bijna veertig jaar plaats. We halen meer dan 200.000 bezoekers. Bij andere evenementen tellen ze het bezoekersaantal als unieke bezoekers per locatie. Als we dat zouden doen, halen we er meer dan een miljoen. We kunnen ons meten aan dagen als het Museumweekend."
"Steeds meer aandacht"
Albert Heijn vindt het vervelend om te horen dat er vanuit de tuinbouw zo gereageerd wordt. De retailer denkt juist dat de evenementen prima naast elkaar kunnen bestaan. "We zien dat consumenten steeds meer willen weten waar eten vandaan komt. Dat er meer partijen zijn die daarop inspelen, lijkt ons juist goed", laat een woordvoerder weten. De timing en de keuze voor eigen open dagen heeft volgens de woordvoerder niets te maken met Kom in de Kas. "Het sluit aan op onze lente-campagne. Kom in de Kas is inmiddels een bekend begrip in Nederland. Daar willen we zeker geen afbreuk aan doen. We denken juist dat de evenementen goed samen kunnen vallen. De kas in, of naar het boerenland – de consument kan kijken welk moment het meeste geschikt is."
Trots op de kas
Bijman blijft erbij: ze hoopt dat de retailer volgend jaar de open dag verzet. Naar het najaar bijvoorbeeld, net als eerdere edities. En ondanks deze commotie, heeft ze wel enorm veel zin in volgende week. Ook hun chrysantenkwekerij opent de deuren. Sterker nog: bij Rubens Kwekerijen vindt de grote opening van Kom in de Kas regio Heerhugowaard plaats. "We verwachten rond de 2.000 mensen. En natuurlijk verheug je je erop. Al die mensen vertellen de hele dag hoe mooi je bedrijf is", vertelt ze. "Medewerkers, en scholieren nemen hun vrienden en familie. Dan ben je trots."