Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Stoffels wil Gusto in heel Europa bekend maken

"We zijn zonder proefperiode voor Gusto gegaan"

Tholen - De Gusto tomaat valt niet alleen op tussen de specialties vanwege haar grotere formaat. "Het is een vleestomaat met een hoge brixwaarde en een frisse kruidige smaak die je niet verwacht van een tomaat met dit formaat", vertelt Paul Stoffels. Hij heeft grote plannen voor Gusto: "Het is onze ambitie om van Gusto een Europees merk te maken. Ondertussen hebben we retailers in België, Nederland, Duitsland en Scandinavië al enthousiast gekregen voor het product. We hebben een fijne samenwerking met een aantal handelsbedrijven die graag meewerken aan het Gusto project. Voor 2016 werken we aan een opening in de Britse markt en trachten we onze positie in Scandinavië te versterken."



Markt kleine specialties verzadigd

In 2015 startten Paul en Petra met de teelt van Gusto-tomaten. "Hazera stelde ons het ras voor in de zomer van 2014. Wij waren al enige tijd op zoek naar een grotere tomaat met een sterk aromatische, eigen smaak. De markt is ondertussen wel verzadigd met kleine smaakvolle specialty tomaten. Er komen steeds meer kleine cherry's bij, de ene nog zoeter dan de ander. We dachten dat de tijd rijp was voor iets anders. Met de lekkere snacktomaatjes is de smaak een beetje weggehaald uit de keuken. Met Gusto streven we ernaar om smaak terug naar de keuken te brengen. Niet mierzoet, maar iets waar je heerlijke gerechten mee kunt maken die je elke dag een vakantiegevoel geven."



"We zijn ervoor gegaan"
Paul: "We waren overdonderd door de smaak van deze tomaat. Na onze eerste ervaringen in de demokassen van Hazera hebben we onmiddellijk besloten hier iets mee te doen. Zonder proefperiode zijn we ervoor gegaan. Het bleek geen eenvoudig te telen ras. We hebben dan ook het nodige lesgeld betaald in het afgelopen jaar. Smaak en hoge producties gaan maar zelden samen. " Paul vertelt dat het vinden van afzet makkelijker was. "De markt was klaar voor de nieuwe smaaktomaat. Verschillende retailers in binnen- en buitenland sprongen mee op deze aanvankelijk onzekere kar. In 2015 lag Gusto in onze verpakkingen en in co-branding in de winkel."

Uniek
Om de markt te benaderen op een exclusieve manier, gaan Stoffels en Hazera een samenwerkingsverband aan met elkaar. "Voor zover wij weten is er nog geen grote tomaat die over dezelfde smaakeigenschappen beschikt als Gusto. We hopen deze voorsprong nog even te behouden." Gusto heeft een dieprode kleur, onderscheidende, licht geribde vorm met een meerhokkige structuur gevuld met een groene gel. "Deze gel is mede bepalend voor de zeldzaam aromatische smaak van Gusto en maakt de tomaat er van binnen en van buiten fantastisch uit ziet. De sublieme smaak wordt door iedereen erkent en leidt in de winkel bij de consument tot herhalingsaankopen." We krijgen veel mooie reacties van consumenten. Een voorbeeld is die van Christine Mässer uit Burcht, die het volgende schreef op de Gusto-website: "Gekocht bij Carrefour Burcht: Dé beste tomaten die ik ooit in België gegeten heb. Heel wat anders dan die waterachtige tomaten waar men ons meestal mee opzadelt. Het mag eens gezegd worden: proficiat."



Jaarrond beschikbaar
In 2015 was het Gusto-areaal ruim 4 hectare en dit jaar is het areaal verdubbeld. "We hebben nu ook belichte teelt. Door deze belichting en onze samenwerking met contracttelers is Gusto jaarrond beschikbaar." Gusto is verkrijgbaar in verschillende verpakkingen. "Er is een Gusto schaal voor vier stuks en zes stuks. Daarnaast is hij ook verkrijgbaar in een doos van 2,5 kilo en hebben we 2 verpakkingen met drie stuks, op maat van de retail. Ook onder de term Gourmato, eveneens een brandnaam van Stoffels, gaat deze tomaat in een aantal verpakkingen in co-branding."

Voor meer informatie:
BVBA Stoffels
Kleine Gammel 61
2310 Rijkevorsel
T +32(0)3 314 24 48
F +32(0)3 314 17 09
info@stoffels-tomaten.be
www.gusto-tomato.info