Plus groeit, Coop plust en Jumbo schrapt banen
Jumbo +30%
In het jaar waarin de grootste integratie- en ombouwoperatie ooit werd afgesloten, steeg de consumentenomzet onder de Jumbo vlag met € 1,427 miljard tot € 6,250 miljard, een toename van 30% ten opzichte van 2014. Gecorrigeerd voor de extra omzetweek in 2015 (boekjaar 2015 kende 53 weken) bedroeg de omzetgroei 27%. Deze stijging is vooral te danken aan de toename van het aantal Jumbo winkels tot 580 (eind 2014: 499) en de omzetgroei in bestaande winkels. De autonome omzetgroei van Jumbo (excl. week 53) kwam met 1,8% ruim boven de markt uit (circa 1%, bron GfK) mede vanwege een sterke decembermaand.
Coop +7,5%
Coop heeft het jaar 2015 afgesloten met 7,5% meer omzet dan in 2014. De totale consumentenomzet steeg van 1,007 miljard over 52 weken naar 1,083 miljard euro in 2015 over 53 weken. Het aantal winkels van de supermarktketen groeide in 2015 per saldo met 13 winkels naar 254. De omzetstijging is gestuwd door de toename van het aantal winkels en de groei van het aantal klanten. Ook het gemiddelde kassabonbedrag nam toe. Coop maakt zijn volledige jaarcijfers bekend na de ledenraadsvergadering op 21 april.
Coop investeerde in winkels
Coop heeft de marktgroei ruimschoots overtroffen, meldt het supermarktconcern. Er werd in 2015 flink geïnvesteerd in de winkels. Er werd een aantal nieuwe supermarkten in gebruik genomen en daarnaast werden tientallen winkels gemoderniseerd. Bij alle filialen en veel ondernemers werd de afdeling groenten en fruit vernieuwd. Coop introduceerde daarnaast eind 2015 het nieuwe stadsconcept Coop Vandaag in 3 winkels.
Jumbo zet in op beleving en schrapt banen
Na jaren van overnames en integratie, zal Jumbo in 2016 verder groeien door ruim € 100 miljoen te investeren in de modernisering van winkels en de verdere uitrol van het online verkoopkanaal. Naast het investeren in haar winkels en de formulebeloftes zoals de laagsteprijsgarantie, zal het concern haar hoofdkantoororganisatie en logistieke processen verder optimaliseren. In 2016 zal Jumbo zo'n 70 winkels verbouwen naar haar laatste formule uitgangspunten, waarbij vers, assortiment en beleving centraal staan.
Ook gaat Jumbo het aantal arbeidsplaatsen op het hoofdkantoor terugsnoeien van 925 naar 735 fte's. Deels zal dit door outsourcing van generieke functies, zoals administratieve en beheerstaken, gebeuren en deels door afbouw van met name indirecte functies. Verder zal het servicekantoor in Amersfoort in de loop van 2016 worden gesloten en alle hoofdkantoormedewerkers centraal vanuit Veghel gaan samenwerken.
De adviesaanvraag voor deze herstructurering is inmiddels ingediend bij de centrale ondernemingsraad en de vakbonden zijn geïnformeerd. Voor de betrokken werknemers wordt een herstructureringsregeling ontwikkeld. "Wij begrijpen dat door deze veranderingen voor hoofdkantoormedewerkers een periode van onzekerheid aanbreekt. Zij kunnen er op rekenen dat wij dit traject zo zorgvuldig mogelijk zullen doorlopen", aldus Frits van Eerd.
Plus breidt klantenkring uit
Jan Brouwer, algemeen directeur van PLUS: "Het gaat goed met PLUS. Onze klantenkring wordt groter en trouwer. Dit komt allereerst door de succesvolle implementatie van het formuleconcept Briljant bij inmiddels 190 supermarkten. De andere drijver achter ons succes is de aangescherpte commerciële koers. Dit resulteert in een forse verbetering van ons prijsimago. Ook de sterkere versperformance en loyaliteitscampagnes, zoals de Minions en PLUSBRiCKS, dragen bij aan ons succes. We hebben verder een vernieuwd onlineplatform geïntroduceerd en de onlineactiviteiten uitgebreid. Daarnaast zijn we trots op de benoemingen tot beste wijnsupermarkt en meest verantwoorde supermarkt. En de mooiste supermarkt van Nederland, dat is PLUS Benders in Blerick."
Online scoort
In mei 2015 heeft PLUS een vernieuwd onlineplatform gelanceerd. De nieuwe website biedt bezoekers inspiratie, voordeel en de mogelijkheid om online te bestellen. Voor klanten van ruim 150 supermarkten is het inmiddels mogelijk om online boodschappen te doen bij hun eigen winkel. Deze winkels bezorgen de online bestelde boodschappen aan huis of hebben een ophaalpunt. De onlineactiviteiten leveren weliswaar geen directe bijdrage aan de winst, maar bieden wel kansen om het serviceconcept van PLUS te verstevigen, het onderscheidend vermogen te vergroten en nieuwe groeikansen te benutten, bijvoorbeeld door levering aan de zakelijke markt.
Bron: Plus, Coop, Jumbo