Omzet retail en detail stijgt
In het tweede kwartaal van dit jaar boekten retailers een omzetgroei van 1,9% in vergelijking met een jaar eerder. De prijzen van de dagelijkse boodschappen namen toe met 0,3%, het verkoopvolume met 1,6%.
De retailers boeken inmiddels al 5 kwartalen op rij positieve groeicijfers. Dit geldt zowel voor de omzet als voor het volume. De groei lag in het tweede kwartaal van dit jaar wel iets lager dan in de twee voorgaande kwartalen.
Omzet detail neemt opnieuw af
Detaillisten wisten in het tweede kwartaal niet te profiteren van de toegenomen bestedingen bij de detailzaken. In tegenstelling tot de supermarkten zagen deze winkels dat hun omzet verder terugliep. Het omzetniveau lag 1,3% lager dan een jaar eerder. Het volume nam 2,1% af, terwijl de prijzen met 0,8% stegen.
Na een bescheiden omzetgroei bij de detaillisten in het tweede en derde kwartaal van 2014, is de omzetontwikkeling nu voor het derde kwartaal op rij negatief. Detaillisten zagen daarmee hun omzetaandeel in de foodbranche langzaam verder afnemen.
Bron: CBS