Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Omzet retail en detail stijgt

Winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in het tweede kwartaal van 2015 1,4% meer omzet behaald dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzettoename in het tweede kwartaal komt vrijwel geheel doordat er meer verkocht werd (1,1%). De prijs die voor eenzelfde mandje aan levensmiddelen betaald moest worden, steeg met 0,4%. Het is daarmee al het vijfde kwartaal op rij dat de prijzen in foodwinkels nauwelijks stijgen of zelfs licht dalen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.



In het tweede kwartaal van dit jaar boekten retailers een omzetgroei van 1,9% in vergelijking met een jaar eerder. De prijzen van de dagelijkse boodschappen namen toe met 0,3%, het verkoopvolume met 1,6%.

De retailers boeken inmiddels al 5 kwartalen op rij positieve groeicijfers. Dit geldt zowel voor de omzet als voor het volume. De groei lag in het tweede kwartaal van dit jaar wel iets lager dan in de twee voorgaande kwartalen.

Omzet detail neemt opnieuw af
Detaillisten wisten in het tweede kwartaal niet te profiteren van de toegenomen bestedingen bij de detailzaken. In tegenstelling tot de supermarkten zagen deze winkels dat hun omzet verder terugliep. Het omzetniveau lag 1,3% lager dan een jaar eerder. Het volume nam 2,1% af, terwijl de prijzen met 0,8% stegen.

Na een bescheiden omzetgroei bij de detaillisten in het tweede en derde kwartaal van 2014, is de omzetontwikkeling nu voor het derde kwartaal op rij negatief. Detaillisten zagen daarmee hun omzetaandeel in de foodbranche langzaam verder afnemen.

Bron: CBS

Publicatiedatum: