Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Gekopte radijs en nieuwe kas bij Cornelissen Fresh Food

Tholen - Er is sprake van een piek in de radijsproductie en de Russische boycot heeft een belangrijke uitwijkmarkt weggenomen, dus de prijzen van radijs zijn al enkele weken niet al te best. Gelukkig zijn er met René Cornelissen van radijskwekerij Cornelissen Fresh Food nog genoeg andere zaken te bespreken. De nieuwe kas van het bedrijf bijvoorbeeld, of de gegroeide afzet van gekopt product voor de snijderijen.



In de radijsmarkt is op het moment eigenlijk drie keer niets. "Door het warmere weer en het extra licht, is de productie nu op een piek. Dat komt elk jaar wel terug, maar andere jaren gingen er een aantal opleggers losse radijs naar Rusland. Die uitwijkmogelijkheid hebben we nu niet. Dat zorgt voor een afzetprobleem. De afzet stagneert en blijft wat hangen", vertelt René Cornelissen van de Limburgse radijskwekerij Cornelissen Fresh Food. De situatie is al een week of twee zo en Cornelissen verwacht dat het nog wel even zo blijft. "Het is niets, maar het had nog veel erger kunnen zijn. Vorig jaar was het al twee weken eerder zulk weer. Dan was het probleem veel groter geweest", relativeert hij.




Nieuwe kas
Gelukkig zijn er ondanks de tamme markt nog genoeg andere zaken om met Cornelissen te bespreken. De nieuwe kas, bijvoorbeeld. Eind vorig jaar nam het bedrijf een leegstaande tomatenkwekerij van 1,8 ha over. Na vijf drukke weken, waarin de kas voorzien werd van een nieuw verwarmingssysteem, werd er half januari al ingezaaid. Nu zijn ze vol in productie. "Organisatorisch is het soms nog even wennen, maar de teelt gaat eigenlijk heel erg goed", vertelt Cornelissen. "Uitstekend zelfs. De kwaliteit van het product is perfect."



Boycot
Was het, gezien de Russische boycot en het overschot dat er nu op de markt is, geen raar moment om het bedrijf uit te breiden? "Niet als je er klanten voor hebt", vindt Cornelissen. "Vanuit ons vaste klantenbestand groeide de vraag. Die kun je laten gaan, of je kunt ervoor kiezen om uitbreiden. Natuurlijk denk je na over zaken als de boycot, maar vooralsnog kunnen we ze goed kwijt. Weliswaar niet altijd voor het geld dat je wilt hebben, maar dat is inherent aan de sector", lacht hij. "Dadelijk, als de vakanties gaan beginnen, zaaien we ook weer minder. Dan gaan we stomen, kunnen de medewerkers op vakantie – dan doen we het iets rustiger aan. Vroeg in de herfst pakken we de draad weer op en zetten we alles weer goed vol."


De geconditioneerde verwerkingsruimte van de gekopte radijs. De machine is strikt geheim, vandaar dat de deur op slot zit.

Gekopte radijs
Bovendien is de markt voor losse radijs misschien wel rustig, maar neemt het in een andere tak van sport juist toe. De gekopte radijs, voor de snijderijen, loopt de laatste maanden enorm goed. Twee jaar geleden heeft het bedrijf speciaal voor dit product een semi-automatische verwerkingslijn laten ontwikkelen. Daarmee wordt het product ontkopt en ontstaart. "De laatste jaren zagen we convenience groeien. En in salades wordt steeds meer radijs in gemengd: in reepjes, blokjes – wat ze ervan maken. Daar zagen we markt in", verklaart Cornelissen. En sinds een aantal maanden, nadat een Duitse leverancier van de markt verdween, loopt het enorm goed. Er wordt momenteel in tweeploegendienst gewerkt om aan de vraag te kunnen voldoen. "Het is een heel andere klantenkring dan de versmarkt – het zijn allemaal contracten en 90% gaat de Duitse markt op. Maar het is een leuke aanvulling op de versmarkt. Het hangt samen en je zoekt de toegevoegde waarde van je product. Daar ben je ondernemer voor."


Voor meer informatie:
Cornelissen Fresh Food B.V.
René Cornelissen
Herenbosweg 7
5962 NW Melderslo
Nederland
info@cornelissenfreshfood.nl
Telefoon: +31 77 3970480
Fax: +31 77 3970483
www.cornelissenfreshfood.nl