Joséphine Cuadras (links) op de Medfel in Perpignan.
De verliezen van Cuadraspania (Almeria) bedroegen bijna 50%. "Zo'n seizoen hopen we nooit meer mee te maken," zegt Joséphine.
De artisjokken zijn vooral gericht op nichemarkten (met name in Frankrijk) met een lange traditie in de consumptie van deze groente. De consumptie wordt geleidelijk aan populairder in het Verenigd Koninkrijk, terwijl Duitsland wat achterblijft.
Goede tijden voor andijvie
Cuadraspania is vooral een andijviespecialist: deze wordt langs dezelfde kanalen afgezet als de artisjokken.
"De vorst heeft de productie beperkt en dat heeft geresulteerd in betere prijzen. Maar het verhaal is elk jaar omgekeerd. Je kunt op je vingers natellen dat telers voor volgend jaar juist weer meer andijvie gaan planten," zegt Joséphine.
Of andijvie over de hele linie aan populariteit wint, weet ze niet. "Ik weet wel dat er steeds meer soorten en maten op de markt komen," vertelt ze. Presentatie is heel belangrijk voor de andijvie. Als de kleur overwegend wit is, zijn ze aantrekkelijker voor de koper. We gebruiken op het moment landbouwmethoden om ze lichter te maken."
Joséphine Cuadras
Cuadraspania, S.L.
Camino Cuatro Higueras s/n
Barriada de Burjulú
04610 Cuevas del Almanzora, Almeria. Spain
T: + 34 950 52 90 43
M: +34 629 111 331
josephine.cuadras@cuadraspania.com
www.cuadraspania.com