Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Leon Mol van Ahold tijdens PMA Fresh Connections:

"Met voedselveiligheid valt niet te schipperen"

Consumenten houden zich relatief weinig bezig met voedselveiligheid, maar voedingsproducenten des te meer. Dit werd vorige week duidelijk tijdens de PMA Fresh Connections in Rotterdam die daar voor de tweede maal plaatsvond. 


(Vlnr) Jacco Vooijs, Manager QA/QC, Royal Fruitmasters, Peter Verbaas, Vicepresident bij Frugi Venta en Dr. Leon Mol van Ahold.


"In de jaren '70 was de beschikbaarheid het grootste punt. In de jaren '80 was het de smaak. Vervolgens werd het 't milieu en daarna de sociale verantwoordelijkheid," zei Leon Mol van Ahold tijdens de recente PMA Fresh Connections vorige week in Rotterdam. "Als inkoopmanagers moeten we de kwaliteit, duurzaamheid en beschikbaarheid elke dag weer in evenwicht brengen, maar de voedselveiligheid staat daar nog los van."

"Met voedselveiligheid valt niet te schipperen." Omdat Mols te maken heeft met veel leveranciers uit verschillende delen van de wereld, vergt het aanzienlijke inspanning om ervoor te zorgen dat het voedsel aan de veiligheidsnormen voldoet. "Een incidenteel systeem is daarvoor niet toereikend," zei hij. "We hebben een structuur nodig, die omstandigheden waarin producten onveilig zijn, koste wat kost voorkomt."


Jacco Vooijs, Royal Fruitmasters, Dr. Leon Mol, Ahold en Peter Verbaas, Frugi Venta.

"Dat betekent dat we moeten kunnen anticiperen welke factoren er tot onveilige voeding leiden. Door middel van steekproeven kan Mols bepalen dat bepaalde delen van de wereld (zoals Zuid-Amerika, Afrika en Aziƫ) een hogere kans op problemen geven. Het betekent niet dat retailers niet kunnen kopen in die landen, maar het betekent wel dat aanvullend onderzoek nodig is wanneer dit wel het geval is. "Maar om alles bij te houden wat er over de hele wereld geproduceerd wordt, is nogal een grote taak en retailers moeten samenwerken met hun leveranciers op manieren die ze misschien niet gewend zijn."

"Onze leveranciers moeten ons vertellen wat de problemen zijn en we moeten de gesprekken hierop concentreren," aldus Mols. "de wereld is te ingewikkeld, de technologie te geavanceerd en het assortiment te breed om overal expert in te zijn." Dat de wereld steeds ingewikkelder wordt, zien we bijvoorbeeld in de manieren waarop verse producten worden verbruikt. Broccoli, bijvoorbeeld, wordt vaker rauw gegeten als een snack en dus niet meer gekookt. Dat betekent dat de voedselveiligheid rekening moet houden met veranderende foodtrends. "We moeten dus steeds specifieker gaan kijken," stelt Mols.


Jacco Vooijs, Royal Fruitmasters.

De MRL's die aangetroffen worden op groenten en fruit maken ook deel uit van elk gesprek over voedselveiligheid. Retailers maakten zich nooit veel zorgen over die residuen, maar onder de druk van inspecteurs en het openlijk benoemen van retailers is dat veranderd. "De retail gebruikt dit nu zelfs in de marketing," zegt Mols.

Jacco Vooijs van Royal Fruitmasters wil nog een stap verder gaan. Hij wil een systeem invoeren dat het voor retailers gemakkelijk maakt om in keten te zien waar het voedsel vandaan komt en hoe het is verwerkt.

Afnemende consumptie
Toch legt Vooijs ook de vinger op een andere zere plek: er wordt nog steeds niet genoeg verse groenten en fruit geconsumeerd. "We kunnen niet voorbij aan voedselveiligheid, maar we moeten ons ook richten op toenemende consumptie," zei hij. "De consumptie neemt af en slechts 25 procent van de mensen in Nederland eet voldoende groenten en fruit. We moeten ervoor zorgen dat de consumptie toeneemt. "

Publicatiedatum: