Gert Mulder, directeur van Frugi Venta, ging in op de ontwikkelingen op de Nederlandse en mondiale markt. "De wereld om ons heen verandert snel. In de nabije toekomst moeten er 9 miljard monden worden gevoed op een gezonde en duurzame manier. Gelukkig kunnen we daar met groenten en fruit een sleutelrol in vervullen. Om dit te bereiken, zal er in de hele keten samengewerkt moeten worden. Daarom is vorige week ook het definitieve besluit gevallen om de krachten van DPA en Frugi Venta te bundelen om een sterke organisatie, die de keten van teelt tot retail kan bedienen.
Komende week worden er artikelen over de gehouden presentaties gepubliceerd. Bryan Silbermann concludeerde aan het einde van de bijeenkomst dat er niet altijd één oplossing bestaat voor de problemen. "In onze sector zijn we snel geneigd om te denken in zwart of wit met het idee dat er maar één oplossing bestaat, maar de complexiteit van de verschillende ketens vragen om meerdere oplossingen. Er is een grotere vraag naar transparantie, zowel tussen handelspartners onderling als richting de consument.
Tijdens de inleidingen werden de uitkomsten van polls getoond over de vragen, die tijdens de conferentie werden gesteld. "De meesten van ons consumeren snacktomaten en definiëren zichzelf als een hobbykok. Men voelt zich onderdeel van Generatie X en verwacht dat de Russische boycot in 2016 doorzet. Alleen zijn we verdeeld over de vraag of de Duitse economische motor zal vertragen in 2016", concludeerde Silbermann.