Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"We kunnen nu nog korter op de bal spelen"

Verbetering AGF-assortiment ISPC sinds komst nieuwe AGF-inkoper

Tholen – ISPC International N.V. is een horecagroothandel met twee vestigingen, in Gent en in Luik. Van oorsprong is ISPC een Nederlands concept dat in 1990 gekocht werd door een Belgische bedrijf zeer actief in de wijn- & drankenhandel. In 2009 heeft dit Belgische bedrijf zijn twee Nederlandse vestigingen verkocht. De twee Belgische bedrijven zijn in 2012 overgenomen door de heer Ivan Sabbe. Deze Belgische vestigingen zijn samen goed voor een omzet van meer dan 65 miljoen euro en stelt 200 personeelsleden te werk.


Koen de Leeuw, inkoper AGF

Jarenlange ervaring
Op het gebied van AGF is Koen de Leeuw sinds een jaar in dienst bij ISPC. Hij komt uit de sector en kent het wereldje goed. Hij brengt de producten zo snel mogelijk van de diverse leveranciers naar de winkels. Keuren, aankopen en vervoeren, Koen doet het allemaal zelf. Hij koopt in bij de veilingen, telers, Rungis en het Europees Centrum te Brussel. Werken met groenten en fruit zit hem in het bloed. Zijn grootvader was één van de eerste witlooftelers, die witloofzaad naar Amerika exporteerde en zijn vader had een goedlopende groentewinkel. Deze heeft Koen met kennis van zaken uitgebouwd. "Nu kan ik al mijn kennis en ervaring inzetten om het ISPC-assortiment nog aantrekkelijker te maken. AGF is mijn passie en hobby, zelfs als ik op reis ben."



Kort op de bal

Voor de verkoop van de verschillende ISPC vestigingen werd de aankoop gemeenschappelijk met de Nederlandse & Belgische vestigingen gedaan. Hiervoor beschikte ISPC over een platform en werden de aankopen verzameld in Sint-Katelijne-Waver. "Dat systeem werkte op zich prima, maar na de verkoop van ISPC Nederland konden we dit platform kostprijstechnisch niet handhaven", legt directeur productmanagement, Peter Hoeks, uit. "We hebben daarna voor onze Belgische vestigingen tijdelijk onze inkopen via een groothandelaar gedaan, maar uiteindelijk wilden we het toch liever in eigen handen hebben. Het grote voordeel is dat we nu enorm kort op de bal kunnen spelen. Ook gaan we nu zelf weer op zoek naar specialiteiten. ISPC vindt het van groot belang om de nieuwste producten in huis te hebben, het liefst als eerste. Koen kent veel mensen uit de sector en zo raakt hij altijd aan de mooiste producten in de beste tijd van het jaar en de juiste maatvoering. Bepaalde producten komen rechtstreeks van de teler." Als nieuwe trends ziet Koen minigroenten en nieuwe kruiden. "En niet te vergeten de introductie van bloesems. Bloesems van peulvruchten bijvoorbeeld hebben een zeer intense smaak en versieren het bord tegelijkertijd." Mede onder leiding van Koen en zijn team hebben de AGF-afdelingen in de winkels een nieuwe look gekregen. "We hebben de producten zo uitgestald dat klanten echt een marktgevoel krijgen als ze hier rondlopen."





Een chef snijdt het liefst zijn groenten zelf
Peter: "We bedienen het midden- en hoogsegment in de horeca." Wij leveren topkwaliteitsproducten, en onze service naar het klientele is bijzonder hoog, een 'nee' verkopen bestaat niet bij ISPC. "Een chef snijdt graag zijn groenten zelf. Gesneden en/of voorgegaarde producten, klaar voor gebruik, heeft een hoge graad van convenience en dat verkopen we hoofdzakelijk aan traiteurs en cateringbedrijven. Het assortiment in beide vestigingen is over het algemeen hetzelfde, maar Luik heeft een belangrijke gemeenschap van Italianen en heeft daarmee een groter assortiment wat meer gericht is op Italiaanse restaurants. Dus daar ligt de nadruk op het betere product uit Italië." Hij vindt het systeem van Koen zeer effectief. "Sinds dat hij hier werkt, hebben we veel positieve reacties ontvangen van onze klanten. Vers, breed en veelzijdig zijn woorden die we vaak horen. Er was echt een 'wow-effect' bij de verbetering van het AGF-assortiment. Daarnaast zijn de omzetten op AGF-gebied zichtbaar gestegen. Koen kent de telers en de beste adressen voor de producten en speelt hiermee in op de vraag van de klant."



Handelen
Koen: "We bieden veel lokale groenten en fruit, maar hebben bij bepaalde producten een voorkeur voor producten uit het zuiden. Daar komen heerlijke smaaktomaten vandaan, de zongerijpte zoals Les Cailloux de Provence. Hier hebben ze nog steeds veel van die longlife-rassen en gaat het meer om houdbaarheid." Hij vindt het leuk om echt nog te handelen bij het inkopen. "Het zoeken naar het juiste product, zaken vergelijken en kopen voor de beste prijs: dat blijft mijn vak."



One-stop-shopping

Peter: "Onze prijzen zijn marktconform. Omdat we een one-stop-shoppingconcept zijn, komen de chefs hier graag winkelen, omdat ze in een keer al hun benodigdheden kunnen komen halen en onze Carry-outs brengen de boodschappen netjes tot in de wagen. Zoals ik al zei: "Onze servicegraad ligt bijzonder hoog". We gaan daarbij ook niet in discussie met de klant indien deze niet tevreden was over de kwaliteit. Als een klant niet tevreden is, krijgt hij een nieuw product. Daarom komen ze terug. Als het cliënteel vragen heeft, kunnen ze terecht bij onze professionele mensen met de juiste vakkennis. Wij investeren in opleidingen en hebben overal vakspecialisten lopen."



In de toekomst is ISPC van plan om de rol van trendsetter te behouden. "We willen de eerste zijn met de mooiste en nieuwste producten. Daarnaast is het van belang om te blijven groeien en investeren. Zo gaan we het bestelsysteem de komende tijd nog updaten. Op de AGF-afdeling gaan we een breder bio-assortiment introduceren, alsmede een prachtige range van kruiden en bloemen, komende van regionale en lokale producenten, zoals Local Food, Duizendschoon en anderen", besluit Koen.



Voor meer informatie:
Peter Hoeks
Koen de Leeuw
ISPC Gent
Ottergemsesteenweg-Zuid 720
B-9000 Gent - België
Tel +32 (0)9 241 51 11
Fax +32 (0)9 241 51 08
info-gent@ispc-int.com
www.ispc.be