‘Promotie maken werpt vruchten af’
Daar staat tegenover dat er dit jaar zo'n 7,5 hectare is bijgekomen en dat het aantal telers van oranje paprika's dat bij OPV is aangesloten, nu samen goed zijn voor zo'n 71 ha. Onder gegeven omstandigheden mag die groei opmerkelijk heten, maar er zijn verklaringen voor. Barendse: "Ten eerste is de oranje paprika zoet, wat maakt dat hij meer dan andere paprika's als tussendoortje wordt gegeten. Vooral bij kinderen is hij erg geliefd. Daarnaast heeft hij de naam gezond te zijn: hij bevat veel vitaminen, met name vitamine C en bevat bovendien de stoffen luteïne en zeaxanthine, stoffen die goed zijn voor het netvlies."
Promotie
Maar er is meer. "De andere kleuren paprika's beschikken niet over een met de OPV vergelijkbare instantie," aldus Barendse. "OPV heeft naast een PR stuurgroep ook een rassencommissie, die zich bezig houdt met nieuwe rassen, houdbaarheidsproeven en kwaliteit. Daarnaast is bijzonder dat de leden van OPV lid zijn van verschillende afzetorganisaties, maar samenwerken wat betreft promotie en informatie uitwisseling wat betreft rassen."
Volgens Barendse is er nog volop groeipotentie voor wat betreft de consumptie van oranje paprika. Aan de OPV zal het in elk geval niet liggen: voor komend seizoen kunnen we naar eigen zeggen weer nieuwe campagnes verwachten in Nederland maar ook in Duitsland en Engeland.
Voor meer informatie:
Oranje Paprika Vereniging
De Bruidsbogerd 8
2671 DL Naaldwijk
E: info@oranjepaprika.eu
www.oranjepaprika.eu