Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Karin Barendse, Oranje Paprika Vereniging;

‘Promotie maken werpt vruchten af’

Tholen - De oranje paprika is niet meer uit de schappen weg te denken. Dat is in belangrijke mate het werk van de Oranje Paprika Vereniging (OPV), dat het product in Nederland, Duitsland en Engeland actief promoot. Karin Barendse: "Dat komt door jaren lang promotie maken. Dat doen we sinds 2008 en dat lijkt nou zijn vruchten af te werpen. Maar daar wil ik wel in een adem aan toevoegen dat ook voor de oranje paprika telers de laatste jaren niet gemakkelijk zijn geweest. Vorig jaar was echt heel moeilijk, 2013 was relatief iets beter en de twee, drie jaar daarvoor waren wat betreft uitbetaalprijs ook moeilijk."



Daar staat tegenover dat er dit jaar zo'n 7,5 hectare is bijgekomen en dat het aantal telers van oranje paprika's dat bij OPV is aangesloten, nu samen goed zijn voor zo'n 71 ha. Onder gegeven omstandigheden mag die groei opmerkelijk heten, maar er zijn verklaringen voor. Barendse: "Ten eerste is de oranje paprika zoet, wat maakt dat hij meer dan andere paprika's als tussendoortje wordt gegeten. Vooral bij kinderen is hij erg geliefd. Daarnaast heeft hij de naam gezond te zijn: hij bevat veel vitaminen, met name vitamine C en bevat bovendien de stoffen luteïne en zeaxanthine, stoffen die goed zijn voor het netvlies."

Promotie
Maar er is meer. "De andere kleuren paprika's beschikken niet over een met de OPV vergelijkbare instantie," aldus Barendse. "OPV heeft naast een PR stuurgroep ook een rassencommissie, die zich bezig houdt met nieuwe rassen, houdbaarheidsproeven en kwaliteit. Daarnaast is bijzonder dat de leden van OPV lid zijn van verschillende afzetorganisaties, maar samenwerken wat betreft promotie en informatie uitwisseling wat betreft rassen."

Volgens Barendse is er nog volop groeipotentie voor wat betreft de consumptie van oranje paprika. Aan de OPV zal het in elk geval niet liggen: voor komend seizoen kunnen we naar eigen zeggen weer nieuwe campagnes verwachten in Nederland maar ook in Duitsland en Engeland.

Voor meer informatie:
Oranje Paprika Vereniging
De Bruidsbogerd 8
2671 DL Naaldwijk
E: info@oranjepaprika.eu
www.oranjepaprika.eu