Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
ook meer budget naar online kanalen

VLAM zet meer in op buitenland in 2015

VLAM zet in 2015 enkele opmerkelijke acties op de agenda. Het lokale aspect – herkenbaar aan de signatuur 'van bij ons' – blijft uiteraard de rode lijn door onze binnenlandse campagnes, maar opvallend is dat in 2015 5% meer budget gaat naar buitenlandse acties. Bovendien kiest VLAM ervoor om onze producten buiten de Europese Unie extra te gaan promoten. Onverwacht? Niet echt. Het Russische handelsembargo zorgt ervoor dat VLAM nog meer dan vroeger de exportstrategie diversifieert.

Nog een opvallende – evenmin onverwachte – tendens is dat er steeds meer budget naar online kanalen gaat. Onze jongste telg, de biersector, kiest voor een sterke online campagne. Maar ook melk, sierteelt en korte keten zetten sterk in op digitale platformen.

In overleg met de sector

Elk van de VLAM-sectoren heeft alweer een boeiend programma uitgewerkt. Interessant is dat deze campagnes samen met de sector worden uitgewerkt. Alle Vlaamse land- en tuinbouwers (en vissers, en bakkers…) betalen bijdragen aan VLAM om hun producten te promoten. Waar dat budget naartoe gaat, wordt – op basis van marktonderzoek en rekening houdend met de maatschappelijke context – in nauw overleg bepaald met de verschillende sectoren.

Binnenland
Het resultaat? Een resem gloednieuwe campagnes om de producten van eigen bodem te promoten. Voor bio bijvoorbeeld ligt er een nieuwe campagne klaar, die bio op de kaart zet als toegankelijk voor iedereen. De nieuwe witloofcampagne nam al een aanloop in het najaar en zet in 2015 verder in op Popeye als mascotte. De bakkerijsector is volop bezig met een strategische oefening rond de bakkerij van de toekomst. Groen van bij ons slaat een nieuwe weg in met de jongerencampagne Floor. Korte keten pakt uit met een game rond lokale marketing. En tot slot staat ook een grondige make-over van het kookplatform Lekker van bij ons op de planning. Heel wat sectoren kiezen er ook voor om bestaande campagnes verder te zetten. Zo werkt vlees verder rond de 3 pijlers veilig, voedzaam en verantwoord, en blijft de zuivelsector trouw aan de boodschap 'melk, voedzaam van nature'.

Buitenland
Export krijgt in 2015 extra gewicht. VLAM neemt naar aanleiding van het invoerverbod in Rusland extra initiatieven: VLAM voorziet extra beursdeelnames, er werden nieuwe programma's ingediend bij de Europese Unie en er staan extra prospectiedagen gepland.

Benieuwd naar de plannen voor 2015? Klik hier
Publicatiedatum: