VLAM zet meer in op buitenland in 2015
Nog een opvallende – evenmin onverwachte – tendens is dat er steeds meer budget naar online kanalen gaat. Onze jongste telg, de biersector, kiest voor een sterke online campagne. Maar ook melk, sierteelt en korte keten zetten sterk in op digitale platformen.
In overleg met de sector
Elk van de VLAM-sectoren heeft alweer een boeiend programma uitgewerkt. Interessant is dat deze campagnes samen met de sector worden uitgewerkt. Alle Vlaamse land- en tuinbouwers (en vissers, en bakkers…) betalen bijdragen aan VLAM om hun producten te promoten. Waar dat budget naartoe gaat, wordt – op basis van marktonderzoek en rekening houdend met de maatschappelijke context – in nauw overleg bepaald met de verschillende sectoren.
Binnenland
Het resultaat? Een resem gloednieuwe campagnes om de producten van eigen bodem te promoten. Voor bio bijvoorbeeld ligt er een nieuwe campagne klaar, die bio op de kaart zet als toegankelijk voor iedereen. De nieuwe witloofcampagne nam al een aanloop in het najaar en zet in 2015 verder in op Popeye als mascotte. De bakkerijsector is volop bezig met een strategische oefening rond de bakkerij van de toekomst. Groen van bij ons slaat een nieuwe weg in met de jongerencampagne Floor. Korte keten pakt uit met een game rond lokale marketing. En tot slot staat ook een grondige make-over van het kookplatform Lekker van bij ons op de planning. Heel wat sectoren kiezen er ook voor om bestaande campagnes verder te zetten. Zo werkt vlees verder rond de 3 pijlers veilig, voedzaam en verantwoord, en blijft de zuivelsector trouw aan de boodschap 'melk, voedzaam van nature'.
Buitenland
Export krijgt in 2015 extra gewicht. VLAM neemt naar aanleiding van het invoerverbod in Rusland extra initiatieven: VLAM voorziet extra beursdeelnames, er werden nieuwe programma's ingediend bij de Europese Unie en er staan extra prospectiedagen gepland.
Benieuwd naar de plannen voor 2015? Klik hier