Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitse komkommerkwekerij Busigel: hypermodern en traditioneel

Tholen - De komkommerkwekerij Reinhard Busigel is in veel opzichten een traditioneel, Duits familiebedrijf. De productie gaat onder regionaal merk de lokale markt op en het bedrijf breidt pas uit zodra de oude kas bijna is afbetaald en de markt klaar is voor meer product. Maar er speelt meer in Albertshofen. André Busigel vertelt meer over de teelt onder diffuus glas de keuze voor twee schermen.
 

André Busigel in de kas. Tijdens het bezoek was de teeltwisseling in volle gang. Nu zit de kas weer strak in de verf.


De twee kassen van het bedrijf. Links de nieuwe, rechts het oudere bedrijf.

Tijdens de studiereis naar Zuid-Duitsland vorige week stond ook een bezoek aan de kwekerij van André Busigel in Albertshofen op het programma. De eerste kassen van familiebedrijf Reinhard Busigel stammen al uit 1977, toen er 2.500m2 glas gebouwd werd. In enkele jaren tijd groeide dat uit naar 6.500m2. Dat werd gecombineerd met 20 hectare vollegrondsteelt, waarvan 12 gepacht) . In 1998 besloot Busigel, na diverse bezoeken aan Nederland, zich volledig te richten op de teelt van komkommers onder glas. Er werd een nieuwe kas van 1 hectare gebouwd en in 2006 nam het bedrijf de eerste restwarmte van een nabijgelegen biogasinstallatie af. Zo'n combinatie is nodig ook, vertelt Busigel. De gasprijzen in Duitsland liggen zo'n 30% hoger dan in Nederland en zelfs nu hij zo'n 60% van de warmtevraag met restwarmte kan vervullen, blijven de uitgaves aan gas behoorlijk.


Een kleurrijker gezicht! Familie Busigel in zomer in de kas.
 
Sparen voor nieuwbouw
Vorig jaar werd het bedrijf met nog eens 1 hectare uitgebreid. Nieuwbouw van deze omvang is kenmerkend voor de Duitse tuinbouw en voor de regio. De laatste jaren worden ook groter projecten weggezet, maar traditioneel gezien wordt de kas eerst bijna geheel afbetaald en wordt er vervolgens gespaard voor nieuwbouw. Duitse banken eisen daarvoor ook een eigen inleg van zo'n 30% of een onderpand als onroerend goed. "Bovendien weten we hiervan zeker dat we de productie kwijtraken", vertelt Busigel. "Afgelopen jaren was er vraag naar meer product." Dit jaar was dat niet meer zo, maar dat had ook te maken met het ellendige komkommerjaar. "Het einde was goed, maar verder was het een jaar van niets."
 
De keuzes die Busigel maak in zijn bedrijf, zijn echter absoluut niet traditioneel. Zo is het nieuwste deel van de kas uitgerust met diffuus glas en is er dit najaar een tweede schermdoek geïnstalleerd. Eerder werkte Busigel met AC-folie als energiescherm om vocht en warmte makkelijker af te voeren. "Maar het vocht was een probleem. Vooral bij het openen van het folie drupte te veel water op de planten. En het plaatsen en verwijderen kostte veel tijd", verklaart de teler. Want ook dat is anders dan in Nederland: Het inschakelen van loonwerkers bijvoorbeeld is door de reiskosten flink aan de prijs.


Verschil in kashoogte


Knauf / Kleeschulte Growbags


Klaar voor de planten
 
Doorworteling
Momenteel wordt de nieuwe kas klaargemaakt voor het nieuwe seizoen en dat betekent dat zelfs de buizen nog een lik verf krijgen. In de nieuwe kas wordt drie keer geplant, in het oudere deel van het bedrijf gaan twee keer planten de kas in. Busigel teelt ook minikomkommers en kiest dit jaar voor Growbags van Kleeschulte. Hij wil een weerbare teelt opzetten en heeft gemerkt dat er met de growbags een sterke doorworteling plaatsvindt. "We hebben geen vruchten geteld, maar dat zagen we in de matten", vertelt hij. De matten liggen op piepschuim ondergrond omdat er problemen waren met fusarium. Dit materiaal zorgt niet zozeer voor een buffer tegen de koude uit de grond, maar zorgt ook dat overtollig vocht uit de mat kan verdwijnen.
 
De producten van Busigel worden vermarkt via Gartenbauzentrale-Main-Donau en gaan als regionaal product de markt op. Belangrijk, want daar betaalt de Duitse consument meer voor en dat is nodig om ondanks de hogere kostprijs rendabel te telen. Busigel vertelt op zijn beurt aan de consument ook het verhaal achter het product. Hij is actief op social media, was twee jaar geleden in talloze media te zien met hartvormige komkommers en vertelt schoolklassen of andere geïnteresseerden tijdens een bezoek aan de kas en in zijn folder alles over de regenwateropvang en het gebruik van biologische gewasbescherming.
 
Gartenbauzentrale Main-Donau is aanwezig op de Fruit Logistica in hal 20, stand A05.


Voor meer informatie:
André Busigel
Reinhard Busigel GbR
Am Rothberg 2
97320 Albertshofen
www.busigel.de
Twitter
Facebook
 
Voor verkoopinformatie:
Gartenbauzentrale Main-Donau
www.gbz-main-donau.de