Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nederlandse tuinbouwdelegatie aangekomen in Beieren

Tholen - In Zuid-Duitsland liggen kansen voor de Nederlandse agro-sector en voor de AGF-sector in het bijzonder. Duitse telers ontvangen hogere prijzen en het Duitse areaal groeit gestaag. Onder leiding van Jochem Wolthuis van het Duitsland Desk van het GroentenFruit Huis is er momenteel een Nederlandse delegatie in het gebied om dit met eigen ogen te zien. 

Jochem Wolthuis heet de deelnemers welkom

De delegatie bestaat uit 17 ondernemers uit de tuinbouwsector: Lodewijk Wardenburg van de Bom Group, Paul Jochems van Brabant Plant, Onno Zwaan van DLV glas &energie, Otto Klop van Greefa, Arie Middelburg van GreenMatch, Aad van Dijk van The Greenery, Gerrit Land van GrowPower, Johan Hensen van Haluco, Michiel Bontenbal en Jos Looije van Looije Tomaten, Theo de Groot van MPS, Peter Colbers van Syngenta, Ton Janssen van Tasty Tom, Ferry Aarse van Valstar Holland, Jan van den Bos van Van der Windt Verpakking, Robert Roodenburg van VGB en Tim Huijben van Viscon. Gisteren kwam iedereen aan en stond er direct een gezellige avond op het programma. Herman Kolesch, voorzitter van de Beierse Landensanstalt für Weinbau und Gartenbau Veitshöchheim, vertelde hoe de Bocksbeutel, de wijn uit regio Franken, vanaf 1999 een behoorlijke crisis doormaakte. Het product stond bekend om de slechte kwaliteit en ging als ramsj over de toonbank. 

Middels twee belangrijke tactieken is de situatie in de sector verenigd. Makkelijk was dat niet: er zijn enorm veel wijnbouwers actief in de regio die allemaal eigen soorten wijn maken. Dat resulteert in jaarlijks 12.000 soorten wijn. Bovendien importeert Duitsland enorm veel wijn en is vooral de markt voor de budgetwijnen enorm groot: 50% van het aanbod wordt verkocht via discounters en 70% van de verkochte wijn is goedkoper dan 1,99 euro. Qua kostprijs kan de Duitse wijn bovendien niet concurreren met het buitenlands aanbod. Toch is het gelukt de reputatie en de verdiensten in de sector te verbeteren. 

Herman Kolesch vertelt over de wijnsector in de regio

De wijnleveranciers hebben zich verenigd, hun eigen druivensoort onder de aandacht gebracht en hun aanbod opgedeeld in drie duidelijke segmenten, vertelt Kolesch. Het segment voor iedere dag, de klassieke wijnen en de absolute top. De afzet is hierop aangepast. "Je moet je klant kennen", vindt Kolesch. De klant is namelijk wel enthousiast voor regionaal product en kan zich ermee identificeren. Daar is de communicatie op toegespitst. 

Daarom is er ook veel aandacht besteed aan het ontwikkelen van wijntoerisme. Zoveel, dat er tegenwoordig zelfs 15 keer meer omzet gedraaid wordt in het wijntoerisme dan in de wijnsector in Franken zelf. Het maakt de wijn een beleving voor de drinker. 


Gerard Roth van Weingut Roth vertelde meer over zijn wijnen

Na de presentatie van Kolesch werd er een traditioneel maal genuttigd, afgemaakt met een wijnproeverij begeleid door wijnboer Gerhard Roth van Weingut Roth. Hij vertelde hoe belangrijk het is mensen ook te vertellen over je product, mensen er een band mee te laten krijgen. Aan de hand van een Silvaner Trocken, een Pinot Noir, een Bacchus en een Riesling lukte hem dat bijzonder goed. 

Voor de komende dagen staat een vol programma klaar. Zo worden diverse teeltbedrijven bezocht (cressen, sla, vruchtgroente) en staat er voor vanavond een diner met telers uit de regio op het programma.