Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
oud-leverancier glasgroente Hedon Salads

"Leveren aan Tesco onmogelijk door heffingen"

Tesco beleveren is bijna onmogelijk. Dat vertelt Tom Salmon, voormalig manager van het Britse bedrijf Hedon Salads. Hedon Salads leverde jarenlang aubergines, tomaten, komkommers en paprika's aan de retailer.

Boetes van 45.000 pond omdat er twee weken geen aubergines zijn, heffingen voor productintroducties, heffingen voor plaatsen in de supermarkt. Volgens de oud-eigenaar van het Britse bedrijf Hedon Salads is het onmogelijk om aan een retailer als Tesco te leveren. Hedon Salads deed dat jarenlang wel. Het bedrijf leverde aubergines, tomaten, komkommers en paprika's aan de retailer. In die tijd stond Salmon aan de top van het bedrijf. Drie jaar geleden verliet Salmon Hedon Salads en in 2012 volgde faillissement. Momenteel ligt de Britse retailer Tesco onder vuur en Salmon lijkt daar met zijn ontboezemingen in de Britse krant Daily Mail nog een schepje bovenop te doen. Hij hoopt echter dat hij met zijn verhaal het nieuwe management kan laten zien hoe het niet moet.

"Mijn bedrijf heeft de grote retailers beleverd en ik heb meer dan veertig jaar ervaring met ze", vertelt Salmon. "Ik hoop dat ik met mijn verhaal duidelijk kan maken wat leveranciers doormaken." Vanaf 2002 is de manier waar Tesco zaken doet volgens hem veranderd. "De leverancier werd meer verantwoordelijk gehouden voor de winstmarge van Tesco." Dat resulteerde in extra kosten voor de leverancier. "Steeds meer en meer. Eerst waren het extra kosten voor kwaliteitsimpulsen, als een labelsysteem, de introductie van nieuwe technieken. Dat ging zo maar door. Als je Tesco wilt beleveren, moest je betalen. Maar in de loop der jaren werden de heffingen steeds onredelijker. Wilden we als leverancier betalen voor het seizoen begon, voordat we zelfs overwogen werden als leverancier?"

Grote leveranciers als Kellog's Coke en Gillette betalen al jaren aan supermarkten om promoties te realiseren. Dat betekent bijvoorbeeld bijdragen aan een advertentiecampagne op televisie en in kranten, of een speciaal display in winkels. "Als items goedkoper aangeboden worden, voor 5 in plaats van 9 pond, draaien de leveranciers soms geheel op voor het verschil. Daarbij moeten leveranciers ook nog betalen voor de beste plekken in de schappen."

Salmon vertelt verder over extra kosten. "Al ons verpakkingsmateriaal moest van een Tesco-leverancier komen en daarvoor kreeg Tesco weer een bonus. Het ergste was het in 2010, toen het sla-seizoen door slecht weer in Zuid-Spanje heel kort was. Twee weken lang hadden we geen aubergines. Dat leverde een boete op van 45.000 pond, voor winstverlies. We weigerden dit te betalen. Direct werd het geld toch van onze openstaande facturen geboekt." In 2011 vertrok Salmon bij het bedrijf. Hij voelde dat de bubbel van Tesco niet lang meer kon blijven bestaan. "Het is onmogelijk om ze te beleveren."

Tesco geeft aan nog niet op dit verhaal in te kunnen gaan. "We vinden de relaties met onze leveranciers juist erg belangrijk en willen dat deze gebaseerd zijn op wederzijdse vooruitgang."
Publicatiedatum: