Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tom Ammerlaan, Red Egg:

“Na wegvallen Rusland in moeten vechten op Duitse markt”

Tholen - Aan de positionering en merkstrategie van pruimtomaat Red Egg wordt al jaren gewerkt en op de Russische markt deden de pruimtomaten het bijzonder goed. Deden, want sinds de boycot is deze afzetmarkt afgevallen. Nieuwe afzetmarkten zijn gezocht en gevonden. "Op de Duitse markt hebben we ons in moeten vechten."



Rusland
Begin dit seizoen vertelde Tom Ammerlaan van kwekerij Themato over de doelstelling om met de Red Egg pruimtomaten minder afhankelijk van Rusland te worden. De opvallend gevormde Romanella pruimtomaten waren erg populair in het land en er werden redelijk tot goede prijzen gemaakt. "Maar het is natuurlijk wel een zorg: als de grens dichtgaat, hebben we een probleem", voorzag Ammerlaan toen. Daarom werd er door afzetorganisatie The Greenery een grotere focus gelegd op andere markten. "In Duitsland moeten we ons echt invechten – zorgen dat we in de plaats van andere tomaten liggen. In het begin doe je dat op basis van prijs. Pas als ze je herkennen en terugkomen voor je product, kun je daar wat aan doen." De Red Egg tomaten zijn inmiddels onder andere bij Metro en Rewe te vinden. Is het dan concurreren tegen Nederlands of Duits product? "Duits product is een flinke hype geweest, maar door uitbreiding merken steeds meer telers dat ze redelijk vol zitten", vertelt Ammerlaan. "De prijsverschillen tussen Duits en Nederlands product worden kleiner."


Red Egg in de Duitse supermarkt Metro


Red Egg in de Duitse supermarkt Rewe

Slechte prijzen
Momenteel zijn de prijzen weer redelijk terug op niveau. "We hebben een hele slechte augustus maand gehad en ook begin september was het erg zwaar. Je ziet dat de nieuwe markten nu wel structureel worden en de lijnen echt gaan lopen. Op het moment is het zo dat er nog geen sprake is van Spaanse concurrentie, wordt er op een deel van het areaal gewisseld en is de productie al lager dan in het topseizoen. Dus het is wel de vraag hoe volgend jaar gaat lopen."

Onbelicht
Het onbelichte seizoen duurt voor de Red Egg tot half november. In de winter komt er voor het tweede jaar productie van de belichte teelt, gelegen bij de Gebroeders Zwinkels. "Pruimtomaten worden in Spanje veel geteeld. Je moet stevig concurreren en toch een meerprijs realiseren. Er zijn nog weinig afnemers die zich voor die meerprijs jaarrond willen binden." Daarom is er ook twijfel over de onbelichte en de belichte uitbreiding van het areaal: trostomaten of Red Egg? Bij Gebr. Zwinkels staat nog een deel tros en dat zou gewisseld kunnen worden. "Je merkt dat andere pruimtomaten het moeilijk hebben. Het zou kunnen dat daar minder van gezet wordt", vertelt Ammerlaan en dat zou wat lucht op de markt kunnen geven. "We zijn nog in overleg wat daarmee te doen."

Voor verkoopinformatie:
Ronald van den Berg,
The Greenery
tel: 0180 180 657 975
e-mail: R.vandenberg@thegreenery.com