Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Niva Ben Zion, Avniv

Gevolgen Russische boycot nog onduidelijk voor Israelische paprika-export

Waar de Russische boycot de export van Europese paprika's onmogelijk maakt, kan Israël de markt nog wel bedienen. Dat biedt de sector zeker kansen. Maar door de dominantie van het Spaanse product op de Europese markt, richten Israëlische exporteurs zich al jaren op Rusland. Er gaan al behoorlijke hoeveelheden Israëlische paprika's naar Rusland en onduidelijk is of de boycot dit zal vergroten.

In Israël wordt nu op beperkte schaal paprika's geproduceerd. "Die productie is voor de lokale markt", vertelt Niva Ben Zion van Avniv. Is er wel genoeg product om naar Rusland te exporteren? "Wat we nu oogsten, is niet te vergelijken met de hoeveelheden die we in de winter kennen." Als de Israëlische exporteurs dit scenario hadden voorzien, was het mogelijk geweest hier meer op in te spelen. Nu is het nauwelijks mogelijk meer product beschikbaar te stellen voor export naar Rusland.



Wordt de Russische markt wel aantrekkelijker voor de exporteurs? "Op middellange termijn weet ik niet of Rusland veel belangrijker wordt", vertelt Niva Ben Zion. "Het is al een belangrijke markt. Over het algemeen kun je zien dat die export gewoon doorgaat", vervolgt zij. "In Europa gaat de voorkeur uit naar Spaans product. Daar zit geen importheffing op, de transportkosten zijn lager en er zijn weinig problemen met de kwaliteit. Zelf richtten we ons al meer op de Russische markt, dus groot verschil zal er niet zijn. Of het wegvallen van de Spaanse concurrentie uitmaakt weet ik niet - ik weet niet hoeveel Spaans product er voorheen naar Rusland ging."

De Israelische paprika heeft een paar slechte jaren gekend. Om dit echt te veranderen, zouden de prijzen in Rusland zodanig moeten stijgen dat de binnenlandse markt de voorkeur verliest. Omdat het exportseizoen nog niet bezig is, is nog niet duidelijk of een verhoging van de export er prijstechnisch inzit. "Europa kan nog steeds trucks naar Rusland sturen met productie dat niet in de EU geteeld wordt. Die trucks worden nu misschien meer gevuld met Israelische dan met Spaanse paprika's", vertelt Niva Ben Zion. "Maar ik denk niet dat er al te veel zal veranderen."