Boerenfluitjes koopt met consumenten vrachtwagen komkommers voor Voedselbank.
Ester Broug van Boerenfluitjes merkt dat de respons op de actie #VoedselDank erg groot is. Consumenten maken zich zorgen over verspilling van oogst en vinden dat de Voedselbank een goede bestemming is. Voor boeren en telers is schenken echter nauwelijks een optie. Zij hebben hun vaste kosten voor bijvoorbeeld personeel. Ook is distributie vaak een bottleneck vanwege de kosten. Met #VoedselDank slaan we de handen ineen en profiteert iedereen.
Ester: "De komkommers worden rechtstreeks bij de teler ingekocht zodat we zoveel mogelijk oogst kunnen kopen in een keer. Ook is het op die manier duidelijk hoe we het geld inzetten. Transparantie is essentieel."
De truck voor deze eerste actie is geschonken door Van Tol Retail en de organisatie is in handen van Ester. Zij begeleidt #Voedseldank volledig als vrijwilliger. Samen met Van Tol Retail, de komkommerteler en een distributiecentrum van Voedselbanken Nederland wordt de levering op dit moment gepland. Deze zal volgende week gaan plaatsvinden.
Mocht het bedrag hoger uitvallen is een grotere vrachtwagen met meer komkommers een optie. Het zou prachtig zijn als we dit voor elkaar krijgen. De Voedselbank kan namelijk veel verse groente voor hun klanten gebruiken.
Wil je ook samen met ons deze actie tot een groot succes maken? Doe mee, of bedenk zelf een manier om geld in te zamelen. Hang bijvoorbeeld onze poster op of ga 'met de pet rond' op kantoor. Het ingezamelde geld kan overgemaakt worden naar NL88RABO0356662330 t.n.v. Stichting Boerenfluitjes o.v.v. VoedselDank.
Ester: "Uit de vele reacties merk ik dat men behoefte heeft om mee te denken en te handelen. Ik krijg mooie tips binnen over waar bijvoorbeeld lege vrachtwagens op terugritten rijden. Er is veel kennis in verschillende branches, het zou goed zijn als we deze kennis en het netwerk kunnen inzetten voor een meer structureel plan. Daar is wel budget voor nodig.
Dit jaar doen 35.000 huishoudens wekelijks een beroep op een voedselpakket bij de Voedselbank. Met deze actie helpen we de Nederlandse Voedselbanken om dit groeiend aantal klanten van een volwaardig en gezond voedselpakket te voorzien."
Dit project is te volgen via social media (#voedseldank en @boerenfluitjes) en boerenfluitjes.nl