Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
geen dagbemiddeling paprika en selectie tomatensoorten

ZON wil volume via klok met 40 – 50 % vergroten in 2014

ZON fruit & vegetables wil het volume dat via de klok verkocht wordt in 2014 met 40-50% vergroten. Dat laat het bedrijf in een brief weten aan klanten.

Eind 2013 heeft ZON haar strategie voor de komende jaren bepaald. Een van de belangrijkste punten uit deze strategie is het versterken van de klokfunctie. "Jarenlang heeft de focus voor een groot deel gelegen op bemiddeling waardoor het beschikbare assortiment en volume product aan de klok is afgenomen. Dit maakt de klok als marktplaats minder aantrekkelijk voor onze klokkopers", schrijft het bedrijf. "ZON wil – om een goed functionerende klok te behouden – het aandeel van haar productvolume dat via de klok verkocht wordt in 2014 met 40 – 50 % laten groeien. Naast een groter volume dient het aanbod, zowel in de breedte als in de diepte, constant afgestemd te worden op de behoefte van onze klanten en dient het aanbod aan de klok betrouwbaar te zijn. Deze toename van het klokaanbod zal geleidelijk plaatsvinden met verschillen van product tot product." Hierover wordt later meer bekend.

In 2014 staan verschillende acties op de planning om de doelstelling te realiseren.

1. Regelmatig overleg met klankbordgroep
Om het versterken van de klokfunctie evenwichtig en met inbreng en betrokkenheid van de klokklanten te kunnen realiseren heeft ZON een aantal klokklanten benaderd om als klankbord te functioneren. In de klankbordgroep hebben vertegenwoordigers van de volgende bedrijven zitting: Scherpenhuizen, Van Hees Versmarkt, Pede, Theo Jan Thur, Impex Heemskerk, Haluco en Frankort & Koning. De komende maanden komt de klankbordgroep elke twee weken bij elkaar om ervaringen uit te wisselen.

2. Spelregels
Om als transparante en betrouwbare aanbieder te kunnen functioneren legt ZON zichzelf een aantal spelregels op. De belangrijkste:

a. Dagbemiddeling overbrengen naar klok
ZON wil de prijsvorming voor daghandel zoveel mogelijk via de klok laten plaatsvinden. Dat zal niet bij alle producten in hetzelfde tempo gaan.
"Wij zullen bij paprika (rood, groen, geel, oranje) en bij een aantal tomatensoorten (Grand Vine, Red Vine, Vleestomaten, Ronde tomaten) vanaf 14 april in principe géén dagbemiddeling meer toepassen", schrijft het bedrijf. "Andere producten zullen geleidelijk volgen, wij informeren u daarover tijdig. Heeft u na de klok behoefte aan deze producten dan kunt u deze producten voorladen en de volgende dag aan de klok (laten) uitdrukken. In dat geval wordt de prijs die gedrukt wordt ook gefactureerd. Het uitdrukken kunt u zelf doen of via een van de beschikbare commissionairs. Indien u het voorgeladen product niet (tijdig) uitdrukt zal het kloksysteem dit regelen. In dat geval krijgt u de hoogste klokprijs van dat artikel berekend. Het voorladen zal worden beperkt tot maximaal 20 % van het klokaanbod."

b. Dagbemiddeling tegen minimaal klokprijs (klokprijs +)
Bij producten waarbij vooralsnog dagbemiddeling plaatsvindt zal de bemiddelingsprijs minimaal de gemiddelde klokprijs + een toeslag bedragen.

c. Geen inzet meer van ZON
ZON gaat met ingang van 14 april in principe niet meer de inzet doen aan de klok. ZON kan wel zelf product terugkopen ten behoeve van eigen programma's.

3. Introductie voorverkoop
Met ingang van maandag 14 april zal ZON starten met een voorverkoop bij de navolgende producten: Paprika (rood, groen, geel, oranje), Trostomaten Red Vine en Grand Vine. De komende tijd zal voor meer producten een voorverkoop gaan plaats vinden. Informatie daarover volgt tijdig.

Per dag zal een hoeveelheid pallets worden aangeboden, waarbij de klant die de druk heeft kan aangeven hoeveel pallets en in welke verpakking hij geleverd wil hebben. Per druk dient minimaal één volle pallet afgenomen te worden. Aflevering in beginsel via het logistieke centrum van ZON. Thuisverlading of levering op een door u gewenste plaats behoort tot de mogelijkheden.

De beschikbare verpakkingen per blok zullen aan u worden gecommuniceerd.
De in deze voorverkoop gekochte hoeveelheden zullen twee dagen later worden uitgeleverd. Dus:
a. Voorverkoop maandag -> levering woensdagmorgen
b. Voorverkoop dinsdag -> levering donderdagmorgen
c. Voorverkoop woensdag -> levering vrijdagmorgen
d. Voorverkoop donderdag -> levering maandagmorgen
e. Voorverkoop vrijdag -> levering dinsdagmorgen.
In verband met Pasen zal er donderdag 17 april geen voorverkoop zijn.

4. Zichtbaar maken plaatnummers
Dit is een wens van een deel van de klokkopers. Op dit moment is dit nog onderwerp van discussie. Meer informatie volgt.

Voor meer informatie, vragen en opmerkingen:
ZON fruit & vegetables
Klokteam
klokteam@zon-business.com

Publicatiedatum: