Rabobank voorspelt ongekende herkaveling in supermarktland
Dankzij de instroom van volume uit de speciaalzaken en horeca verwacht Rabobank dat de supermarktsector ook dit jaar nog wel omzetgroei zal tonen. Deze zal echter naar verwachting niet ver boven 1% uitkomen. De volumegroei voor de gehele markt zal de komende jaren echter beperkt zijn. Van de verwachte omzetgroei in de Nederlandse supermarktsector tot 2016 is maar 0,6 miljard euro toe te schrijven aan een volumestijging.
Tegenover die 0,6 miljard euro staan de groeiambities van bestaande en nieuwe supers. In 2013 hebben we enkele belangrijke marktontwikkelingen gezien: de groei van Lidl, online, dumpsupers en non-food spelers zoals Action. Gezien de beperkte volumegroei in de markt zal de groei van Lidl, online, dumpsupers en non-food-ketens ten koste moeten gaan van de omzet van de traditionelere supermarktketens.
Afgaande op de groeiverwachtingen voor deze trends gaat er de komende jaren 4% marktaandeel, dus bijna 1,5 miljard euro aan omzet, herverdeeld worden. In een sector waarin marktaandelen eens tot op twee cijfers achter de komma werden berekend betekent een herverkaveling van 4% een ware aardverschuiving.
Supermarkten die de online slag dreigen te verliezen, met een slecht prijsimago kampen en/of zich anderszins niet weten te onderscheiden zullen de komende jaren de rekening gepresenteerd krijgen. In de verdringingsmarkt van het Nederlandse supermarktlandschap zal margedruk naar verwachting een katalysator zijn voor een rationalisatie van het winkelbestand en verdere consolidatie van de sector.
Bron: Rabobank