Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Rabobank voorspelt ongekende herkaveling in supermarktland

De komende jaren zal mogelijk ongeveer 4% supermarktmarktaandeel (bijna 1,5 miljard euro aan omzet) van eigenaar gaan wisselen. Belangrijkste oorzaak is de wegvallende groei, waardoor de Nederlandse markt voor de supermarkten een verdringingsmarkt geworden is. Supermarkten die de online slag dreigen te verliezen, met een slecht prijsimago kampen of zich anderszins niet weten te onderscheiden zullen de komende jaren de rekening gepresenteerd krijgen. Dat stelt de Rabobank in een thema-update: 'Herverkaveling in supermarktland'

Dankzij de instroom van volume uit de speciaalzaken en horeca verwacht Rabobank dat de supermarktsector ook dit jaar nog wel omzetgroei zal tonen. Deze zal echter naar verwachting niet ver boven 1% uitkomen. De volumegroei voor de gehele markt zal de komende jaren echter beperkt zijn. Van de verwachte omzetgroei in de Nederlandse supermarktsector tot 2016 is maar 0,6 miljard euro toe te schrijven aan een volumestijging.

Tegenover die 0,6 miljard euro staan de groeiambities van bestaande en nieuwe supers. In 2013 hebben we enkele belangrijke marktontwikkelingen gezien: de groei van Lidl, online, dumpsupers en non-food spelers zoals Action. Gezien de beperkte volumegroei in de markt zal de groei van Lidl, online, dumpsupers en non-food-ketens ten koste moeten gaan van de omzet van de traditionelere supermarktketens.

Afgaande op de groeiverwachtingen voor deze trends gaat er de komende jaren 4% marktaandeel, dus bijna 1,5 miljard euro aan omzet, herverdeeld worden. In een sector waarin marktaandelen eens tot op twee cijfers achter de komma werden berekend betekent een herverkaveling van 4% een ware aardverschuiving.

Supermarkten die de online slag dreigen te verliezen, met een slecht prijsimago kampen en/of zich anderszins niet weten te onderscheiden zullen de komende jaren de rekening gepresenteerd krijgen. In de verdringingsmarkt van het Nederlandse supermarktlandschap zal margedruk naar verwachting een katalysator zijn voor een rationalisatie van het winkelbestand en verdere consolidatie van de sector.

Bron: Rabobank
Publicatiedatum: