Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
drie tomaten voor detaillisten

Agro Care lanceert exclusief tomatenmerk Tazed en bewerkte lijn Crick’s

Tholen - Niet alleen veel, maar vooral ook smakelijk product leveren en dat niet als bulkproduct naar de supermarkt sturen. Dat is wat de tomatentelers van Agro Care willen en daarom hebben ze het eigen merk Tazed ontwikkeld. Gisteren vond de lancering plaats in de Westergasfabriek in Amsterdam.

Vanaf deze week liggen ze in de eerste speciaalzaken: de Sweet, Pure en Intense - met respectievelijk een zoete, kenmerkende tomaten en intense smaak. Het zijn drie tomaten uit de nieuwe Tazed-lijn van tomatentelers Agro Care. "We willen niet alleen veel, maar ook smakelijk product leveren. Dat wordt steeds belangrijker", vertelde Joost van Veen van Agro Care gisteren bij de lancering in de Westergasfabriek. "Maar ook de smaaktomaten gingen eigenlijk als bulkproduct weg. Dat vinden we zonde." Onder het merk Tazed worden de luxe smaaktomaten daarom vanaf nu aangeboden aan detaillisten.


Joost van Veen, ex-chefkok, is bij Agro Care aan de slag gegaan met de ontwikkeling van een eigen merk.


De Tazed-tomaten en de Crick's lijn

Crick's
Maar tomaten alleen zijn niet genoeg, vindt Van Veen en daarom is ook Crick's ontwikkeld: een lijn bewerkte Tazed-tomaten. "We willen een merk uitbouwen en mogelijkheden hebben om relevante informatie aan de gebruiker te geven. Via de bewerkte producten maken we reclame voor de tomaten." Ook voor de productie van de bewerkte lijn worden de geselecteerde Tazed-tomaten gebruikt, geen restproductie. In het assortiment zitten bijzondere producten: confituur op basis van gerookte tomaat, heldere tomatenketchup, umamipasta, het tomatendigestief eau-de –vie en een tomatenlikeur. "Geen soepen of sauzen, geen Heinz of Unilever-producten", vindt Van Veen. "We willen verwonderen."


Ook Rob Baan, Jan-Willem Grievink en Ronald Giphart spraken over de tomaat op de lancering. Maandag meer hierover.


Tomaten in de Westergasfabriek ter gelegenheid van de lancering van Tazed en Crick's



En overhandiging eerste kistje aan Ronald Giphart en detaillist Frank Meuleman.

Teelt-eisen
Voor de productie van de Tazed-tomaten worden de rassen Petit Sweet (De Ruiter), Pomo Dolce (Enza Zaden) en Pomo Marrone (Axia Seeds) ingezet, drie rassen waar Agro Care al langer mee werkt. Er wordt op ca. 30 hectare geteeld. Dat lijkt veel, maar niet de hele productie mag onder het merk verkocht worden: alleen de tomaten die de strenge kwaliteitseisen halen. Er wordt bovendien gewerkt zonder chemische gewasbescherming en er wordt pas vanaf de vierde tros geoogst om het Brix-gehalte gegarandeerd boven de 8,5 te houden. Al met al best wel kostbaar en met de productie richt Agro Care zich dan ook bewust op het hogere segment in de markt. "De producten zijn niet goedkoop, maar wel lekker en bijzonder. We richten ons op de foodies van Nederland. Daarmee sluit je een grote doelgroep uit", erkent Van Veen, "maar dat is ook marketing." Voor de Nederlandse supermarkten is het product dan ook niet geschikt: Tazed en Crick's komen bij kwaliteitsdetaillisten te liggen. De levering vindt wekelijks plaats zodat de consument nooit tomaten ouder dan 7 dagen koopt. Ook wordt gezorgd voor een winkeldisplay, proeftrosjes en ander promotiemateriaal – alles om de detaillist te ontzorgen.

De display van de Tazed-tomaten en de Crick's producten.

Verkoop
In eerste instantie is er voor de verkooppunten contact gezocht met de BPF. Bijna alle 20 leden leggen het product in de winkels – eentje past wegens ruimtegebrek. Detaillist Frank Meuleman uit Beverwijk heeft de producten sinds drie weken in de schappen liggen. "Ook voor ons wordt de strijd harder. Door manieren om ons te onderscheiden, als dit soort tomaten, wordt onze overlevingskans groter", vindt hij. De tomaten lopen bovendien goed. "De stelling spreekt aan. Klanten proeven ze, lopen door, en komen terug", concludeert hij.



Buurteler Ad van Kester van Kesgro en Nic van Roosmalen van Agro Care


Joost van Veen met Frank van Kleef (Royal Pride Holland)


Niet alleen in, ook buiten de Westergasfabriek staan tomatenplanten. De pop-upkas heeft al in Leiden gestaan en verhuist binnenkort door naar Utrecht. Met het project wil Agro Care consumenten meer bewust maken van de Nederlandse glastuinbouw en natuurlijk van Tazed in het bijzonder.

Voor meer informatie:
Joost van Veen (e-mail)
Tazed en Crick's
Honderdland 433
2676 LV Maasdijk
Tel: 0174-526810
Fax: 0174-526820
www.tazed.nl
www.agrocare.nl
www.cricks.nl