Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bulgaarse telers op zoek naar nieuwe markten en technologieën

Bulgarije is een land dat al enkele jaren de kwaliteit van haar groenten en fruit aan het verhogen is. Een delegatie van bedrijven zal aanwezig zijn op de beurs Macfrut in het Italiaanse Rimini (8-10 mei 2024). Marina Evtimova van Expo Business Partner bespreekt de ontwikkelingen in de Bulgaarse AGF-sector en de behoeften van de bedrijven.

"In Bulgarije wordt een ruim assortiment aan groenten en fruit geteeld. Ook de export is de afgelopen jaren toegenomen, met bijvoorbeeld aardappelen, tomaten, paprika's, komkommers, bloemkool, druiven, watermeloenen, steenfruit en aardbeien naar Griekenland, Roemenië, Hongarije, Tsjechië, Duitsland, Polen, het Verenigd Koninkrijk en Wit-Rusland."

Ongeveer honderd AGF-bedrijven maken gebruik van de diensten van Expo Business Partner om hun netwerk uit te breiden en nieuwe markten te bereiken.

"Bulgaarse groenten en fruit zijn op de Europese markt bekend om hun smaak. Een obstakel voor de ontwikkeling van de export is evenwel de fragmentatie. De teelt vindt plaats op kleine arealen, wat leidt tot moeilijkheden bij het vormen van uniforme partijen voor export."

"Een ander probleem zijn de stijgende teeltkosten. De teeltcycli in de kassen worden uitgesteld om te besparen op brandstof die nodig is voor verwarming. Moderne energiezuinige kassen zouden de telers van groot nut kunnen zijn."

Ondanks deze uitdagingen is de export van groenten de afgelopen jaren gegroeid. "Peulvruchten, aardappelen en kastomaten en -komkommers hebben een relatief goede concurrentiepositie op de buitenlandse markt. Het belangrijkste probleem voor de export is de toename van de logistieke kosten", legt Marina Evtimova uit.

"Het doel van onze aanwezigheid op Macfrut is om onze producten bekend te maken bij internationale kopers en nieuwe handelspartners te vinden", besluit Marina Evtimova.

Voor meer informatie:
Expo Business Partner
Tel: +359 878832485 (Bulgarije)
Tel: +39 3290620858 (Italië)
LinkedIn
Instagram

Publicatiedatum: