Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ruud Krul, Freshclusive:

"Lagere luchtvrachttarieven geven export naar verre bestemmingen een boost"

Tholen - Lagere producties in Mexico zorgden bij Freshclusive afgelopen winter voor een sterke vraag naar Spaans product op de Noord-Amerikaanse markt. "Dat begon in september al met de eerste komkommers tot ongeveer eind oktober. Vanaf half november tot begin maart hebben we veel Spaanse paprika's kunnen versturen. Die lijn hopen we straks door te trekken met het Hollandse vruchtgroentenseizoen", vertelt Ruud Krul.

Nu is de rol van de Nederlandse export op de Noord-Amerikaanse, maar ook op de Japanse markt steeds meer veranderd in die van gatenvuller. "We hopen de export naar Noord-Amerika half mei weer op te starten als Mexico van de markt is, maar onze rol is vooral om product aan te vullen als er tekorten zijn. Die ruimte is er steeds minder omdat de Mexicaanse en Canadese producties groeien. Wat wel helpt is dat de luchtvrachttarieven vanuit Europa aanzienlijk gunstiger zijn dan de afgelopen jaren", vertelt Ruud.

"Voor Japan is die situatie een beetje hetzelfde. Daar zien we best wat Zuid-Koreaans product op de markt, maar ook voor de export van Japan zien we de nodige kansen met de Hollandse paprika's en aardbeien", vervolgt hij. "Voor deze markten blijft het altijd een spelletje om op het juiste moment klaar te staan als er vraag is vanuit deze markten, waarna we vervolgens de vraag en het product met onze klanten matchen. Dat is toch anders dan bij de afzet richting het Midden-Oosten en Hongkong, waar we met onze mixzendingen wekelijks de klanten van A tot Z voorzien van het hele assortiment dat er beschikbaar is en waar nu ook al de eerste Hollandse vruchtgroenten heengaan."

"Wel zien we dat in het Midden-Oosten de lokale producties ook niet stil zitten, al moeten ze nog altijd veel product bijkopen. Van eind december tot half april zijn er altijd lokale producties geweest, maar er worden ook in toenemende mate tomaten en sla in hightech kassen geteeld. Zonlicht is er voldoende aanwezig, alleen zijn de temperaturen erg hoog", zegt Ruud. Participatie in een dergelijk teeltproject kan in de toekomst voor Freshclusive volgens hem zeker interessant zijn. "Maar het is niet zo eenvoudig om daar de juiste partners voor te vinden. Het hele plaatje moet kloppen."

Hij gelooft niet dat het Midden-Oosten uiteindelijk in groten getale haar product naar Europa zal gaan exporteren. "Als je al ziet wat er in Spanje, Nederland, maar ook in Marokko en Tunesiƫ aan tomaten worden geteeld, dan voorzie ik dat de producties in Midden-Oosten vooral gericht op de lokale markt zullen blijven. De kosten om te telen zijn ook erg hoog."

De vraag naar biologische producten is volgens Ruud vooral afkomstig vanuit Noord-Amerika, en dan met name naar biologische paprika's. "Ook in het Midden-Oosten zien we een redelijke vraag naar bio. In Aziƫ geldt dat in veel mindere mate. In Hongkong zien we wel steeds meer product vanuit China binnenkomen. Specifiek voor de Aziatische markt zien we nog volop kansen voor premium product met dito verpakking."

Voor meer informatie:
Ruud Krul
Freshclusive
Rietwijkeroordweg 4
1432 JE Aalsmeer
info@freshclusive.com
www.freshclusive.com