Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Duidelijke uitleg zorgde voor inzicht"

Rens Aarts nam onlangs de komkommer- en tomatenkwekerij van zijn ouders in Asten-Heusden over: kwekerij Gerard Aarts. 'We wilden het voor alle partijen eerlijk regelen en dat is gelukt.' ABAB begeleidde de bedrijfsoverdracht en ondersteunde de jonge ondernemer met een persoonlijk ontwikkelingstraject.

De kwekerij bestaat sinds 1985 en werd in de loop der jaren flink uitgebreid: er is inmiddels bijna 10 hectare bebouwd. Rens Aarts hielp vanaf zijn twaalfde al mee op het bedrijf en ging na het behalen van zijn diploma aan de middelbare tuinbouwschool fulltime aan de slag in de kwekerij. "In die tijd kochten we grond van een buurman en hield ik me bezig met de vergunningaanvraag en het opvragen van bouwoffertes. Daar heb ik veel van geleerd en daarom besloot ik niet verder te gaan studeren."

In 2018 kwam Rens in het bedrijf. Om de kwekerij over te kunnen nemen, moest hij eerst een paar jaar meedraaien. "ABAB begeleidde ons bij dit traject. Er werd goed gekeken hoe we dit fiscaal zo gunstig mogelijk konden regelen. Daarnaast heb ik twee zusjes, die parttime werken op het bedrijf. We wilden het ook voor hen eerlijk regelen."

Veel verschillende disciplines
Vanuit ABAB waren er verschillende disciplines betrokken. Belastingadviseur Harald Teunissen verzorgde de fiscale structurering van de bedrijfsoverdracht, jurist Marianne van Rooij zorgde voor de juridische implementatie ervan. Uiteraard moesten er ook zaken geregeld worden voor de ouders en zussen van Aarts. Financieel planner Frank Kuijpers maakte het financiƫle plaatje inzichtelijk en jurist Michelle van Heereveld zorgde ervoor dat testamenten en dergelijke weer up-to-date waren. "Ik heb veel gesprekken gehad met de mensen van ABAB. Zij legden me bijvoorbeeld uit hoe je de jaarrekening moet lezen en daar heb ik veel van geleerd. Maar Harald bedacht ook verschillende manieren voor de aanpak van de overdracht en kon goed uitleggen hoe dat eruit zou zien. Hij wist er, samen met Frank Kuijpers, voor te zorgen dat iedereen precies wist waar hij aan toe was. Daarbij kwamen ze ook met aandachtspunten. Wij konden uiteindelijk kiezen voor het plan waar we ons het best bij voelden, zowel mijn ouders, mijn zusjes als ikzelf. Het belangrijkst voor ons was dat de overname voor iedereen eerlijk werd afgewikkeld."

Naast de praktische kanten van de bedrijfsoverdracht, wilde de ondernemer ook aan zichzelf werken. Samen met relatiemanager John Hopman doorliep hij een persoonlijk ontwikkelingstraject dat bestond uit een persoonlijke profielanalyse (PPA-)test en een aantal gesprekken. "Dat heeft me geholpen om mijn persoonlijke ontwikkelpunten vast te stellen en deze te verbeteren." Inmiddels is Rens, na een traject van vijf jaar, voor 100% aandeelhouder van de kwekerij.

Voor meer informatie:
ABAB Accountants en Adviseurs
Tel: 013-4647100
www.abab.nl
info@abab.nl

Publicatiedatum: