Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Geopolitieke onrust zorgt voor nieuwe corridors wereldhandel"

De geopolitieke ontwikkelingen van de afgelopen jaren hebben gezorgd voor veranderingen in handelsroutes. Met name het gebruik van de traditionele routes, zoals de noordelijke Euraziatische corridors, is fors teruggelopen sinds de oorlog in Oekraïne. En recent kwam daar de onrust in het Midden-Oosten en dan met name de Rode Zee nog bij.

Door al die onrust ontstaan er nieuwe routes, zo constateert Tatiana Rey-Bellet. Zij is directeur Transports Internationaux Routiers (TIR) en Transit bij de International Road Transport Union (IRU). "Die nieuwe routes hebben onze steun hard nodig", zo schijft zij op de website van de organisatie. "Door China en Centraal-Azië via de Kaspische Zee of Iran met Turkije en Europa te verbinden, zijn zowel de Middle Corridor als de Southern Corridor cruciale handelsroutes geworden, die de wereldwijde dynamiek van transport en handel hervormen. Ze maken vervoer over de weg van deur tot deur en de efficiënte combinatie van verschillende vervoerswijzen mogelijk."

Middle Corridor
In 2022 kende de Middle Corridor een recordgroei van de transitvolumes, met een stijging van 150 procent ten opzichte van 2021. In slechts 1 maand tijd, van december 2022 tot januari 2023, is de containeromzet in het Kaspische bekken 5,5 keer zo hoog geworden. Van januari tot augustus 2023 stegen de vrachtvolumes van China naar Europa langs de Middle Corridor met 84 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2022 en bedroegen ze meer dan 1,6 miljoen ton.

De zuidelijke corridor is ook geschikt om de goederenstroom en de oost-west-handel te vergemakkelijken. Gemiddeld zijn de transportactiviteiten van Turkse operators van Turkije naar Kirgizië, Tadzjikistan, Turkmenistan en Oezbekistan tussen 2020 en 2023 met 44 procent gestegen. In het geval van buitenlandse operatoren steeg het met 86 procent. Het transport van Lianyungang en China naar Turkije of EU-landen via deze corridors duurt tussen de 13 en 23 dagen. De zeeroute via het Suezkanaal duurt daarentegen tussen de 35 en 45 dagen.

Crisis in de Rode Zee
De crisis in de Rode Zee zorgt ervoor dat schepen een flink eind moeten omvaren via de zuidpunt van Afrika. "Maar er zijn ook bedrijven die andere wegen kiezen", aldus Rey-Bellet. "Met behulp van het TIR-systeem van de VN leiden transportbedrijven hun zendingen om via landen in de regio van de Samenwerkingsraad van de Golf (GCC), waarbij de bedrijven het geblokkeerde maritieme traject omzeilen door over te schakelen op vrachtauto's om door de GCC-regio en het noordelijke deel van de Rode Zee te rijden. De zeehavens van Sohar en Salalah (Oman) en Jeddah en Dammam (Saoedi-Arabië) hebben gefungeerd als de belangrijkste aankomsthavens, waar goederen vervolgens worden overgeladen en vervoerd via vrachtauto's door de regio voordat ze hun reis over zee voortzetten."

Meer alternatieven
Maar er zijn nog veel meer routes beschikbaar voor transportbedrijven. Vorig jaar nog vervoerde de Milton Group goederen van Europa naar het Midden-Oosten met TIR - waarbij 13 landen werden doorkruist - in slechts 9 dagen, in plaats van 40 dagen over zee. De goederen vertrokken vanuit Letland en werden doorgevoerd in Litouwen, Polen, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Turkije en Iran via de haven van Bandar Abbas en vervolgens naar de Verenigde Arabische Emiraten met een roro-schip en ten slotte naar Saoedi-Arabië, voordat ze op hun bestemming in Koeweit aankwamen.

Wendbaarheid
Door deze nieuwe routes en de snelgroeiende volumes wordt het steeds noodzakelijker om het internationale douanevervoer te digitaliseren om zo de handelszekerheid en -efficiëntie verder te verbeteren. "Veel TIR-processen zijn al met succes gedigitaliseerd, wat aanzienlijke voordelen oplevert voor de publieke en private sector, en de veiligheid en facilitering van het openbaar vervoer verbetert", aldus Rey-Bellet. "Naast alle stappen die zijn gezet om TIR-processen te digitaliseren, is het uiteindelijke doel een brede implementatie van eTIR in de komende jaren."

Volgens Rey-Bellet is alle noodzakelijke digitalisering van de business-to-business- en business-to-customs-uitwisselingen van TIR geïmplementeerd. TIR-landen moeten nu het laatst overgebleven stukje connectiviteit voltooien: interconnectie met het internationale eTIR-systeem dat wordt gehost door de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (UNECE). "eTIR zal niet alleen de voordelen van TIR verder vergroten door tijdrovende op papier gebaseerde processen te elimineren. Het zal het ook veel gemakkelijker maken om TIR-voordelen toe te passen op de dienst van intermodaal vervoer, waardoor nieuwe mogelijkheden ontstaan voor de efficiënte combinatie van verschillende vervoerswijzen."

Bron: evofenedex

Publicatiedatum: