Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Aardbei uit Plougastel krijgt eigen handelsmerk

EARL Le Bot start het aardbeienseizoen deze week met de eerste Gariguettes uit Plougastel. Manager Thomas Le Bot bespreekt de afgelopen teeltweken en het laatste nieuws over de aardbeien uit het Franse departement Finistère.

Minder mooi en mooi weer
In de maand februari heeft het heel veel geregend. Al die regenval had kunnen leiden tot bezorgdheid met betrekking tot een mogelijke opbrengstdaling, maar uiteindelijk heeft het mooie weer in maart geholpen om de verloren tijd in te halen. "Ondanks het gebrek aan licht hebben we verschillende technieken kunnen gebruiken om een goede opbrengst en mooie planten te realiseren."

Verder heeft de aanhoudende regenval van de afgelopen dagen de consumptie niet gestimuleerd, maar consumenten zijn wel duidelijk blij om weer aardbeien in de schappen te zien liggen, temeer omdat ze tot nu toe vooral vol lagen met soepgroenten."

Thomas Le Bot verwacht een opbrengst van 60 tot 70 ton aardbeien voor dit seizoen, geteeld in onverwarmde, onverlichte kassen.

De gevolgen van de storm Ciaran hebben geleid tot de angst voor een 2024-seizoen met voor veel AGF-producten, waaronder aardbeien, kleinere opbrengsten dan normaal. "Voor sommige telers kan sprake zijn van een lichte opbrengstdaling, maar of dat zo is, is nog steeds heel moeilijk te meten, omdat meer planten deze daling uiteindelijk kunnen compenseren."

Handelsmerk Plougastel aardbeien geregistreerd
In afwachting van een BGA heeft de iconische aardbei uit Bretagne nu een eigen handelsmerk: "Plougastel-aardbei". De naam en het logo zijn eind 2023 geregistreerd door de vereniging van aardbeientelers uit Plougastel, die momenteel uit ongeveer 60 telers bestaat.Volgens Thomas zal deze aanpak de consumenten geruststellen en hen aanmoedigen vaker te kiezen voor lokaal geteelde AGF-producten.

"We moeten ons grondgebied beschermen en vooral lokale teelten promoten. Op dit moment is het meer dan ooit noodzakelijk dat er Franse AGF-producten worden gegeten en niet-Franse AGF-producten, die niet onderhevig zijn aan dezelfde wettelijke beperkingen, de rug toe te keren."

Voor meer informatie:
Thomas Le Bot
EARL Le Bot
lebot.thomas@orange.fr

Publicatiedatum: