Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Europese verkiezingen 6 juni

Europese Verkiezingen en de impact op handel en logistiek

De Europese verkiezingen staan voor de deur. Op donderdag 6 juni mag Nederland naar de stembus. Hoewel de media-aandacht minder is dan bij nationale verkiezingen, zijn de gevolgen voor handel en logistiek zeker niet te onderschatten. Een aanzienlijk deel van de wetgeving wordt tegenwoordig voorbereid in Brussel, zo meldt evofenedex.

In aanloop naar de verkiezingen hebben wij onze aandachtspunten opgesteld waarin we de toekomstige Europarlementariërs meegeven welke thema's de komende periode van belang zijn voor handels- en productiebedrijven.

Europa staat voor grote uitdagingen
Europa staat voor uitdagingen, met lessen geleerd uit de coronacrisis en een opmerkelijke toename van crisissituaties. De huidige wereldwijde brandhaarden hebben ook impact op handel en logistiek. De coronatijd benadrukte de tekorten aan vitale producten in Europa. De komende jaren zal Europa bedrijven begeleiden in de overgang van handel naar regionale productie, met een focus op 'near-shoring' en 'friendshoring'. Dit geldt ook voor de eigen productie van militaire goederen. Een trend van de afgelopen jaren was gericht op brede welvaart, die mogelijk in de komende jaren iets zal afzwakken. Wetgeving over due diligence, ontbossing, CBAM en dwangarbeid bevindt zich nog in een beginfase, waarvan de gevolgen de komende jaren duidelijk zullen worden. Ook staan we voor de grootste innovatie in douanewetgeving in decennia.

Infrastructuur in Europa vraagt om aandacht, of het nu gaat om het oplossen van knelpunten in fysieke infrastructuur of maatregelen voor meer betrouwbaarheid. Investeringen zijn essentieel, gericht op efficiënter gebruik van bestaande infrastructuur. Bundeling van ladingstromen en betere samenwerking in logistieke ketens zijn onmisbaar. Digitalisering speelt een cruciale rol, waarbij Europa een belangrijke bijdrage levert. In de komende jaren treedt eFTI in werking, waardoor informatie digitaal met lidstaten kan worden gedeeld. Dit vermindert papiergebruik en inefficiënties in de keten. Bedrijven, met name het MKB, moeten zich voorbereiden op een digitale toekomst.

Hoe werkt de politiek in Brussel
Tussen 6 en 9 juni worden in heel Europa nieuwe leden gekozen voor het Europees Parlement, gevolgd door de benoeming van nieuwe Commissarissen, voorgedragen door de Lidstaten. Wetgeving wordt voorgesteld door de Europese Commissie en moet vervolgens worden goedgekeurd door lidstaten en het Europees Parlement, waarbij wijzigingen mogelijk zijn. Het is daarom een cruciaal moment voor evofenedex om onze toekomstverwachtingen vast te leggen in een 'aanbod'. Bij evofenedex en haar Brusselse organisatie ESC streven we ernaar om niet alleen met een verlanglijstje te komen, maar om actief mee te denken.

Bron: evofenedex

Publicatiedatum: