Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Oudere bakwagens voorlopig nog welkom in zero-emissiezones

Op initiatief van de grotere gemeenten is besloten dat Euro-VI bakwagens met een Datum Eerste Toelating (DET) van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2019 én emissieklasse Euro VI een ontheffing krijgen voor de zero-emissiezones tot 1 januari 2028. Hierdoor kunnen deze oudere bakwagens voorlopig dus nog gebruikt worden in de aanstaande zero emissiezones.

Reden voor de verandering is dat gemeenten betwijfelden of de eerder gemaakte afspraken (financieel) haalbaar zijn. Ondernemers krijgen nu langer de tijd om emissievrije voertuigen aan te schaffen of om hun bedrijfsvoering aan te passen.

Universele leeftijdsgrens van 8 jaar
Bakwagens kunnen nu, net zoals trekkers, worden ingezet in de zero-emissiezones wanneer ze op 1 januari 2025 maximaal 8 jaar oud zijn. Toch is de situatie niet helemaal gelijk voor bakwagens en trekkers. De overgangsregeling voor de oudere bakwagens eindigt op 1 januari 2028 terwijl trekkers, net als de jongere bakwagens, zijn toegestaan tot 1 januari 2030. Dit onderscheid is gemaakt om het verschil van de aanpassingen niet te groot te maken voor transportbedrijven die al hebben geïnvesteerd in zero-emissie bakwagens op grond van de eerdere afspraken.

Duidelijkheid voorop
De oorspronkelijke overgangsregeling met het onderscheid tussen bakwagens en trekkers is in 2019 bewust gekozen. Dit gebeurde op grond van de toenmalige technische mogelijkheden en de verwachte beschikbaarheid in de markt. Hoewel de technische ontwikkelingen sindsdien snel zijn gegaan, vormt het veranderen van spelregels in zo'n late fase voor TLN een moeilijke overweging. Heel wat ondernemers hebben inmiddels investeringen gedaan op basis van de 'oude regels'. In een transitie mogen koplopers niet kopschuw raken door wisselvallig beleid. Toch is het goed dat hierover nu duidelijkheid is voor ondernemers.

Gelijke regels in gemeenten
Sinds het begin van de ontwikkeling van zero-emissiezones benadrukt TLN dat harmonisatie belangrijk is. Gemeenten mogen hun eigen regels stellen. Maar voor ondernemers is het belangrijk om een lappendeken van toegangseisen te voorkomen. In heel wat regio's zit het stroomnet op dit moment vol, waardoor ondernemers nog niet volledig kunnen overstappen op elektrische vrachtauto's. TLN praat daarom met het ministerie en de gemeenten om voor zulke situaties een oplossing te vinden die alle gemeenten met een zero-emissiezone erkennen.

Start op tijd
De overeengekomen wijziging voor bakwagens is eenmalig en niet bedoeld om de overstap naar zero-emissievoertuigen onnodig te vertragen. De overgangsregeling eindigt nog steeds in alle zero-emissiezones op 1 januari 2030. Dan mogen daar alleen nog emissievrije vracht- en bestelauto's rijden. Een tijdige voorbereiding blijft ook vanwege de druk op het elektriciteitsnet belangrijk. Inmiddels hebben 29 gemeenten bekendgemaakt dat ze een zero-emissiezone invoeren.

Bron: TLN

Publicatiedatum: