Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Stefan Spanjaard, Agrovision:

“Met de nadruk op blauwe bes streven we naar een bredere propositie”

Tholen - De Pink Star framboos is de nieuwste toevoeging aan de Agrovision-portfolio, zegt Managing Director Europe Stefan Spanjaard. "Hoewel blauwe bes de grootste focus blijft, past de introductie goed in het streven naar een bredere propositie. Naast blauwe bes willen we dit groots aanpakken. We hebben de ambitie om een globale speler in bessen te zijn en het kunnen aanbieden van verschillende bessensoorten – naast blauwe bes en framboos bijvoorbeeld ook braam – maakt het aantrekkelijk voor afnemers om één order te plaatsen voor drie producten."

Het nieuwe ras komt voort uit een consolidatie met Earth Market – een Franse veredelaar – waarbij Agrovision, naast Earth Market voor de Franse markt en Berrynest voor de biologische markt, één van de drie partijen is die de framboos de markt inbrengen.


Stefan Spanjaard van Agrovision

Exclusief ras
"Onze focus ligt op kwaliteit en dat is afhankelijk van het ras. Met dit exclusieve frambozenras willen we daarop inzetten, net zoals we met de blauwe bessen uit het Fall Creek Sekoya-programma doen. Met een exclusief ras, kun je de kaarten veel meer naar de hand zetten." De teelt van de Pink Star-framboos vindt plaats in Marokko en Mexico.

Overigens worden ook in blauwe bessen stappen gemaakt. Zo is er recent aangekondigd dat met planten in India, Chili en China is begonnen of wordt gestart. Ook worden blauwe bessen geplant in Roemenië en wordt de productie in Amerika opgeschaald. "Van een Peruaans teeltbedrijf zijn we een mondiaal teeltbedrijf aan het worden, waarbij we tijdig de juiste beslissing hebben genomen om in elke regio een sales- en marketingdivisie op te zetten, met als doel de belangen van ons als teler en onze strategische partnertelers optimaal te behartigen."

Met het exclusieve ras Pink Star streeft Agrivion een breder aanbod na

Groeipotentieel
Daarbij ziet Stefan groeipotentieel voor blauwe bessen. Zo geeft hij aan dat er nog veel landen zijn, waar de consumptie van blauwe bessen achterblijft bij die van bijvoorbeeld de Verenigde Staten of sommige Europese landen. "Dat geldt onder meer voor Frankrijk, maar ook de opkomende markten van het Midden-Oosten, de Kaukasuslanden en Zuidoost-Azië bieden kansen. Er is daar zoveel interesse in goed fruit. En natuurlijk is er een gigantisch potentieel in China. Maar de marktonwikkeling staat of valt met een juist aanbod en marktbewerking."

Het uitgangspunt daarvoor is dat er vanuit de markt gestuurd geteeld wordt, met de focus op de betere rassen, geeft Stefan aan. "Waar gaan we telen, voor wie en waarom, zijn aspecten die daarbij een rol spelen. Meer van hetzelfde, wat op dit moment voor de consument vaak al voor teleurstellende eetervaringen zorgt, gaat ons niet vooruit helpen. Onderscheidende en exclusieve rassen die niet uitwisselbaar zijn, kunnen dat wel." Daarbij blijft de blik vooruit gericht. "We hebben nu een mooi pakket rassen, maar wat nu mooi is, kan over 5 of 10 jaar niet goed genoeg zijn. Daarom blijven we in nauw contact met de veredelaars."



Focus op maat
Momenteel ligt de focus op de maat van de blauwe bessen, merkt Stefan op. "Grotere bessen zijn gunstig voor de teelt en de nieuwe Sekoya-rassen zorgen voor een fijne eetervaring." Daarnaast ziet hij dat aspecten als opbrengst, hoe gevoelig bessen zijn voor transport, maar ook verschillende smaakprofielen voor verschillende markten, belangrijk zijn bij de veredeling van blauwe bessen. "We hebben een verantwoordelijkheid om de consument en de retailers mee te nemen en weg te bewegen van het idee dat grote bessen een risico zijn voor aspecten als zachtheid en meligheid. Die perceptie is gebaseerd op de oude rassen. Maar de nieuwste rassen, met Sekoya voorop, zorgen voor die ultieme snackervaring met grote bessen. 18mm+, maar ook 22mm+ zijn hele reguliere maten die een groot percentage van de totale productie behelzen."

Verder geeft Stefan aan dat het belangrijk is dat er met minder input gewerkt kan worden. Dat richt zich bijvoorbeeld op factoren als gebruik van water en de bemestings- of de nutriëntenbehoefte van de planten. "Zoals verschillende mensen andere voeding nodig hebben, proberen we die behoefte ook ras specifiek te bepalen. Dat zijn uitdagingen, maar ook kansen om zaken beter op elkaar af te stemmen in de hele teelt, om met minder input hetzelfde of meer eruit te kunnen halen."



Vooraf durven investeren
Stefan ziet dat naast arbeid, water één van de aspecten is die onder druk staan. Agrovision heeft de beschikbaarheid van water in productielocaties in landen als Peru of Marokko, waar dat een probleem kan zijn, goed gewaarborgd, merkt hij op. Zo wordt naast het zorgen voor percelen met toegang tot water, het toepassen van waterbesparende teelttechnieken, in Marokko het tekort aan zoet water te lijf gegaan door het ontzilten van zout water. "Aan deze aspecten zijn kosten verbonden, maar uiteindelijk kost het missen van productie omdat er onvoldoende water beschikbaar is, altijd meer dan vooraf de investering durven te doen. Maar het is en blijft een discussiepunt voor de langere termijn."

Overigens wordt ook op andere vlakken gezocht naar innovatieve oplossingen. "We zijn bezig met het aanbrengen van hedendaagse technologieën." Zo past Agrovision AI toe in de logistieke planning en wordt die techniek ook gebruikt voor het verbeteren van de houdbaarheid en het opstellen van prognoses. "We zijn een innovatie-gedreven bedrijf, want dat gaat ons helpen om processen te optimaliseren."


De nieuwe loot aan de Agrovision stam is de Pink Star framboos, die onder meer in Marokko wordt geteeld.

Merkbeleving
"We focussen steeds meer op merk. Bijvoorbeeld de Verenigde Staten en China zijn merkgedreven landen," zegt Stefan Spanjaard. Het is de reden dat Agrovision de merken Big Skye en The Fruitist "Jumbo" heeft geïntroduceerd. Met de herkenbaarheid die de merken bieden, wil Agrovision nieuwe markten en segmenten, zoals onder meer speciaalzaken aanboren. "We zijn echt bewust bezig met het positioneren van ons bedrijf en merk."

Dit artikel verscheen eerder in editie 2, 38e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Agrovision
Wilmersdorf 50
7327 AC
Tel: +31 570 664 111
Stefan.spanjaard@agrovisionfresh.com
www.agrovision.com