Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"De frambozenmarkt is elk jaar zeer volatiel en divers"

Filipa Bragança, manager van Bfruit, een Portugese zachtfruit- en kiwicoöperatie, ontvouwt de plannen om de productie te verhogen en unieke rassen toe te voegen aan het aanbod van Portugal: "Onze blauwe bessenteelt is geconcentreerd in het noorden van het land, terwijl onze frambozen aan de Vicentina-kust in het zuiden groeien. In 2020 sloot Bfruit zich aan bij de Hortifrut-familie, waarbij Hortifrut ook aandeelhouder werd in Bfruit. Beide bedrijven hebben een gemeenschappelijke strategie om het zachtfruitareaal met exclusieve rassen te vergroten, technische kennis te delen en het aanbod op de markt te verbreden."

Bragança merkt op dat de teelt en de handel de afgelopen jaren uitdagender zijn geworden, met nieuwe problemen die opduiken. "De zachtfruitteelt is niet alleen de afgelopen maanden, maar ook de afgelopen jaren een uitdaging geweest. Telers worden geconfronteerd met waterbeperkingen, klimaatverandering, het ontbreken van duidelijke scheidingen tussen seizoenen zoals we die vroeger kenden, beperkingen op het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen, veeleisende markten die talrijke certificeringen vereisen, concurrentie en kostenstijgingen van energie, brandstof, inputs en arbeidskrachten."

Voor de afzet van het zachtfruit maakt Bfruit gebruik van het commerciële en marketingplatform van Hortifrut. "Onze belangrijkste markten voor frambozen zijn Scandinavië, het VK, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Portugal. Er is nog steeds vraag naar frambozen van hoge kwaliteit, hoewel we in het afgelopen jaar een daling van de consumptie zagen, voornamelijk veroorzaakt door een afname van het aanbod. Vorig jaar was er midden in het seizoen een enorm tekort van alle herkomsten en de gemiddelde kiloprijs klom zelfs tot € 16. Dit jaar, precies in dezelfde periode, waren er wel behoorlijke volumes beschikbaar, voornamelijk afkomstig uit Agadir. Het gemiddelde prijsniveau lag op € 8 per kilo. De frambozenmarkt is elk jaar zeer volatiel en divers aangezien alle spelers op de markt hun teelt elk jaar anders plannen en weersomstandigheden de oogstcycli sterk beïnvloeden."

Volgens Bragança zijn er verschillende uitdagingen bij de export van frambozen. "Ten eerste is er de genetica. Je moet een sterk ras met een goede houdbaarheid, consistentie en smaak hebben dat zich onderscheidt van de concurrentie. Vervolgens is er de logistiek. Hoge energie- en brandstofkosten maken ook het behoud van de koudeketen uitdagend. Daarnaast moeten de regelgeving en de eisen van verschillende markten inzake MRL's, verpakking en gewasbescherming worden nageleefd. Maar er moet ook aandacht worden besteed aan duurzame tuinbouw met milieuvriendelijke teeltpraktijken die sociaal verantwoord zijn. Bovendien is de wereldwijde frambozenmarkt zeer concurrerend. Telers moeten hun producten differentiëren, consistente kwaliteit bieden en markten verkennen om zich te onderscheiden."

"We zoeken steeds naar oplossingen om deze uitdagingen te overwinnen. We investeren in onderzoek en ontwikkeling om de veerkracht van gewassen, ziekteresistentie, smaak, kleur en opbrengst te verbeteren. Bfruit integreert technologie in de frambozenteelt, zoals precisie-irrigatie, monitoring van de bodemgezondheid, data-analyse en sensortechnologie. We hebben proefvelden om rassen, hybriden en genetisch gemodificeerde gewassen te testen, waarbij we de best presterende planten identificeren met de meest gewenste eigenschappen zoals resistenties tegen plagen en ziekten, verhoogde opbrengst of verbeterde voedingswaarde."

De Portugese frambozen profiteren van de Atlantische bries en de invloed van de Atlantische Oceaan op de weersomstandigheden, stelt Bragança. "De Vicentina-kust heeft een maritiem klimaat met milde temperaturen. Het creëert de perfecte omstandigheden voor de frambozenteelt. Dit in combinatie met een zeer professionele organisatie stelt ons in staat ons te onderscheiden van de concurrentie. Met het verkennen van nieuwe markten willen we nu onze afhankelijkheid van één enkele markt verminderen. Voor de komende maanden verwachten we ongeveer 2.000 ton frambozen te exporteren. Hopelijk laten de weersomstandigheden, de consumptietrends en de wereldwijde economische omstandigheden ons toe een succesvol seizoen te hebben."

Voor meer informatie:
Filipa Bragança
Bfruit
Tel: +351 919295881 (Portugal)
filipabraganca@bfruit.pt
www.bfruit.pt

Publicatiedatum: