Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
SoFruPak

"Verpakkingen moeten aandacht van consument trekken"

"Consumenten worden zich steeds meer bewust van milieuvriendelijke verpakkingen en supermarkten hebben besloten dit voorbeeld te volgen", zegt Adam Sikorski, verkoopmanager van het Poolse verpakkingsbedrijf SoFruPak. "Ik observeer de verpakkingsmarkt vanuit ons perspectief en zie jaar na jaar een grotere interesse in kartonnen verpakkingen. Ecologisch bewustzijn beïnvloedt almaar meer de keuzes van consumenten. Supermarkten en fruittelers realiseren zich dat ze hun verpakkings-strategieën moeten aanpassen aan de veranderende marktverwachtingen. In 2024 zal de strijd tegen plastic een prioriteit blijven, daarom plannen we de verkoop van onze 100% biologisch afbreekbare verpakkingen te verhogen."

Volgens Sikorski is het bezuinigen op verpakkingen niet wat een merk naar een hoger niveau zal tillen, zoals bewezen door het uitproberen van goedkopere oplossingen. "Vroeger zochten klanten naar de goedkoopste kartonnen verpakkingen om het prijsverschil met de plastic variant zo klein mogelijk te houden. Deze strategie leverde slechte resultaten op, aangezien verpakkingen van slechte kwaliteit niet bestand bleken tegen vochtigheid en het fruit erin slecht zichtbaar was. Gelukkig heeft de markt dit snel ingezien en vanaf 2023 begon de situatie te veranderen. Verkopers begrepen dat het fruit goed zichtbaar moet zijn en dat de verpakking de aandacht van de consument moet trekken, wil men de verkoop doen toenemen. Daarom verkopen we momenteel 95% van onze EcoView-serie verpakkingen met cellulosevensters."

Ondanks een toename van de kosten heeft SoFruPak de prijs van zijn verpakkingen niet verhoogd. "De productiekosten stijgen jaar na jaar. Onlangs heeft een prijsverlaging van papier ons geholpen om de stijgende kosten voor elektriciteit en arbeid te dekken. Daardoor zijn de prijzen van onze verpakkingen niet veranderd. Gezien de verwachte hogere afzet in 2024 zijn we ondanks verdere aangekondigde stijgingen van de productiekosten in Polen niet van plan om onze prijzen te verhogen."

Naast reguliere verbeteringen zal SoFruPak in 2025 een nieuwe serie verpakkingen met permanente sluiting introduceren. "Elk jaar verbeteren we onze verpakkingen. In 2024 hebben we het deksel en de sluiting van de verpakkingen verbeterd. Ze hebben een stijvere structuur en zijn meer bestand tegen mechanische schade in winkels. Echter, in 2025 plannen we een innovatieve serie verpakkingen met permanente sluiting te introduceren. In het geval van kartonnen verpakkingen bestaat er momenteel geen dergelijke oplossing."

Dankzij de nieuwe regelgeving rond plastic is de Franse markt zeer interessant voor de Poolse verpakkingsfabrikant. "Vorig jaar namen we deel aan 17 beurzen en conferenties in de EU. Hierdoor zijn we een herkenbaar bedrijf geworden en verkopen we ondertussen in alle EU-landen. Ik observeer dat de Franse markt het snelst groeiend voor ons is en ik ga ervan uit dat het grootste deel van onze afzet in 2024 op de Franse markt zal plaatsvinden. Door de productiecapaciteit te verhogen, zijn we hierop voorbereid."

Met het oog op de toekomst voelt Sikorski dat supermarktketens een belangrijke rol zullen spelen in de toename van de vraag naar plasticvrije verpakkingen. "De vraag naar ecologische verpakkingen zal zeker toenemen en dit is een proces dat nooit zal stoppen. Supermarktketens zullen hier een belangrijke rol spelen, aangezien ze de vermindering van plastic in overeenstemming met de EU-wetgeving niet kunnen negeren. Maar ze kunnen ook niet onverschillig blijven voor het groeiende ecologische bewustzijn van consumenten. Bovendien besluiten steeds meer fruittelers om over te stappen van plastic naar milieuvriendelijke verpakkingen om zich te onderscheiden op de lokale markt. Ik zie grote interesse in onze verpakkingen, niet alleen in Europa, maar ook in Amerika, waar we al onze eerste contracten hebben afgesloten," besluit hij.

Voor meer informatie:
Adam Sikorski
SoFruPak
Tel: +48 725 591 457 (Polen)
sofrupak@sofrupak.com
www.sofrupak.com

Publicatiedatum: