Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Inklapbare kratten vervangen dozen voor trostomaten

Albert Heijn reduceert 20 miljoen kilogram verpakkingsmateriaal

Albert Heijn heeft in 2023 een reductie van 5,9 miljoen kilogram verpakkingsmateriaal gerealiseerd. Hiermee behaalt Albert Heijn nu al de doelstelling voor 2025 om 20 miljoen kilogram aan verpakkingsmateriaal te reduceren ten opzichte van 2018. Dat is twee jaar eerder dan Albert Heijn beoogde.

Grote en kleine stappen in beter verpakken
Grote en kleine initiatieven hebben geleid tot het behalen van de doelstelling. Naast de reductie en verduurzaming van verpakkingen is vermindering van karton- en papiergebruik in de winkel prioriteit. Zo zijn bijvoorbeeld de dozen van citrus, brood en trostomaten vervangen door herbruikbare, inklapbare kratten. Dit komt neer op 2,9 miljoen kg karton minder per jaar.

Om verduurzaming te versnellen werkt Albert Heijn met verschillende partners samen. In 2023 startte Albert Heijn de samenwerking met technologiebedrijf Avantium, om 100% plantaardig en circulair materiaal PEF (polyethyleen furanoaat) te gebruiken voor verschillende verpakkingsvormen, zoals sapflessen.

Albert Heijn richt zich op verduurzaming van verpakkingen door het gebruik van materiaal te minimaliseren, gerecycled materiaal in te zetten, verpakkingen te recyclen en gebruik te maken van producten die gedeeltelijk gemaakt zijn van biogrondstoffen. Op deze manier maakt de supermarkt zo efficiënt mogelijk gebruik van materiaal. Het eerder behalen van de doelstelling motiveert Albert Heijn stappen te blijven zetten. De focus voor 2025 is om de eigenmerkverpakkingen zo te ontwerpen, dat ze later gerecycled kunnen worden.

Anita Scholte op Reimer, directeur Kwaliteit en Duurzaamheid: “Het is heel bijzonder dat we deze mijlpaal van maar liefst 20 miljoen minder verpakkingsmateriaal, twee jaar eerder dan verwacht hebben bereikt. We hebben hard gewerkt vanuit onze missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ om onze doelstelling te realiseren. Tegelijkertijd blijven we inzetten op het verminderen van de hoeveelheid materiaal van onze verpakkingen en maken deze waar mogelijk volledig geschikt voor hergebruik. Zo leveren wij als Albert Heijn een belangrijke bijdrage aan een circulaire economie, waarin afval grondstof is voor nieuwe producten.”

Klant centraal bij AH Packathon 2024
Een ander initiatief van de supermarkt is de AH Packathon. Bij de eerste editie in 2023 werden duurzame denkers, creatieve ontwerpers en andere experts uitgenodigd om te werken aan duurzame verpakkingsinnovaties. Voor de AH Packathon 2024 editie doet Albert Heijn een oproep aan klanten om hun verpakkingsirritaties te delen. Albert Heijn, leveranciers en experts gaan vervolgens concreet aan de slag met vijf verpakkingen om deze verder te verduurzamen en het gemak voor de klant te verbeteren. De deelnemende klant is bij de Packathon 2024 als VIP te gast bij Albert Heijn om de oplossingen te beoordelen. De tweede editie van de AH Packathon vindt in mei van dit jaar plaats.

Bron: Albert Heijn

Publicatiedatum: