Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gioacchino Russo (Italië)

"Een te breed rassenaanbod zorgt voor verwarring"

Het is niet ongewoon dat het bijna oneindige aanbod van rassen in het tomatensegment voor verwarring zorgt. Groothandelaren en inkoopverantwoordelijken bij grote retailers hebben soms moeite om dat onderscheidende kenmerk in een product te vinden dat de groente- en fruitafdeling aantrekkelijk maakt en klantenbinding bevordert.

Gioacchino Russo maakt een pallet klaar voor een klant in Noord-Italië

De segmentatie in het tomatenaanbod op zich is natuurlijk geen probleem, integendeel: verschillende vormen, kleuren en maten in het schap vormen een stimulans voor de consument. Maar de vele rassen binnen elk type – wanneer ze geen belangrijke genetische innovaties met weerstand tegen ziekten aanbieden – creëren overbodige overlappingen. Wat telt voor de markt is de smaak, het uiterlijk en de houdbaarheid, al geldt deze volgorde van kenmerken helaas niet voor alle verkoopkanalen.

Een gemengd pallet met specialties. Goacchino Russo beschikt over alle certificeringen die door de Italiaanse en buitenlandse supermarktketens worden geëist. (Klik hier om de foto's van het bedrijfsbezoek te bekijken)

Maar waar kan het onderscheidende verschil dan worden gevonden? In het productaanbod van Gioacchino Russo is de rassenkeuze essentieel. Alleen de beste rassen worden gekozen. Ze moeten voldoen aan de behoeften van de moderne markt, vooral de nichemarkt, en de hele toeleveringsketen.

Zwarte, gele, groene, rode, oranje en gestreepte trostomaten. Het seizoen van de kleurenspecialties is begonnen. Vanaf volgende maand komen ze met de hoogste kwaliteit op de markt en dat gedurende de hele lente. Maar daarnaast zijn ze ook in de zomer en bijna jaarrond beschikbaar.

"Uit de vele gesprekken die we in de loop der jaren hebben gehad met handelaren en inkopers weten we dat de consument zich bij de aankoop vooral baseert op het esthetische aspect van een product. Helaas is het voor de consument meestal niet mogelijk de smaak te beoordelen op basis van het proeven van het product. Bij thuiskomst kan dan een onaangename of – wie weet – aangename verrassing plaatsvinden, maar dat is eigenlijk een puur toevallige kwestie. Aangezien de consument geen keuze kan maken op basis van smaak, weet hij of zij vaak niet welk artikel te kopen."

Oranje datterini tomaten bij Gioacchino Russo. (Klik hier om de foto's van het bedrijfsbezoek te bekijken)

Dit uitgesproken standpunt van Russo zou een stimulans kunnen zijn voor de retail om consumenten ook op basis van smaak en eigen voorkeuren te laten kiezen tussen verschillende opties.

Op zaterdag 27 januari 2024 was het 30°C in de kas. Buiten, in de zon, was het 22°C. Opmerkelijke temperaturen in de maand januari.

Onderscheiden t.o.v. bulkproductie
"We kiezen er al jaren voor om hoogwaardige tomaten te telen", voegt Russo toe. "Het eten van onze tomaten mag geen mechanische handeling zijn, het moet eerder bijna een emotionele ervaring worden, die begint met het zicht, maar eindigt met een unieke smaakbelevenis. Laten we stoppen met alleen denken aan gewicht en oogstvolumes en meer focussen op gezondheid, smaak en consumententevredenheid. Onze nationale en buitenlandse concurrenten, vooral in het Middellandse Zeegebied, telen grote hoeveelheden commodity-producten tegen lagere kosten door schaalvoordelen. Daarom moeten we ons koste wat kost onderscheiden op de kenmerken van het product. Alleen dan zullen de handelaren en inkopers gemakkelijker een keuze kunnen maken tussen de verschillende producten en telers."

De vraag naar zwarte midi plum tomaten is hoog in de horeca.

"Geel, oranje, gestreept, zwart, groen of rood, zolang het maar van hoge kwaliteit is", beweert de tuinbouwondernemer. "Dit is wat we hier telen op een areaal van meer dan 2,5 hectare en bijna jaarrond."

Groene datterino tomaten. Ook voor dit product is de vraag vrij hoog, al blijft het een nicheproduct. (Klik hier om de foto's van het bedrijfsbezoek te bekijken)

"We zetten ook sterk in op communicatie", besluit Gioacchino Russo. "Daarom nemen we al enige tijd deel aan vakbeurzen. Op de Fruit Logistica zullen we al onze premium tomaten laten zien in hal 6.2, stand B11."

Voor meer informatie:
Gioacchino Russo
Azienda Agricola Russo
Tel: +39 347 8955522 (Italië)
chiara.russo.89@virgilio.it
www.russoaziendagricola.com

Publicatiedatum: