Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jack van Batenburg, Bol Peat over logistieke crisis:

"Gelukkig hadden we zelf nog een voorraad over van vorig jaar"

De huidige situatie in de Rode Zee is niemand ontgaan en heeft een flinke impact gemaakt op de zeevracht. Sinds kerstavond zijn de transportkosten vervijfvoudigd en ook nu gaan de kosten nog steeds omhoog. Iemand die dit zelf ondervond was Jack van Batenburg van Bol Peat.

Containerschepen die normaal gesproken door de Rode Zee gaan om Europa te bereiken varen nu om via Zuid-Afrika. Dat brengt een aantal problemen met zich mee, zegt Jack. “De tarieven zijn behoorlijk omhooggegaan vanwege het omvaren en het verhoogde risico. Ook komen vanwege het omvaren de schepen later aan en is het dus onzeker wanneer een vracht binnenkomt. Hierdoor raken de vaarschema’s enorm in de war, wat weer kan leiden tot een tekort aan containers en boten in bijvoorbeeld India waar wij onze kokos vandaan halen. Gelukkig hadden we zelf nog een voorraad over van vorig jaar, maar je merkte wel echt dat het een domino-effect gaf.”

Bol Peat verscheept kokos vanuit India en Sri Lanka over de hele wereld en merkt dat de situatie niet alleen effect heeft op vracht via de Rode Zee. “De kosten gaan overal omhoog. In het gevaren gebied zijn de tarieven gigantisch hoog, maar dus ook vracht naar Australië en Nieuw-Zeeland hebben een kostenstijging gehad. Ook voor Zuid-Afrika, wat nu de veilige route is, is het gestegen. Dit komt ook deels door de verstoring van de schema’s, maar de tarieven zijn al tijden volatiel gebleken. In de coronatijd betaalden we nog meer dan nu. Daarna stortte het wel een beetje in, en daar hadden we vorig jaar baat bij. Het was soms wel een verschil van 5000 dollar. In de coronatijd was het veel te hoog, daar kon niemand mee werken, maar vorig jaar was het ook eigenlijk veel te goedkoop.”

Momenteel lijken de tarieven weer te stabiliseren. Zo laag als vorig jaar is het niet, maar volgens Jack hoeft dit ook helemaal niet. Een vast tarief dat per seizoen wat mag verschillen lijkt hem het beste. Zo kunnen ze weer volop werken met langetermijncontracten.

Voor meer informatie:
Bol Peat B.V.
Nieuwe Waterwegstraat 34
3115 HE Schiedam
Tel.: 010 426 7666
info@bolpeat.com
https://www.bolpeat.nl/nl/