Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Al ruim 45 jaar stevig verankerd binnen Gebrs van Aarle

Tholen - Al ruim vijfenveertig jaar vormen Henk van Aarle en Jo van Veghel de solide ruggengraat van de AGF-groothandel Gebrs van Aarle. Als respectievelijk nummer twee en drie kwamen ze in dienst bij de Gebroeders Rien en Frans van Aarle. "Nummer één, Toon van Esch, is met pensioen, maar die loopt hier nog parttime rond. We hebben ook nog een grote groep medewerkers die hier al 20 of 30 jaar werken. Dat siert een bedrijf," aldus de mannen.

Alles moet kloppen
Niet dat Gebrs van Aarle een oubollig bedrijf is, integendeel. Pratend met Henk en Jo over het verleden en heden, is goed te merken met welke dynamiek Gebrs van Aarle te maken heeft gehad en hoe ze zich hebben weten aan te passen. Natuurlijk gaat het dan over de overgang van het veilingwezen met Hollandse seizoensproducten naar de full-service groothandel die het nu is, met eigen invoerlijnen en een breed jaarrond assortiment aan AGF-handel, maar ook gesneden producten, maaltijden en verpakkingen. "Vroeger was het alleen maar oppakken en verkopen. De handel is natuurlijk enorm veranderd én er is veel administratief werk bijgekomen, zoals controles, voorschriften, kwaliteitseisen en keurrapporten, enzovoort. Het moet allemaal kloppen," vertelt Henk. "Als we een pallet met uien bestellen met doosjes van 5 kilogram, dan maak je er melding van als er in een doos 4,5 kilo zit, ook al lijkt dit een klein verschil op die hoeveelheid."

Zowel Henk als Jo hebben allerlei werkzaamheden verricht binnen Gebrs van Aarle. In de loop der tijd is Henk zich steeds meer gaan bezighouden met kwaliteit. Jo is het anker voor de hele logistieke operatie. Ook daarin is veel veranderd. Waren er vroeger honderden groenteboeren die handel kwamen halen op locatie, tegenwoordig brengt Gebrs van Aarle de bestellingen door heel Nederland.

Wereldkeuken
Nederland is verschoven van de Hollandse pot (kool, flodder- en andere tuinbonen) naar een wereldkeuken, en dat is terug te zien in het assortiment. Henk en Jo kunnen zich nog altijd verbazen over het aantal producten dat tegenwoordig dagelijks vers wordt aangevoerd. Ze herinneren zich nog het unicum van de eerste vijf kisten bospeen uit Spanje begin jaren '80. In deze tijd startte van Aarle ook met de verkoop van citrus en bananen, wat een enorme invloed had op de samenstelling van het assortiment en de verkopen. Nu zijn dit standaardproducten en zijn er nog veel meer soorten groenten die 'gewoon' vanuit de hele wereld via Gebrs van Aarle naar versspeciaalzaken, markthandelaren en foodservice hun weg vinden, van verse mais uit Thailand tot sperziebonen, snijbonen en peultjes uit Afrika.

Klant is koning
Een uitdaging die er in die ruim 45 jaar altijd is geweest en zal blijven, is het voldoen aan de hoge verwachtingen van de klant. Weersomstandigheden tijdens groei en oogst hebben altijd hun invloed en zelfs ervaren groentemannen verliezen dat wel eens uit het oog. Communiceren, adviseren en een goede relatie met de klant is dan ook een belangrijke pijler binnen Gebrs van Aarle. Deze waarde was vanaf de eerste klant al belangrijk en dat is nu nog steeds zo, benadrukken Jo en Henk. Het credo 'de klant is koning' ligt diep verankerd in de bedrijfscultuur en weerspiegelt zich in elke interactie en beslissing die wordt genomen. "Klanten kunnen altijd bij ons of een van onze collega's terecht voor advies, het oplossen van problemen, en inspiratie." Tussen klanten en Gebrs van Aarle zijn langdurige relaties ontstaan, soms al wel drie generaties lang. Zowel Henk als Jo wonen op steenworpafstand van het bedrijf en als een klant hen belt - velen van hen hebben hun telefoonnummer - dan bieden ze een luisterend oor en een oplossing. Voor Jo geldt dat ook voor de chauffeurs die (bijna) dag en nacht een beroep op hem kunnen doen.

Het komt goed
Henk en Jo hebben bijna alle grote mijlpalen bij Gebrs van Aarle meegemaakt, 25-, 40- en 55-jarig bestaan, twee keer een verhuizing naar een grotere locatie, uitbreiding van het wagenpark, eigen import van Spaans product en de groei van het aantal klanten door heel Nederland. Tot 1996 stonden beide broers Rien en Frans aan het roer van Gebrs van Aarle. Na het overlijden van Rien in 1996 kreeg Frans de algehele leiding en bouwde van Aarle uit naar de toonaangevende AGF-groothandel zoals het nu is. Na zijn plotselinge overlijden in 2021 stapte zijn dochter Marjon van Aarle naar voren om het roer over te nemen. Hiermee wordt binnen Gebrs van Aarle de gevleugelde uitspraak 'het komt goed' tot op de dag van vandaag waargemaakt.

Dit artikel verscheen eerder in editie 3, 38e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Gebroeders van Aarle
Van Leeuwenhoekweg 39
5482 TK Schijndel
Tel: 0735441919
[email protected]
www.gebrsvanaarle.eu