Abonneren

Vacatures

"Tweetende tuinders"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Retail

AGF Monitor week 33

Na twee weken afwezigheid in verband met vakantie, hierbij weer een actuele AGF Monitor. Bij Lidl is duidelijk merkbaar dat de vakantieperiode nog niet voorbij is. In het hier gemeten mandje met de 25 populairste AGF-producten heeft Lidl namelijk geen enkele aanbieding (daar waar het doorgaans het meest actief is met promoties).

Aantal vestigingen supermarkten blijft groeien

Veel mensen doen online boodschappen. Vorig jaar werd voor 1,4 miljard euro online besteld en dit was 3,6% van de totale supermarktomzet. Dit marktaandeel groeit de komende jaren verder en komt in 2025 uit op 15%. Toch is deze forse groei geen bedreiging voor de fysieke supermarkt. De bevolking groeit en…

USDA rapport:

AGF in de reclame bij grote supermarktketens

Deze week focusten retailers in de Verenigde Staten zich vooral op een 'weer naar school' reclame. Broodtrommel-vriendelijke items zoals pruimtomaten, mini-wortelen, mandarijnen, appelen, druiven, kersen, perzik en nectarines werden goed gepromoot. Verschillende retailers kwamen met recepten voor snelle…

Nederlandse supermarkten goedkoper dan buurlanden maar op Europees niveau halen we de middenmoot

Volgens retail-deskundige Paul Moers is de hoge dichtheid van de Nederlandse supermarkten goed voor de consument. Hierdoor zijn in Europa alleen Portugal en Polen goedkoper.…

Albert Heijn

Wereldkaart moet voor transparantie in de keten zorgen

Met de nieuwe wereldkaart op ah.nl zet Albert Heijn een volgende stap in ketentransparantie. Op de wereldkaart zijn de ruim 1.200 locaties te vinden waar de laatste stap in het productieproces wordt uitgevoerd voor de AH-huismerkproducten. In één oogopslag zie je de verdeling van deze locaties over de…

Luxemburg:

Gebruik Süperbag levert besparing van 170 ton plastic per jaar op

Luxemburg is van plan om jaarlijks 170 ton plastic te besparen dankzij een nieuw product dat zal worden uitgerold in winkels en supermarkten in het hele land. Süperbag is in de woorden van de ontwikkelaars 'het nieuwste middel in de strijd tegen afval'. Het is een initiatief van Valorlux en…

'Alleen in Polen en Portugal zijn de boodschappen goedkoper dan in Nederland'

Volgens retail-deskundige Paul Moers is het goed dat er zoveel supermarkten zijn in Nederland. Zo goed dat volgens hem in Europa 'alleen Portugal en Polen goedkoper zijn'.…

Spaanse supermarkten Mercadona en Lidl vergroten marktaandeel

Opnieuw heeft de Spaanse supermarkt Mercadona zijn marktleiderschap binnen de Spaanse supermarktbranche versterkt. Het marktaandeel ligt nu op 26,1%. Naast Mercadona wist ook…

Colruyt test automatische herkenning met AI

Automatische productherkenning onderscheidt 120 soorten groenten en fruit aan de kassa

Colruyt test als eerste Belgische supermarkt automatische productherkenning. In de winkel in Kortrijk worden groenten en fruit automatisch herkend aan de kassa met behulp van artificiële intelligentie. In samenwerking met het bedrijf Robovision werd een slimme camera ontwikkeld en opgehangen boven een…

Marc Jansen, Centraal Bureau voor de Levensmiddelenhandel:

"De minister moet met een oplossing komen om de hoge kosten voor kleine tuinders te verzachten"

In supermarkten zijn al volop streek- en regioproducten te vinden. Als minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) wil dat supermarkten nog meer…

Onderzoek Motivaction:

'Fysieke supermarkt blijft populair bij Nederlandse consument'

In grote steden zijn de bezorgbusjes van Albert Heijn en Picnic inmiddels vast onderdeel van het straatbeeld, maar hoeveel consumenten maken er ook echt gebruik van? Dat online boodschappen doen in opkomst is, valt niet te ontkennen. Deed in 2015 13% van de consumenten ‘wel eens’ hun boodschappen online,…

Prijsverschillen tussen België en Nederland steeds kleiner bij Albert Heijn

Albert Heijn blijft in België sterk inzetten op prijscompetitiviteit: de prijskloof met Nederland wordt kleiner, bovendien blijken enkele A-merken zelfs significant goedkoper.…

Speciale AGF muur bij Pick n Pay

Zuid-Afrika retailer introduceert plastic- en verpakkingsvrije zone

Pick n Pay (PnP) heeft in 13 winkels door het hele land een 'naakte' AGF muur geïntroduceerd - een plastic- en verpakkingsvrije zone - als onderdeel van een proef om de bereidheid van consumenten tot het overstappen van voorverpakte voeding naar losse producten te meten. Paula Disberry van Pick n Pay zei…

Groei van 7% bij de supermarkten, marktaandeel op 21,6%

Jumbo boekt 4,63 miljard omzet in eerste helft van 2019

Jumbo heeft in de eerste helft van het jaar 2019 een omzet gerealiseerd van 4,63 miljard euro. Hiervan heeft 4,46 miljard betrekking op de Jumbo formule en 83 miljoen op La…

Speciale aardbeien- en komkommeracties bij supermarkten verwacht

Deze zomer wederom #hetezomeroogstacties

Aardappelen, groenten en fruit met een minder aantrekkelijk uiterlijk toch voor aantrekkelijke prijzen verkopen zodat telers geen verliezen hoeven nemen voor deze oogsten.…

Jumbo neemt supermarktketen Agrimarkt over van CZAV

Jumbo Supermarkten is voornemens om een transactie te sluiten met de coöperatie CZAV over de verkoop van alle aandelen inclusief vastgoedlocaties van de supermarktketen Agrimarkt aan Jumbo. Dat maken beide organisaties vandaag bekend. Het gaat om in totaal zes winkels in het Zuidwesten van Nederland.…

Vakantieboodschappen in Spanje relatief goedkoop

CBS: AGF in Frankrijk 27% duurder dan Europees gemiddelde

Van de vijf meestbezochte vakantielanden is Spanje het voordeligst voor vakantiegangers die zelf de boodschappen doen. In Spanje zijn de prijzen voor voeding 4 procent lager dan gemiddeld in de Europese Unie. In Nederland liggen deze prijzen 1,1 procent boven dit gemiddelde. Dat meldt het CBS op basis…

Dirk van den Broek opent vierde testfiliaal

Sinds gisteren winkelen de bewoners van de Amsterdamse Pijp in de nieuwste Dirk van den Broek. De supermarkt is in 2 weken tijd omgetoverd tot een moderne supermarkt met een totaal nieuwe uitstraling waar het gemak voor de consument voorop staat. Directeur Marcel Huizing: “Dit is het laatste filiaal in…

Gert Kogeler (Eosta):

"Winkels in Oostenrijk, Frankrijk en Zweden van mei tot september steeds meer zelfvoorzienend in bulk bio-kasgroenten"

Tholen - De markt voor biologische kasgroenten is tot nu toe erg wisselend geweest, vertelt Gert Kogeler van Eosta. "Vooral door sterke klimaatwisselingen is niet alleen de oogst in Nederland wisselend geweest, maar heeft de productie in Spanje nog veel grotere pieken en dalen gekend." "Het begin van het…

Omzet met 5,4% gestegen, marktgroei met 4,4%

Omzet van € 1,3 miljard in eerste halfjaar voor PLUS

PLUS heeft een sterk eerste halfjaar neergezet. De consumentenomzet steeg met 5,4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en kwam daarmee uit op € 1.299 mln. De…

CBL

"Supermarktranglijst van Oxfam Novib zet samenleving op verkeerde been"

De supermarktbranche herkent zich niet in de uitkomsten van het Oxfam Novib rapport ‘Behind the Barcodes’, waarin wordt gekeken naar mensenrechten in de verschillende ketens.…

Supermarktketen Edeka neemt groter belang in Picnic

De Duitse supermarktketen Edeka neemt een groter belang in de Duitse tak van onlinesuper Picnic. Het belang groeit van 20 naar 35 procent. Picnic is sinds begin vorig jaar…

Kaufland trekt positieve balans na afsluiting van testfase

Kromme groenten nu in heel Duitsland verkrijgbaar

Kaufland verkoopt vanaf eind juni in heel Duitsland groenten en fruit met optische mankementen en ongebruikelijke vormen. Daarmee beëindigt het bedrijf de testfase waarin…

Radijs heeft verpakking wel nodig bleek uit test

Aubergine, komkommer en rode paprika voortaan onverpakt bij AH

Omdat Albert Heijn in 2025 25% minder verpakkingsmateriaal gebruikt en alles wat gebruikt wordt, moet 100% recyclebaar zijn. In de afgelopen 10 weken heeft de Albert Heijn in Hoofddorp een Pilot gedaan door groenten en fruit zonder verpakking aan te bieden. De producten, die Albert Heijn voortaan zonder…

Groothandelsvestiging was operationeel tijdens modernisering

Landgard heropent versmarkt Dresden 'met stevige impact'

Na de opening van de verse AGF-markt in Dresden op 13 juni trekt Landgard een aantal zeer positieve conclusies. “We hebben de afgelopen weken onze huidige operaties ingezet om de markt te moderniseren en deze visueel en structureel te veranderen. Dat onze klanten deze veranderingen zo goed geaccepteerd…

Reactie CBL: ''groenten en fruit op andere manieren onder aandacht gebracht"

Supermarkten promoten vooral ongezond voedsel

Slechts 1 op de 5 aanbiedingen van supermarkten is gericht op het promoten van producten uit de Schijf van Vijf. De gemiddelde supermarktfolder verleidt mensen dus tot het kopen van producten die het Voedingscentrum als minder of ongezond beschouwt. Vertegenwoordigers van Questionmark en de…

NAGF nudging symposium

Consumenten bewegen meer groenten en fruit te eten? Een inkoppertje

Tholen – Wanneer supermarkten de consument de goede richting opduwen, kunnen zij de consumenten bewegen om meer groenten en fruit aan te kopen. Dat maken de resultaten van het Ga voor kleurlab duidelijk. Een uniek supermarktexperiment dat afgelopen jaar werd gehouden op de AGF-afdeling van een…

Eerste Carrefour Bio in België opent begin juli

Carrefour opent begin juli zijn eerste bio-winkel in België. De winkel wordt ongeveer 250 vierkante meter groot en er komen uitsluitend bio-producten in de schappen te liggen.…

AGF-Category manager Maarten van't Hof van Coop naar Jumbo

Na zeven jaar als Senior Category manager AGF bij Coop te hebben gewerkt, is het vandaag de laatste officiële werkdag van Maarten van 't Hof. "Door een goede samenwerking…

Ontario: Consumenten stemmen op favoriete display voor kasgroenten

De overheid in Ontario wil dat consumenten mee kunnen beslissen over wie de 2019 Consumers' Choice Award voor het beste display van kasgroenten wint. Deelnemers zijn lokale supermarkten in de provincie. Een van de genomineerden: Een kasgroentendisplay van Pickering Sobeys. "We vieren de geweldige lokale…

Aldi-klanten moeten voortaan betalen voor plastic tasjes voor groenten en fruit

In 2018 is de laatste eenmalige plastic boodschappentas langs de kassa van ALDI gegaan. Nu zet de discounter een volgende stap door als eerste grote supermarkt ook het gratis plastic tasje voor groenten en fruit af te schaffen. In 2019 worden de zogenaamde hemdtasjes vervangen door tasjes gemaakt van…

Hollandse aardbeien: vandaag geoogst, morgen in de winkel

De Hollandse aardbeien, die in de schappen van Albert Heijn liggen, komen van Jo Verkuijlen waar Albert Heijn al 35 jaar mee samenwerkt. Tijdens de oogst selecteren hij en zijn medewerkers de beste producten, die meteen op gekoeld transport gaan. Dus vandaag geoogst, morgen in de winkel. Bij aankomst in…

MD Groep aan de top van de Italiaanse discounters

Het Italiaanse MD S.p.A., opgericht door Patrizio Podini, is de retailketen met de hoogste gemiddelde groei in Italië van de afgelopen 5 jaar (15,6%). Het is nu de derde keten in het discountsegment in Italië en de tweede als alleen die met Italiaans kapitaal in aanmerking worden genomen. MD heeft nu…

Omvangrijke verbouwingsmaatregelen en moderniseringen

Landgard opent de eerste 'Frischemarkt Obst & Gemüse' in Dresden

Na een uitgebreide verbouwing opent Landgard op 13 juni 2019 in Dresden de eerste nieuwe 'Frischemarkt Obst & Gemüse'. Op een oppervlakte van 3.100 vierkante meter wachten onder andere een modern, nieuw marktdesign, een herziene winkelindeling, een nieuwe meubilering en aantrekkelijke thematische…

In strijd tegen voedselverspilling

Engelse Lidl biedt dozen met 5 kilo voordelige groenten en fruit aan

Lidl biedt dozen met 5 kilo groenten en fruit voor omgerekend slechts €1,69 aan om voedselverspilling te voorkomen. Volgens een woordvoerder van Lidl zijn de 'Too Good to Waste'-dozen na een succesvolle pilot inmiddels bij alle filialen in het Verenigd Koninkrijk te koop. De dozen zijn gevuld met 5 kilo…

"Extra service, de bemande kassa zal niet verdwijnen"

Zelfscankassa maakt intrede in natuurvoedingsbranche

Tholen - Natuurwinkel De Maretak in Woerden heeft de primeur: vanmorgen is in deze winkel de eerste zelfscankassa in gebruik genomen. De Maretak is de eerste hiermee in de natuurvoedingsbranche. "Dit is ideaal voor klanten die slechts enkele boodschappen af willen rekenen of haast hebben. Toch zal de…

CEO van Marqt binnen een jaar alweer weg

Joost Leeflang is een jaar na zijn aanstelling al weer vertrokken bij Marqt. Een woordvoerder van Marqt meldt dat een verschil van inzicht ten grondslag ligt aan het vertrek…

Yorkse supermarkt wil voedingsindustrie veranderen

De rebelse supermarkt Hisbe uit York wil de voedingsindustrie veranderen. Door lokale producten aan te bieden en producenten een eerlijke prijs te laten betalen, wil de supermarkt een verschil maken.

Paul te Velthuis, Bizerba:

"Rommelig actiedisplay verleden tijd met mobiel presentatie-eiland"

Tholen - Niet zelden ziet een actiedisplay in de supermarkt er wat rommelig uit. Om tegemoet te komen aan de behoefte van retailers om op een effectieve manier hun AGF, bloemen, planten en kruiden te presenteren, ontwikkelde het Oostenrijkse bedrijf Pack'nlog een betaalbare display-oplossing, die…

Lidl stapt over op biologisch afbreekbare AGF-verpakking

Lidl-winkels op Mallorca en naburige eilanden hebben hun conventionele plastic AGF-verpakking vervangen door 100% biologisch afbreekbare en composteerbare exemplaren. Een jaar nadat Lidl stopte met het aanbieden van plastic boodschappentassen neemt de retailer met deze stap opnieuw het voortouw op het…


© GroentenNieuws.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven