Abonneren

Vacatures

"Tweetende tuinders"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Retail

Udea en Marqt gaan samen

Udea en Marqt hebben vanmorgen bekend gemaakt dat een meerderheid van de aandeelhouders van Marqt een overeenkomst gesloten heeft met Udea om samen te gaan. Met deze stap versterkt de combinatie haar…

Pieter-Jan De Smet, RetailSonar

"Er gaan supermarkten bloeden door de komst van Jumbo naar België”

Tholen – Woensdag 6 november wordt de eerste Jumbo in België geopend. De eerste vestiging komt in Pelt en de nummer twee en drie worden in Lanaken en Rijkevorsel geopend.…

Vrouw verliest armband tussen de paprika's

Geen sieraad dat zo dierbaar is voor Wil Kamphuis (81) als haar zilveren slavenarmband. Het juweel met gouden staafje, dat ze bijna tien jaar terug van haar man had gekregen…

Greenpeace spreekt supermarkten aan op meerprijs PlanetProof

"Alle schakels in keten moeten bijdragen aan kosten duurzaam telen"

“Duurzaam telen is een verantwoordelijkheid voor de hele keten. Alle schakels moeten dan ook bijdragen in de kosten daarvan”, stelt Herman van Bekkem, campagneleider Landbouw…

De anti-verspillingsapp biedt 'magic boxen' van Vomar aan

Vomar gaat samenwerking aan met Too Good To Go

Supermarktketen Vomar gaat samenwerken met de anti-verspillingsapp Too Good To Go. Dat heeft het bedrijf via LinkedIn bekendgemaakt. "Eén van onze duurzame initiatieven is het verlagen van voedselverspilling. Om ervoor te zorgen dat zo min mogelijk eten wordt weggegooid, zijn daarom al onze winkels per…

Biologisch goed voor 25% van de bestedingen

Nederlanders spendeerden €4,9 miljard aan duurzaam geproduceerd voedsel in 2018

Nederlanders kiezen steeds vaker voor voedsel dat voorzien is van een duurzaamheidskeurmerk. In 2018 kochten huishoudens voor 4,9 miljard euro aan dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel. Het marktaandeel van duurzaam voedsel kwam daarmee vorig jaar uit op 11% van de totale bestedingen aan…

Retailers gebruiken blockchain en QR-codes voor traceerbaarheid

Grote Italiaanse winkelketens en verschillende voedselproducenten investeren in projecten om de hele voedselvoorzieningsketen te traceren en te volgen om deze transparanter te maken voor klanten, bijvoorbeeld door hen in staat te stellen informatie op het etiket te kunnen identificeren met behulp van een…

Albert Heijn in top 3 grootste online retailers

Met een Nederlandse online omzet van 1,64 miljard euro is bol.com de vertrouwde lijstaanvoerder in de nieuwe Twinkle100. Coolblue bezet de tweede plaats, daarachter volgt…

Retailers in Estland willen btw-verlaging voor lokale AGF

Verschillende Estische retailers beweren dat overwogen kan worden om de btw op lokaal geteelde producten te verlagen. Volgens Vaido Padumae van Rimi Easti wordt steeds meer…

Bewegen voor gratis groentenpakket bij AH in Eindhoven

Albert Heijn Strijp en Eindhoven Vitaal experimenteren met een test waarbij buurtbewoners gratis groentenpakketten kunnen verdienen door van de bank af te komen. Maandag zijn…

Lidl:

"We bieden onze klanten die tomaat die past bij hun (smaak)voorkeur of bereidingswijze"

Tholen - Wanneer ben je de beste? De mening van de klant en die van professionals komen niet altijd overeen. Zo was er vanuit de sector kritiek op de uitverkiezing van de…

Claim Jumbo en Coop tegen Sligro om achterblijvende brutowinstmarge Emté

De supermarktketens Jumbo en Coop zijn van plan een claim neer te leggen bij Sligro Food Group. De winstmarge van Emté-winkels, die Sligro in 2018 aan beide bedrijven…

Keuringsdienst van Waarde ontdekt rare streken met streekproducten

Betuwe bessensap uit, eh, Polen?

Betuwe bessensap, dat is mooi. Een echt streekproduct, dus als je het koopt, helpt je ook nog eens de lokale teler. Tenminste, dat zou je denken. De Keuringsdienst van Waarde liet in de uitzending…

Jan van Reenen, voormalig directeur SNG

"De nummer 1 positie van Lidl met AGF klopt van geen kanten"

Tholen - In reactie op de palmares van Lidl worden er in de branche enkele kritische vragen gesteld. Lidl werd door consumenten voor de 8e keer verkozen tot de supermarkt met de beste AGF-afdeling. Jan van Reenen, voormalig directeur van grossiersvereniging SNG vindt het appels met peren vergelijken.…

Wederom hoogste AGF-versrapportcijfer voor Lidl

Tholen – De top drie in AGF was al enige tijd geleden bekend gemaakt. De volgorde daarvan werd gisteren duidelijk. Lidl behaalt wederom het hoogste rapportcijfer voor hun AGF-afdeling en blijft nummer 1. GfK moet daarvoor de rapportcijfers in honderdsten achter de komma uitdrukken. Nettorama volgt Lidl…

Uniek project waarin CBL, Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en Superunie samenwerken

Interventieonderzoek bij retail moet gezonde en duurzame keuzes van consumenten stimuleren

De Rijksuniversiteit Groningen en Wageningen University & Research zijn een onderzoeksproject gestart met vrijwel alle supermarkten in Nederland. Het onderzoek ‘Transparant…

Productontwikkeling bij Hessing: van idee tot supermarktschap

"Hessing zoekt altijd aansluiting bij de wensen van de consument. En die wensen veranderen tegenwoordig snel. Consumenten ontdekken nieuwe recepten, nieuwe keukens, nieuwe…

Finse supermarktketen in actie tegen voedselverspilling

"Happy hour" nu ook in de supermarkt

Vanuit het streven om voedselverspilling tegen te gaan, is de Finse supermarktketen S-market een bijzondere actie gestart: in alle 900 filialen verlaagt de keten vanaf 21.00…

Groenten en fruit voor 25 cent nog dit jaar in alle Lidl-winkels

De proef van Lidl om producten die bijna over de houdbaarheidsdatum heen zijn, aan te bieden voor 25 cent is een groot succes. Zo'n groot succes dat de supermarktketen heeft…

Lidl wil Aldi de loef afsteken met bio-producten

Onder de Duitse discounters is Aldi nog steeds de marktleider op het gebied van bio. Dat tergt concurrent Lidl. Geen wonder dat de discounter steeds weer iets nieuws bedenkt.…

Albert Heijn test kassaloze winkel

Albert Heijn test een volledig digitale Albert Heijn to go. De winkel van 14 m² zit bomvol technologische vernieuwingen die het mogelijk maken iets te kopen alsof je het uit je koelkast pakt: er is geen kassa en ook het zelf scannen van je producten hoeft niet meer. De winkel staat voor het hoofdkantoor…

Groenten en fruit voor een kwartje bij Lidl tegen verspilling

Lidl begint donderdag met een proef waarbij versproducten op de laatste dag van hun houdbaarheidsdatum voor 25 cent worden aangeboden. Het gaat onder andere om en groenten- en fruitboxen van 2 kilo, brood en vlees. De maatregelen zijn niet voor niets. Volgens Stichting Samen Tegen Voedselverspilling…

Europese discounters experimenteren met groeitactieken om breder publiek te trekken

In de afgelopen 10 jaar hebben discounters veel veranderd aan hun business model en zich sterk kunnen ontwikkelen. Waar discounters voorheen bekend stonden om hun simpele…

Lidl biedt groenten en fruit aan voor 25 cent

Supermarktketen Lidl gaat in een aantal winkels producten aanbieden voor 25 cent. Met de naam 'Verspil mij niet, ik ben nog goed' begint de keten een proef in twintig winkels…

16 winkels en 210 banen in gevaar bij supermarktketens Match en Smatch (Delhaize-groep)

Al sinds 2013 kampen de supermarktketens Match en Smatch van Delhaize-groep met rode cijfers. Dit verlies liep afgelopen jaar op tot 22 miljoen euro. Het bedrijf gaat niet…

Winkelactivatie: dichter bij de shopper

Het ZON magazine heeft al eerder diverse activiteiten belicht die door ZON op de winkelvloer werden ondernomen tijdens het aspergeseizoen. In onderstaand artikel uit ZON magazine gaan Product Marketeers Jenny Peters en Geertje Roodbeen nader in op het steeds groter wordende belang van winkelactivatie om…

Plus laat kinderen sparen voor kruiden Sjeffies

Meer dan de helft van de ouders met kinderen van 6 tot 12 jaar ervaart dat hun kinderen moeilijke eters zijn (55%). Zij koken daarom vaak maaltijden waarvan zij zeker weten dat hun kinderen het lekker vinden (91%). Dit blijkt uit onderzoek van PLUS uitgevoerd door PanelWizard*. Als ouders iets nieuws op…

Vitamini’s Lidl worden stickers

Waar Vitamini’s van Lidl voorheen groenten- en fruitknuffeltjes waren, worden het nu stickers. Klanten van Lidl kunnen ze vanaf september sparen. In de winkels zijn stickerboeken verkrijgbaar om ze in te plakken met daarin ook weetjes over groenten en fruit, knutseltips, raadsels en recepten. Bron: Lidl

Casino gaat voor 2 miljard activa afstoten

Het noodlijdende Franse supermarktconcern Casino gaat opnieuw activa afstoten. Het concern hoopt daarmee zo'n 2 miljard euro op te halen. Met de opbrengst van de…

DHL stopt bezorging voor Amazon Fresh in Duitsland

Volgens een woordvoerster van Deutsche Post DHL zal het bedrijf niet langer verse voeding in Duitsland leveren voor Amazon, omdat de vraag naar de service, die in 2017 geïntroduceerd werd, teleurstellend is.  De afzet van voeding is een belangrijke strategie voor de retailer sinds Amazon de Amerikaanse keten…

Elsbeth van Dam, PLUS Retail

‘Gember, knoflook, witlof, appels, komkommers en rode paprika’s liggen onverpakt in de winkels’

Als het om maatschappelijke issues gaat, wordt er veel gevraagd van supermarkten. Minder CO2-uitstoot en andere thema’s uit het Klimaatakkoord. De economische positie van Nederlandse boeren, tuinders en vissers. Het tegengaan van voedselverspilling. Het Nationaal Preventieakkoord dat een halt wil…

Eerste Australische supermarkt met alleen voedsel dat over de datum is geopend

In de nieuwe winkel van OzHarvest worden wortelen en conserven bonen waarvan de houdbaarheidsdatum verstreken is met respect behandeld. Overrijpe tomaten, die anders weggegooid zouden worden, liggen hier prachtig uitgestald, evenals appelen en bananen.  Deze experimentele Australische supermarkt biedt voedsel…

Analyse websuper Picnic:

Bananen en komkommer in top drie best verkochte producten Picnic

De best verkochte producten bij online supermarkt Picnic zijn sinds de start bananen, melk en komkommers. Een analyse van de bestellingen van de afgelopen twaalf maanden in alle regio’s waar de boodschappen door Picnic bezorgd worden maakt duidelijk waar het meest gebarbecued wordt, waar de grootste…

Achtergrondkleur beïnvloedt aantrekkelijkheid van groenten

Consumenten vinden groenten tegen zwarte achtergrond aantrekkelijker

De achtergrondkleur bij de presentatie van groenten heeft invloed op hoe aantrekkelijk consumenten groenten vinden. Dat blijkt uit onderzoek van Brigham Young University in Utah en de Technische Universiteit Delft. Consumenten blijken groenten met een zwarte achtergrond vaak als aantrekkelijker te…

Edeka-filiaal in Kulmbach biedt 240 producten 'verpakkingsloos' aan

Duitse supermarkt opent 'grootste' afdeling losse producten

Vanaf morgen, 21 augustus, zal de supermarkt van eigenaar Michael Seidl in Kulmbach Duitslands grootste onverpakt-afdeling te bieden hebben. In totaal 240 voedingsmiddelen…

Aantal vestigingen supermarkten blijft groeien

Veel mensen doen online boodschappen. Vorig jaar werd voor 1,4 miljard euro online besteld en dit was 3,6% van de totale supermarktomzet. Dit marktaandeel groeit de komende jaren verder en komt in 2025 uit op 15%. Toch is deze forse groei geen bedreiging voor de fysieke supermarkt. De bevolking groeit en…

USDA rapport:

AGF in de reclame bij grote supermarktketens

Deze week focusten retailers in de Verenigde Staten zich vooral op een 'weer naar school' reclame. Broodtrommel-vriendelijke items zoals pruimtomaten, mini-wortelen, mandarijnen, appelen, druiven, kersen, perzik en nectarines werden goed gepromoot. Verschillende retailers kwamen met recepten voor snelle…

Nederlandse supermarkten goedkoper dan buurlanden maar op Europees niveau halen we de middenmoot

Volgens retail-deskundige Paul Moers is de hoge dichtheid van de Nederlandse supermarkten goed voor de consument. Hierdoor zijn in Europa alleen Portugal en Polen goedkoper.…

Albert Heijn

Wereldkaart moet voor transparantie in de keten zorgen

Met de nieuwe wereldkaart op ah.nl zet Albert Heijn een volgende stap in ketentransparantie. Op de wereldkaart zijn de ruim 1.200 locaties te vinden waar de laatste stap in het productieproces wordt uitgevoerd voor de AH-huismerkproducten. In één oogopslag zie je de verdeling van deze locaties over de…

Luxemburg:

Gebruik Süperbag levert besparing van 170 ton plastic per jaar op

Luxemburg is van plan om jaarlijks 170 ton plastic te besparen dankzij een nieuw product dat zal worden uitgerold in winkels en supermarkten in het hele land. Süperbag is in de woorden van de ontwikkelaars 'het nieuwste middel in de strijd tegen afval'. Het is een initiatief van Valorlux en…

'Alleen in Polen en Portugal zijn de boodschappen goedkoper dan in Nederland'

Volgens retail-deskundige Paul Moers is het goed dat er zoveel supermarkten zijn in Nederland. Zo goed dat volgens hem in Europa 'alleen Portugal en Polen goedkoper zijn'.…

Spaanse supermarkten Mercadona en Lidl vergroten marktaandeel

Opnieuw heeft de Spaanse supermarkt Mercadona zijn marktleiderschap binnen de Spaanse supermarktbranche versterkt. Het marktaandeel ligt nu op 26,1%. Naast Mercadona wist ook…

Colruyt test automatische herkenning met AI

Automatische productherkenning onderscheidt 120 soorten groenten en fruit aan de kassa

Colruyt test als eerste Belgische supermarkt automatische productherkenning. In de winkel in Kortrijk worden groenten en fruit automatisch herkend aan de kassa met behulp van artificiële intelligentie. In samenwerking met het bedrijf Robovision werd een slimme camera ontwikkeld en opgehangen boven een weegschaal die onmiddellijk…

Marc Jansen, Centraal Bureau voor de Levensmiddelenhandel:

"De minister moet met een oplossing komen om de hoge kosten voor kleine tuinders te verzachten"

In supermarkten zijn al volop streek- en regioproducten te vinden. Als minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) wil dat supermarkten nog meer…

Onderzoek Motivaction:

'Fysieke supermarkt blijft populair bij Nederlandse consument'

In grote steden zijn de bezorgbusjes van Albert Heijn en Picnic inmiddels vast onderdeel van het straatbeeld, maar hoeveel consumenten maken er ook echt gebruik van? Dat online boodschappen doen in opkomst is, valt niet te ontkennen. Deed in 2015 13% van de consumenten ‘wel eens’ hun boodschappen online,…

Prijsverschillen tussen België en Nederland steeds kleiner bij Albert Heijn

Albert Heijn blijft in België sterk inzetten op prijscompetitiviteit: de prijskloof met Nederland wordt kleiner, bovendien blijken enkele A-merken zelfs significant goedkoper.…


© GroentenNieuws.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven