Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Driekus van de Ven, GroentenFruit Huis:

Met hommels en snackgroenten op de Grüne Woche

Tholen - Nog een hele week vindt in Berlijn de Grüne Woche plaats. Wie een kijkje neemt in het Holland Paviljoen, heeft grote kans daar Driekus van de Ven tegen in de stand van het GroentenFruit Huis tegen te komen. Door Duitsland Nieuws wordt hij bevraagd over hoe de sector in de afgelopen jaren is veranderd. “De aankoop van groenten en fruit door de consument in zowel Nederland als Duitsland is gedaald, en hoewel er vanuit horeca meer vraag is, zien we die lijn nog dalen. Die trend zouden we graag willen keren”, legt Driekus uit.

Prijsstijgingen
Hij wijst op een onderzoek van het CBS dat aanduidt dat de prijs voor ongezonde producten is gedaald terwijl de prijs op gezonde producten fors is gestegen. Traceerbaarheid noemt Driekus als een van de redenen voor deze stijging. “Als consumenten willen we weten waar onze producten vandaan komen en stellen daardoor hogere eisen aan onze producten.”

Lastenverzwaring vanuit de overheid is volgens hem ook reden voor de prijsstijging. “De teler probeert zijn producten zo goedkoop mogelijk te leveren en de Nederlandse telers zijn bijvoorbeeld vele malen efficiënter dan collega-telers uit het zuiden van Europa. De regels waar onze telers aan moeten voldoen hebben zich in de afgelopen jaren opgestapeld, waardoor de kosten en ook de prijs van het product zijn toegenomen.”

Efficiëntie en innovatie
“Als teler kun je dit oplossen door efficiënter te produceren, logistieke lijnen te verkorten en te kijken naar alternatieven voor dure middelen.” Driekus toont de hommels die worden ingezet voor de bestuiving van het gewas. Niet alleen die hommels trekken op de beurs veel bekijks, ook de producten die voor Driekus liggen uitgestald. Een gestreepte en een ronde aubergine, en alles wat te snacken is – komkommers, tomaten en paprika’s.

In de afgelopen jaren is het aanbod van smaaktomaten toegenomen. “Een op de twee tomaten in Duitsland komt uit Nederlandse kassen. De term ‘wasserbombe’ is verleden tijd. De kwaliteit is toegenomen, onder meer omdat de logistieke lijnen korter zijn geworden waardoor we het product verser kunnen aanbieden. Innovatie in het schap draagt bij aan een beter imago."

Gesloten economie
Ten slotte vertelt Driekus dat de Nederlandse glastuinbouwsector veel energie levert aan de consument. “Het is een erg gesloten economie geworden waar men energie en warmte hergebruikt. En ook dat is een positieve verandering ten opzichte van een aantal jaren terug.”

Klik hier om de podcast van Duitslandnieuws terug te luisteren.