Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Seminar Etnomarketing VLAM:

“De moslimconsument houdt niet van voorverpakte groenten want ze willen het vasthouden”

Tholen – De Vlaamse AGF-sector is sterk gericht op de klassieke westerse consument terwijl er 1 op de 5 Belgen een etnische achtergrond heeft. Tijdens de Agriflanders beurs in Gent hield VLAM vrijdag 11 januari een seminar over Etnomarketing. Er waren diverse sprekers die inzicht gaven in het aankoop- en eetgedrag van moslimconsumenten en hoe ondernemers hierop in kunnen spelen.

Turkse en Marokkaanse consumenten
“De moslimconsument is er in grote aantallen waarvan de meeste uit Marokko en Turkije komen”, vertelt Lies Vandaele van onderzoeksbureau Ipsos. Het onderzoeksbureau heeft een onderzoek gedaan naar het shopgedrag van Turkse- en Marokkaanse consumenten. “Eén van de meest opvallendste resultaten is dat families die het economisch beter hebben vrijer omgaan met invloeden van buitenaf en meer bezig zijn met gezondheid. Samen eten is voor de Turkse en Marokkaanse cultuur erg belangrijk, maar de bereiding van traditionele gerechten kost veel tijd die veel gezinnen door de weeks niet hebben dus worden deze voornamelijk in het weekend gegeten.”

Verse producten
In Oosterse culturen zijn verse producten een manier om liefde te tonen. “Kant-en-klaarmaaltijden kopen deze consumenten bijna nooit. Ze worden een beetje als minderwaardig gezien. Toch staan de Marokkaanse en Turkse consumenten open voor westerse eetgewoonten en de eerste producten die zij uit de Belgische eetcultuur hebben overgenomen zijn frieten, veldsla en witlof”, vertelt Lies. “Tijdens het kopen van groenten en fruit kijkt de moslimconsument goed naar de kleur en de geur. Ook willen zij het product controleren door het product vast te houden en zijn daarom geen fan van voorverpakte groenten of fruit. Tevens vindt een groot deel van de consumenten het niet natuurlijk dat veel van het groenten en fruit in de supermarkt is gesorteerd op kleur en grootte.”

“Courgettes en aubergines zijn producten die de moslimconsument het liefst niet in de supermarkt koopt. Zij verkiezen de lichtgroene courgette en de lichtpaarse aubergine boven de soort die voornamelijk in de supermarkt ligt. Hiervoor gaan de naar de etnische supermarkt. Bij verse producten speelt hygiëne en prijs ook een grote rol en uit het onderzoek blijkt dat de Marokkaanse en Turkse consument het liefst bij Lidl, Aldi en Colruyt shopt vanwege de lage prijzen. Ze zijn erg gevoelig voor promoties. De consumenten die in de stad wonen gaan graag naar de Albert Heijn vanwege het grote aanbod van exotische producten”, aldus Vandaele.

“Biologisch geen garantie voor kwaliteit”
Uit het onderzoek blijft dat groenten vaker in de supermarkt worden gekocht en fruit meer bij de etnische supermarkt door het groter aanbod aan exotische producten. Kruiden worden voornamelijk bij de etnische supermarkt gekocht, omdat ze daar in grotere volumes worden aangeboden”, zegt Lies. Goede labeling op de producten is voor de moslimconsument erg belangrijk, omdat halal in hun hoofd speelt. Toch is de kennis over halal vrij beperkt en vertrouwen voornamelijk op merken of mensen. Biologisch is voor deze consument niet van belang en ze hebben weinig vertrouwen in biologische producten en geeft geen garantie op kwaliteit.

“De Marokkaanse en Turkse consumenten zijn een bereikbare groep voor bedrijven. De economische situatie geeft de grootste verschillen tussen de consumenten. De Marokkaanse eetcultuur is een mix van verschillende invloeden in tegenstelling tot de Turkse. Beide consumenten slaan vaak grote voorraden in, omdat samen eten erg belangrijk is binnen de culturen. Hierdoor shopt de moslimconsument graag bij de goedkopere supermarkten. Het is belangrijk om de groep te begrijpen, omdat het een steeds groter wordende groep is binnen België”, besluit Lies.