Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Weer is veel beter geweest dan vorig jaar

Winterseizoen voor Marokkaanse tomaten begonnen

Het winterseizoen van de Marokkaanse tomaten is begonnen en nadat 2018 een goed seizoen bleek, is het doel voor 2019 om de resultaten van dat seizoen te evenaren. Hoewel het seizoen nog maar kort op gang is, zien de vooruitzichten voor het winterseizoen er veelbelovend uit. Er is echter veel concurrentie.

Tomaten worden het hele jaar door geteeld in Marokko, maar het jaar is verdeeld in twee seizoenen. Momenteel is het winterseizoen goed op weg en tot nu toe was het geweldig, aldus Lamia Al Adlouni, exportmanager van Atlantic Gulf Company (AGCO): "Tot dusver verloopt het seizoen best goed. We staan ​​nog steeds aan het begin, maar het weer is erg goed voor ons geweest. Het wordt echter een beetje kouder en dit kan zijn effect hebben op de kleinere tomaten, zoals cherrytomaten. Vorig jaar was er nauwelijks regen, maar dit jaar was het weer voor ons over het algemeen een stuk beter."

Dankzij de betere start van het seizoen verwacht AGCO het winterseizoen van vorig jaar te evenaren. "Het afgelopen seizoen was een beetje speciaal vanwege de politieke crisis in de Golfregio. Die problemen bleken geweldig voor de Marokkaanse export, want we hadden een groei van 80% ten opzichte van het seizoen 2016/2017. Het doel nu is om dat seizoen te evenaren of misschien zelfs een beetje te groeien. We hebben wat we nodig hebben om dat doel te bereiken, aangezien de tomaten dit seizoen geweldig zijn qua vorm, grootte en smaak. De prijzen zijn niet gestegen in vergelijking met vorig jaar, dus ook op dat gebied zijn er geen problemen", legt Al Adlouni uit.

De Marokkaanse tomaten vinden hun weg voornamelijk naar Europese en Russische landen. Maar ze vonden een nieuwe grote vraag in het Midden-Oosten en Afrika: "Wanneer je te dicht bij de Verenigde Arabische Emiraten staat, kan het ingewikkeld worden, omdat ze veel producten kopen om gewoon naar het oosten door te voeren. Landen als Spanje, Egypte en Nederland hebben geweldige producten en vanuit Egypte is het eigenlijk goedkoper om de tomaten naar veel landen te transporteren die ze willen importeren. We zijn van mening dat onze tomaten van een dusdanig goede kwaliteit zijn om op de markt te concurreren", zegt Al Adlouni.

Voor de toekomst richt AGCO zich op de Aziatische markt: "We hebben al contacten om enkele van onze andere producten naar Azië te gaan exporteren. We proberen bijvoorbeeld onze blauwe bessen naar Maleisië te exporteren en zijn altijd op zoek naar meer kansen. Daarom zullen we ook Fruit Logistica in Berlijn bezoeken om hopelijk nieuwe contacten te leggen."

Voor meer informatie:
Lamia Al Adlouni
Atlantic Gulf Company (AGCO)
Tel: +212 5 37 77 59 48
Email: lamia@agcofruit.ma 
www.agcofruit.com 

Publicatiedatum: