Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hans Webbe, DekaMarkt:

“Volledige focus op AGF”

Tholen - Smaak en kwaliteit van AGF kan net zo verschillen als margarine van roomboter vinden ze bij DekaMarkt. Daar willen ze alleen de roombotervariant in de schappen, vertelt Hans Webbe, AGF-specialist van de supermarktketen met 81 supermarkten, waarvan 6 World of Foods. “Wij hebben een volledige focus op AGF. Dat betekent dat we daar gemiddeld meer tijd en aandacht aan besteden dan aan de andere afdelingen en ook meer meters voor inruimen. We zien een directe relatie tussen de prestaties van de AGF-afdeling en de winkel als geheel.”

Al vanaf het ontstaan van de winkelketen wordt er alleen de beste kwaliteit ingekocht. De mentaliteit van toen leeft nog altijd voort, vertelt Hans. De wereld daaromheen is echter wel veranderd. Er wordt niet meer op veilingen gekocht, maar zoveel mogelijk rechtstreeks bij ketenpartners. Daar is de afgelopen jaren heel hard op ingezet, op het inkorten en optimaliseren van de keten. “Hoe korter de keten, des te langer het uitstalleven. Daar is onze hele ketenstrategie op gebaseerd. DekaMarkt is een familiebedrijf met agrarische roots. We willen zo dicht mogelijk bij de telers staan. In de Schermer worden bijvoorbeeld, exclusief voor alle Dekamarkt filialen, de aardappelen geteeld.”

Kwaliteit gaat bij DekaMarkt boven beschikbaarheid, ook een devies dat aan de muur gespijkerd is. Hans: “Wanneer de kwaliteit van mandarijnen niet goed genoeg is, dan hebben wij ze ook niet. Dat is wel iets waar je lef voor moet hebben. We durven dat aan omdat we korte communicatielijnen naar de filialen hebben zodat de medewerkers op de winkelvloer uitleg kunnen geven en alternatieven kunnen aanbieden aan onze klanten.”

Een steeds verdergaande ketenintegratie is wenselijk om de klantbeloftes van DekaMarkt, gericht op herkomst, inspiratie, betrokkenheid, verantwoord en de prijs, in te vullen. “Voor ons is het belangrijk dat leveranciers meegaan in ons beleid. We bezoeken met AGF-chefs en supermarktmanagers de leveranciers en houden gezamenlijke bijeenkomsten om ervoor te zorgen dat neuzen dezelfde kant opstaan.”

Prijsonderhandelingen zijn uitbesteed aan Superunie, voorraadbeheer en kwaliteitscontrole ligt bij DekaMarkt. “Zakendoen moet transparant en eerlijk gebeuren, daarin zijn we hard maar fair. Het kan ons niet gebeuren dat er iets niet goed is, dan hebben wij meteen een probleem in onze winkels. Maar door de goede samenwerking en openheid zien we juist dat processen steeds verbeteren. Kwaliteit is de rode draad en omdat leveranciers dat weten, zie je ook steeds minder afkeuringen.”

Kwaliteit houdt niet op bij de controle bij binnenkomst. “We vragen ons vaak af tot hoe ver onze verantwoordelijkheid reikt. Het gaat immers om de kwaliteitservaring van de klant bij consumptie. Als één van de weinige supermarkten werken we op de AGF-afdeling met groentechefs. Die hebben een AGF-vakdiploma, ook onze supermarktmanagers worden opgeleid in AGF en controleren de afdeling een aantal keer per dag. De AGF-afdeling is immers onze showroom. Als de winkel om 8 uur ’s ochtends opent, is de AGF-afdeling als vanzelfsprekend tiptop in orde. Maar ook de klant die om vijf uur komt winkelen, moet dezelfde ervaring hebben als die vroege klant. Als een klant een zak appelen niet netjes teruglegt in het schap maar teruggooit, dan kun je zo’n zak 2 uur later niet meer verkopen. Die moet je er dus tussenuit halen. Daarom hebben we in onze winkels geen bulkpresentaties. We houden producten zo lang mogelijk in de koelcel en vullen de afdeling telkens aan.”

Bij DekaMarkt zul je ook geen afprijzing op groenten en fruit die bijna over de datum zijn aantreffen. Hans: “Als dat gebeurt, is de kwaliteit dus niet goed meer. Vaak wordt dat nog goed vermarkt, zogenaamd “tegen voedselverspilling”, maar ons beleid is erop gericht dat er altijd kwalitatief goede producten in de schappen liggen. Door omloopsnelheid en scherpte in voorraadbeheer kunnen we weggooien inmiddels heel goed voorkomen.”

Kwaliteit zit hem ook in details, zoals bij onze sinaasappelpersen in de World of Food. “Tijdens het persen komt het sap nauwelijks in contact met zaden, schil of membraanmateriaal, waardoor het een minimaal schilolie gehalte heeft. Je merkt dat extra goed wanneer je het sap enige tijd na het persen consumeert. Dat is als een verschil tussen roomboter en margarine.”

Hans is oud-ondernemer in zowel AGF-speciaalzaken en markthandel. Hij deed die zaken van de hand en begeleidt sindsdien de verschillende winkelformules van DekaMarkt. Hans stelt dat de AGF-afdeling bij een DekaMarkt niet onder doet voor die van een AGF-speciaalzaak en ondersteunt die uitspraak door te wijzen op het brede assortiment dat DekaMarkt voert. “Het is natuurlijk wel een beetje afhankelijk van het winkeloppervlak, maar in 2/3 van de supermarkten ligt hetzelfde AGF-assortiment als in de World of Food-markten. Hiermee maken we het ons zelf lastig, maar we willen dat je ook in de kleine winkel een venkel, een zakje snijbonen en specialties kunt kopen zoals de coolwrap die DekaMarkt groot heeft gemaakt. Met Kerst hebben we bijvoorbeeld Marokkaanse muntkruiden in het assortiment, net weer wat anders dan gewone verse munt.”

Vanuit zijn specialistische ervaring weet Hans heel goed hoe je producten aan de man kunt brengen. “Door presentatie kun je mensen op ideeën brengen. Hierin willen we ook de klantbelofte inspiratie invullen. In het seizoen leggen we stoofperen naast spruitjes in het schap.” Een gouden combinatie weet Hans. “Er is geen andere supermarkt die zoveel kleine spruitjes verkoopt als wij.” Hans heeft zijn kennis en ervaring aan papier toevertrouwt in de vorm van kwaliteits- en presentatiehandleidingen. Hans: “Ik wil deze kennis graag nalaten aan de volgende generaties. Deze kennis veroudert niet, de behandeling en verkoop van een krop sla zal over 20 jaar niet veel anders zijn dan nu.”

Consumentenwensen veranderen wel en vanuit catagory management vindt doorontwikkeling van het assortiment plaats. Convenience en gemak zijn daar de drivers, het panklaar assortiment is onlangs flink uitgebreid. Maar niet alles gaat op basis van de verkoopcijfers per m2. Er is genoeg vrijheid om zaken uit te proberen, zolang dat geen onverantwoorde risico’s zijn. “In een aantal filialen staat een ananasschilmachine waar klanten gratis hun ananas kunnen laten schillen. Om dat goed te laten werken is het belangrijk dat de ananas telkens de juiste vorm en rijpheid heeft. Daarvoor zijn we een ketensamenwerking aangegaan met een teler in Costa Rica die exclusief ananassen voor ons teelt en sorteert. Zoiets kun je niet rond rekenen, maar moet je gewoon doen.”

Maakt DekaMarkt kans om de titel Beste in Groente en Fruit ooit te veroveren? “Die titel heeft veel te maken met communicatie. Wij kijken liever naar de fairshare en zien dat we het daarin bovengemiddeld goed doen met de verkoop van AGF”, besluit Hans.

Foto's via Detailresult

Voor meer informatie
DekaMarkt
Olieweg 6
1951 NH Velsen-Noord
T: 088-3136000
persvoorlichting@detailresult.nl