Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Florian Wolz Franken-Gemüse Knoblauchsland eG:

"De euforie over snackgroenten heeft plaatsgemaakt voor de realiteit"

Er gebeurt veel in de Duitse retail. De handel moet zich steeds meer met het thema convenience bezighouden: er is veel vraag naar producten voor een mobiele levensstijl, huishoudens worden kleiner en de voedingswijze gezonder. Snackgroenten lijken ideaal bij de behoeftes van de consumenten te passen en de verwachtingen aan het segment zijn groot. Maar hoe ziet het er daadwerkelijk uit in de handel? Florian Wolz, directeur van de afzetcoöperatie 'Franken-Gemüse Knoblauchsland', vertelt over zijn ervaringen bij de verkoop van overwegend (vrucht)-groenten aan de retailsector in Zuid-Duitsland.

De telers van de afzetcoöperatie bieden snackpaprika's, -komkommers en -tomaten aan. „In het begin was ik meer van het marktpotentieel van dit segment overtuigd dan hoe ik het nu zie. Natuurlijk hangt dat ook van de retailer af, aangezien de snackgroenten niet door iedereen even goed worden ontvangen." Hij was aanvankelijk weliswaar euforisch, maar de verwachtingen weerspiegelen zich nu echter niet in de afzet: „De euforie heeft plaatsgemaakt voor de realiteit."

De kleine groentensoorten uit het assortiment te nemen, dat doet Florian voorlopig niet. „Het is een bestanddeel van de handel, men heeft het in het assortiment nodig en misschien is er ook nog meer potentieel in de toekomst." Florian verwacht nog steeds een zekere groei van deze productgroep. „Snackgroenten blijven ook in de komende jaren een vast bestanddeel."

Een groot nadeel van de convenience-opleving ziet hij in de verpakking: „Deze groenten brengen veel plastic met zich mee. Men heeft een schaaltje met deksel nodig of shakers die makkelijk geopend en gesloten kunnen worden en waar momenteel veel kritiek op is." Bij Franken-Gemüse zijn duurzaamheid, en daarmee ook een verantwoordelijke omgang met bronnen, een belangrijk onderdeel van de handel. „Wanneer het zinvol is, stappen we ook nu al actief over op duurzamere verpakkingsvormen."

Het grote voordeel van de snackgroenten is de hanteerbaarheid - daardoor zijn ze wel minder geschikt voor verkoop als losse producten. „Bij de alternatieve verpakkingen, zoals van karton, ziet men het product niet. Dat wordt niet goed ontvangen door de consumenten", zegt Florian.

Ook in de toekomst wil men bij Franken-Gemüse de actuele trends in de retail volgen. De afzetcoöperatie verkoopt momenteel de producten van veertig lidbedrijven – velen onder leiding van jonge personen. „Dat zorgt voor veel dynamiek en innovatie. Men helpt elkaar en vormt zich verder. Men wisselt ook informatie met elkaar uit over wat er op de markt zoal gebeurt." Deze experimenteervreugde zal het Franken-Gemüse Knoblauchsland ook in de toekomst mogelijk maken om relevant te blijven op de markt en zich continu verder te verbeteren, aldus Florian.

Voor verdere informatie:
Florian Wolz
Franken-Gemüse Knoblauchsland eG
Raiffeisenstraße 200
90427 Nürnberg
Tel. 0911 93483-0
E-mail: info@franken-gemuese.de
Web: https://www.franken-gemuese.de/

Publicatiedatum: