Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Belgische en Hollandse importeurs ervaren hinder door protesten ‘gele hesjes’

Tholen – Drie weken geleden begonnen de protesten van de ‘gele hesjes’ in Frankrijk als protest tegen de taks op brandstof. Momenteel houden de protesten nog aan terwijl de belastingverhoging niet worden toegevoegd aan de begroting van 2019. Vorige week begon er in Brussel ook spontaan een protestactie van Belgische actievoerders. De betogers zochten confrontatie met de politie en bezetten tunnels en kruispunten.

Versheid
Eén van de importeurs die last heeft gehad van de protesten in Frankrijk is W. Jonckheere. “We hebben de aflopen weken veel last gehad van de ‘gele hesjes’. Doordat Frankrijk een transitieland is voor producten uit Spanje moeten onze vrachtwagens door Frankrijk rijden. We hebben diverse vrachten gehad die te laat zijn gekomen. Dit is voor de versheid van een product nadelig, maar ook voor onze klanten”, vertelt Cedric Geens. “De protesten zijn bijna vier weken aan de gang en er lijkt nog geen schot in de zaak te zitten. Wanneer Fransen hun zinnen op iets hebben gezet, gaan ze er ook echt voor. Dit is ook wel te zien aan de actie.”

Uren stil staan
Ook de vrachten van Exofi hebben vertraging opgelopen door ‘gele hesjes’. “Sommige vrachtwagens hebben wel uren stilgestaan door de protesten”, zegt Jan Vermeiren. “We hopen dat de protesten snel over zullen zijn, maar het blijft afwachten. De producten moeten door Frankrijk en dat maakt de situatie erg lastig. De versheid, dus de handel is in het geding. Gelukkig vallen de protesten hier in België wel mee en voor de situatie in Frankrijk is het gewoon afwachten. Zelf kunnen we er weinig aan doen.”

Gevaarlijk
Volgens een Belgische logistieke dienstverlener die tijdens de protesten in België vast heeft gestaan, is het soms een gevaarlijke situatie voor de chauffeurs en andere weggebruikers. “Er zijn al diverse ongelukken gebeurd door deze onnodige situatie. De protestvoerders kunnen hun punt beter op een andere manier bekend maken in plaats van andere mensen dwars zitten. Ik ben daarom ook niet verbaasd dat mensen die het beu waren en soep met laxeermiddel aan de protestvoerders hebben uitgedeeld.”

Ongeorganiseerd
"Het onvoorspelbare van deze acties is dat het een ongeorganiseerde groep mensen is die demonstreert - er wordt geschat van meer dan 10.000 mensen - die niet worden aangestuurd door een vakbond, maar zelf beslissen deze acties te houden en de boel op te houden totdat de politie ze wegstuurt", zegt Pieter de Ruiter van 4Fruit Company.

"Het gaat op zich om een beperkt percentage auto's wat hier vertraging door oploopt. Maandag stonden er van de twintig auto's die bij ons binnen kwamen vier auto's vast en dinsdag waren het weer vier op de achttien auto's.Voor ons zijn de problemen niet zo urgent, maar retailers die een slot op de auto hebben, weigeren de auto's gewoon. Nu gaan er ook bijvoorbeeld richting de Duitse Dc's nogal wat auto's met Spaanse handel door Frankrijk, waarvan er zodoende nogal wat partijen boven de markt zweven en elders verkocht moeten worden", vervolgt de importeur.

"Je zult natuurlijk altijd zien dat de auto's met rode paprika's waar je met smart op zit te wachten te laat is en de auto met ijssla waar je genoeg van hebt staan op tijd binnen is. Al met al is het geen dramatisch hoog percentage wat vertraagd binnenkomt, maar die auto's moeten ook weer terug, dus al met al komen er veel auto's met vertraging in Spanje terug, wat weer resulteert in een tekort aan transport en oplopende prijzen. Ik had gehoopt dat de prijs van de Spaanse handel hierdoor ook op zou lopen, maar die blijkt er nog voldoende te zijn", besluit Pieter.