Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Willem Boon, Boon Food Group:

"Wanneer iets echt goed is, dan is geld minder belangrijk"

Tholen - In de piramide van Maslov staat eten en drinken als eerste levensbehoefte onderaan, maar volgens Willem Boon, commercieel directeur bij Boon Food Group is dat niet de juiste plek. "Voedsel doet wat met je", zei hij tijdens het Nationale Verscongres. Eten en aandacht is waar het om draait in de nieuwe formule Boon's Markt. Want Nederland is geen Amsterdam en niet iedereen heeft haast.

De MCD winkel in Barendrecht transformeerde onlangs naar de 10e Boon's markt, ingericht in werelden, waaronder kant-en-klaarmaaltijden. "We bereiden deze ter plekke maar dan nog hebben klanten dat vaak niet in de gaten. Je moet er dus bijvertellen dat het hier gemaakt is", zei Willem. "Hetgeen je doet aan de klant duidelijk maken, is lastig. Wanneer je mensen op de signing wijst, dan krijg je te horen: "We zijn hier niet om plaatjes te kijken"."

De MCD formules zullen allemaal worden omgebouwd naar versmarkt formule Boon's markt waar het draait om de ervaring. "Wanneer iets echt goed is, dan is geld minder belangrijk", zei Willem en illustreerde dat met een filmpje van cabaretier Lebbes die de perfecte terras ervaring beschrijft. "Het is gemakkelijk om een mooie winkel te bouwen maar de mensen maken het verschil. Zij moeten bezig zijn met wat de consument kan waarderen." Demografische ontwikkelingen laten zien dat ouderen in de toekomst een factor van belang worden. "Juist zij hebben behoefte aan de sociale factor die supermarkten kunnen invullen."  

Boon's markt is ingedeeld in werelden, waaronder AGF, slagerij, kant-en-klaar etc.

Boon Food Group tilt het begrip convenience naar een wat abstracter niveau. Het heeft veel te maken met de tijdsfactor en hoe mensen hun tijd besteden. Supermarktformats worden meestal gepositioneerd op de assen weinig service - veel service en onvoordelig - voordelig. Aan deze dimensies voegt Boon Food Group de dimensie veel tijd - weinig tijd aan toe. Daarbij komen ze tot onderstaande multiformat.

De detailhandel divisie is onderdeel van Boon Food Group dat al generaties lang als familiebedrijf breder in de foodbranche opereert en vanaf de oorsprong een groothandel divisie heeft. Onlangs voegden zij bezorgdienst Zorgboodschap met online bestelmogelijkheden als divisie toe. 

De toekomst ligt volgens Boon Food Group in het slim combineren van fysieke en online kanalen. "Foodservice, retail en convenience gaan allemaal in elkaar schuiven, in artikelen en in logistiek", aldus de commercieel directeur. Hij ziet veel mogelijkheden tot kruisbestuiving tussen fysiek en online, met mogelijkheden tot verdere ontwikkelingen van omnichannel formules en het slim combineren van logistieke processen.