Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Stephan Junkers, Go Fresh

"Convenience heeft toegevoegde waarde nodig"

Hij was één van de pioniers op het gebied van gesneden producten, toen het begrip convenience nog helemaal niet bestond. Tegenwoordig houdt de jarenlange ondernemer Stephan Junkers zich nog steeds met dit productsegment bezig, dat momenteel vooral in Duitsland snel aan betekenis wint. Ondanks de enorme groei van het segment zijn de voorwaarden hetzelfde als destijds: de hoofdzaak is namelijk dat de FreshCut-producten ook daadwerkelijk een toegevoegde waarde hebben en zich van gebruikelijke verse producten onderscheiden, aldus Stephan in een gesprek met Freshplaza. 


Het team van Go Fresh: helemaal rechts de oprichter en eigenaar Stephan Junkers

'Added Value'
Houdbaarheid is nog steeds één van de grootste uitdagingen binnen de Fresh Cut-sector. Desalniettemin gelooft Stephan op basis van zijn eigen ervaringen niet in de kunstmatige verlenging van de houdbaarheid. In plaats daarvan hecht hij bijzonder veel waarde aan zogenaamde hardlopers die just-in-time geleverd worden. Daarom neemt de ondernemer de gebruikelijke producten grotendeels van bedrijven uit de nabije omgeving af. Importproducten worden via grootleveranciers in het nabijgelegen Verscentrum Venlo afgenomen. "Afhankelijk van het product heb ik bepaalde variëteiten waar ik de voorkeur aan geef. Dat vind ik zelf als producent ook interessant. Naast de herkomst moeten we de klanten echter ook duidelijk maken wat er allemaal bij de convenience-handel hoort: kosten, logistiek, traceerbaarheid enzovoort. Dat hoort ook tot mijn opgave als producent.'' 



De klant moet echter vooral direct begrijpen wat het convenience-product zo aantrekkelijk maakt. Dat betekent volgens Stephan dat de producten zowel smakelijk alsook eenvoudig te gebruiken moeten zijn. Aangezien Fresh Cut-producten zich vanzelfsprekend in een hogere prijscategorie bevinden, moet er ook een evenwichtige prijs-kwaliteitsverhouding gepresenteerd worden. "Ieder afzonderlijk product heeft daarom een zogenaamde Added Value (toegevoegde waarde) nodig'', luidt zijn boodschap. Hij noemt de pomelo als voorbeeld: "Als deze al geschild is, hoeft men dat later niet meer te doen. Als wij een pomelo geschild kunnen leveren, heeft de klant een Added Value ten opzichte van het ongesneden producten, en wij een goed verkoopargument.'' 



Knowhow
Met een breed productassortiment evenals verschillende verpakkingseenheden en verschijningsvormen is Go Fresh in staat om in te gaan op specifieke klantenwensen. Volgens Stephan moeten convenience-aanbieders hun klanten op een bepaald punt tegemoet komen en ingaan op de tendensen binnen het grootverbruik: "Er zijn steeds minder koks en degenen die er zijn, doen andere dingen dan groenten en fruit snijden. Dat maakt convenience-producten daadwerkelijk tot een noodzakelijk alternatief om de gastronomie te laten lopen. In het kader daarvan zien we ons als de verlengde arm van de koude keuken. Dat wil echter ook zeggen dat we de klanten de mogelijkheid moeten bieden om zich te onderscheiden, waardoor we alle mogelijke producten in het assortiment hebben.''



Momenteel neemt het convenience-aanbod in heel Europa en vooral in Duitsland snel toe, waardoor een groot aantal bestaande groenten- en fruitleveranciers voor de FreshCut-sector kiezen. Stephan heeft echter gemengde gevoelens over deze ontwikkeling: "Natuurlijk drijft concurrentie ons allemaal tot maximale prestaties. Men heeft echter ook een bepaalde ervaring c.q. knowhow nodig, omdat men convenience niet zomaar even naast iets anders kan doen. Daarom moet men zich ook specialiseren: wij focussen ons bijvoorbeeld heel duidelijk op grootverbruikers en leveren niet aan supermarkten, aangezien ons assortiment hiervoor simpelweg te breed is opgesteld. Over het algemeen is de tijdgeest er heel duidelijk: de jonge generatie let op duurzaamheid, gezonde producten enzovoort. Dat is niet alleen voor ons als convenience-producenten, maar voor de gehele branche van voordeel.'' 


Een leveringsvoertuig van het bedrijf

Nieuwbouw 2019
Stephan Junkers heeft reeds een lange carrière in de groenten- en fruitbranche achter de rug waarbinnen hij verschillende, succesvolle bedrijven oprichtte en zich van begin af aan bezighield met de belevering van vliegmaatschappijen. In 2011 ontstond Go-Fresh - een groenten- en fruitfabriek die de meest uiteenlopende grootverbruikers voorziet van handgesneden producten alsook machinale producten. Circa zeventig procent van het productpalet bestaat echter uit fruit, salades en monoproducten. Het assortiment wordt aangevuld met onder andere High Pressure vruchtensappen van de Belgische zakenpartner Juicy Group. Het bedrijf met een totale capaciteit van 7.000 vierkante meter is gevestigd in Geilenkirchen, vlakbij de Nederlandse grens. Een uitbreiding van het bedrijfsoppervlak staat reeds op de planning: tot eind 2019 moet er naast het bestaande bedrijfsgebouw een nieuwe hal van circa 2.000 vierkante meter ontstaan.

Verdere informatie:
GO-fresh GmbH
GF: Stephan Junkers
Benzstraße 5, 52511 Geilenkirchen
Tel. 02451 90722 10 (Zentrale)
Fax 02451 90722 29

Publicatiedatum: