Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Syngenta We Love Tomato evenement

Tholen - Wanneer je vandaag de dag langs de schappen in de supermarkt loopt, is het moeilijk voor te stellen dat er ooit een tijd was zonder snacktomaten. Tegenwoordig is de snacktomatensector volwassen geworden. Concurrentie neemt toe en telers worden voor nieuwe uitdagingen gesteld: hoe houd of breid je je markt uit in een sector die steeds voller wordt? Welke toekomstige trends moet je in je plannen verwerken? Syngenta nodigde meer dan 200 ondernemers uit de sector uit in het hart van de Spaanse tomatensector en wilde ze daarmee voorbereiden op de toekomst van de snacktomaat in hun tweedaagse 'We Love Tomato' evenement.



Sinds het laatste evenement vier jaar geleden is de markt voor snacktomaten verder ontwikkeld. "We hebben een enorme groei gezien in het segment en hopen dat onze partners in de tomatensector dit eveneens hebben beleefd. Maar nu vind er een grote verschuiving plaats: er zijn meer en meer uitdagingen voor telers, verkopers en retailers. De investeringen worden hoger," zo begon Matthew Johnston van Syngenta de conferentie. Syngenta heeft de afgelopen jaren een leidende rol gehad in het segment en met hun huidige assortiment en enkele aankomende nieuwe variëteiten is deze positie stevig. Voor te bereiden op de toekomst door zich te verbinden met partners in de keten is daarom een belangrijk onderwerp voor het veredelingsbedrijf.

Waarom de consument zo belangrijk is
"Wat ik in de meeste supermarkten zie zijn basisproducten. Dat geldt ook voor tomaten. Het probleem is dat je daarmee focust op de prijs, wat niet goed is voor jou en ook niet voor de consument." Volgens Edwin Paul Vels, retailconsultant en partner voor het FMCG onderwijs, kunnen er lessen geleerd worden aan de hand van andere producten. "Richt je op de klant! Bekijk de laatste consumententrends en help de klant daarlangs. Kijk naar olie, kijk naar yoghurt – daarin zijn special producten ontwikkeld voor elk moment van de dag." Paul ziet daarmee ook mogelijkheden voor tomaten. Hij wijst erop dat hoe meer tomaten er zijn in het schap, hoe meer gestrest de klant wordt. "De klant weet niet meer waar hij tomaten voor moet gebruiken. Stop met de overlading en breng scheiding aan in verschillende segmenten: zijn ze voor soep of voor salade? Stuur de klant op het moment van consumptie."



Ook de online klant is iets om je op voor te bereiden, zo bleek uit de cijfers van Pierre Escodo van Eurofresh magazine. Daarbij wijst Paul er op dat het beginnen van een herkenbaar merk daar een sleutelfactor in is.

Michiel Meekels, een onafhankelijke consultant, bevestigd dit. Hij sprak over de wereld van de generatie millennials. Zij zijn minder verschuldigd, delen meer, zijn bereid te betalen voor beleving en gemak, zolang de ervaring en het merk overeenkomen met hun wensen. "Een merk moet haar toon en missie spiegelen aan de wensen en waarden van de consument."

Wat vindt de klant van je product?
Telers zijn hier wellicht al op gericht en de sprekers op de conferentie bevestigen het nog eens: het verbinden met partners doorheen de hele keten zijn de sleutel om in de markt te blijven leiden. Jelger de Vriend, retaildeskundige bij Fresh Strategies en medeoprichter van Innovative Fresh, sprak over de verbinding met de consument. "Tegenwoordig heeft iedere supermarkt de ambitie om met het versschap de beste te zijn. Dit is iets van de laatste jaren en het is een geweldige kans voor de verssector. De tomatencategorie is daarin het centrum van het universum," stelde hij. 

Dus hoe verhoog je de consumptie van tomaten? Volgens Jelger is de formule vrij eenvoudig. "Combineer uiterlijk met zichtbaarheid en de consument zal in de verleiding gebracht worden om het uit te proberen. Om een consument de aankoop te laten herhalen, moet het product jaarrond beschikbaar zijn, consistent zijn van kwaliteit en vol van smaak. Smaak is de factor die herhaalaankopen bepaalt, wat de sleutel is tot de noodzaak van een hogere productie." Hoe zit het dan met de prijs? "Herhalingsaankopen gaan niet om de prijs. Het maakt een consument niet uit of hij 1,79 of 1,89 euro betaalt voor een goed product. Maar als je de consument 19 cent voor een komkommer laat betalen en de kwaliteit is slecht, dan komt niemand terug voor meer."



Over de waardeketen
Aan de universiteit van Wageningen worden innovaties gecreëerd met eveneens de bedoeling dat de consument de best passende kwaliteit krijgt aangeboden. "Bewaring draait niet alleen om techniek, maar ook om het product zelf. Hoe gedraagt het product zich en kunnen we de omgeving aanpassen zodat het langer vers blijft?", legt Eelke Westra uit. "Consumenten worden meer kritisch. Met de online markt bewegen we naar een gepersonaliseerde waardeketen." Door een systeem te ontwerpen waarin de kwaliteit en de smaak exact gemeten worden, kunnen voorspellingen gedaan worden om de juiste klant te vinden voor het product.

Een model als een complex Bayesian Network kan daar een rol in spelen. "Modellen als deze zijn belangrijk omdat mensen geneigd zijn niet van mening te veranderen in het licht van veranderende bewijzen. Wanneer big data doorbreekt, zal het mogelijkheden bieden om alle gegevens te combineren uit de waardeketen en een enkele vraag te beantwoorden: wat is de verwachte kwaliteit van een tomatenras geteeld door een bepaalde teler in een bepaald seizoen na een bepaald aantal dagen in de winkel in een bepaalde verpakking?"



Waarom deze ontwikkelingen belangrijk zijn voor een teler

Gedurende de dag werd het helder dat vernauwing van de keten en het leren kennen van je klant hét onderwerp is voor de snacktomatensector voor de komende jaren. Met technieken zoals genenontwerp niet langer aan de horizon, maar als onderdeel van de realiteit, ontstaan er enorme mogelijkheden voor de teler. "Terwijl we leren van al deze nieuwe gewoonten en trends, ontwikkelen we nieuwe segmenten en eigenschappen. Bijvoorbeeld smaak: de meerderheid van de mensen denken daarbij aan brix en suiker. Maar hoe zit het met textuur? Dit zal de smaakbeleving veranderen." Ook ontwikkelingen zoals duurzaamheid en de toenemende populariteit van biologisch en residu-vrije producten zijn onderdeel van de focus. "We proberen meer resistentie en eigenschappen te ontwikkelen die het makkelijker maken om het gewas te beschermen en de oogst te verhogen"

Samenwerking in de markt is ook nodig wanneer het gaat om het beschermen tegen illegale teelt van beschermde variëteiten. "Wanneer er meer product op de markt komt dan gepland was en wanneer mensen telen tegen lagere kosten, dan kan dat een groot risico vertegenwoordigen. We werken hieraan door een platform te creëren dat ons kan helpen om te beschermen wat we ontwikkelen en tegelijkertijd onze zakelijke belangen te verdedigen. "

Nog niet genoeg gehad van snack tomaten? Komende dagen meer snackverhalen! Bekijk nu de fotoreportage!