Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Piet Schotel - Fruit Consultancy Europe

"Certificering steeds belangrijker voor export uit Guatemala"

"Als je zaken wilt doen in Europa, moet je weten wat de rol van de supermarkten is. Supermarkten bepalen vandaag de dag de markt wat betreft de vereisten voor versproducten, bijvoorbeeld door middel van het GlobalGAP-certificaat, het protocol voor hygiëne en de eisen voor duurzaamheid. Als je niet aan deze vereisten voldoet, is het naar mijn mening bijna onmogelijk om nog zaken te doen in Europa," zegt Piet Schotel van Fruit Consultancy Europe.



Presentatie
Tijdens de Agritrade-beurs in Guatemala konden ook bezoekers meedoen aan het congres-programma. De eerste dag werd afgesloten met een paneldiscussie over de belangrijkste trends voor verse groenten en fruit in de VS, Canada en Europa. Piet Schotel vertegenwoordigde in dit panel Europa en gaf zijn mening over wat een exporteur zou moeten doen om met succes naar Europa te exporteren.

Piet Schotel legde in zijn presentatie uit dat het merendeel van alle verse AGF, die wordt verkocht op de een of andere manier via supermarkten loopt. Dit is de reden waarom de huidige vereisten zo belangrijk zijn, zoals GlobalGAP, BRC, sociale verantwoordelijkheid en duurzaamheid. Ook moet er door telers goed gelet worden op de regelgeving omtrent gewasbeschermingsmiddelen.



"Het is belangrijk dat exporteurs zich realiseren dat een product van hoge kwaliteit en een goede prijs niet genoeg is. Om naar Europa te exporteren, moet je in alles goed georganiseerd zijn met inbegrip van alle certificaten. Dit wordt steeds belangrijker, omdat nu ook supermarkten in Centraal-Amerika en de VS om deze certificaten vragen," vervolgt Piet.

Daarnaast benoemt Piet gezondheid en gemak als twee trends in Europa. De kernwoorden van dit moment zijn smaak, ervaring en gemak. Een goed voorbeeld met betrekking tot Guatemala is de avocado. Guatemala is bezig met het opzetten van een solide productie van avocado's, die nu op de Europese markt gelden als populair, gezond en trendy.

Coaching-programma voor export
Piet Schotel is werkzaam als consultant in het coaching-programma voor export van Agexport. "In eerste instantie was dit een programma voor fruittelers, maar sommige bedrijven hebben ook groenten in hun assortiment. Een aantal bedrijven die aan dit programma meedoen werken met ramboetan, mangosteen, avocado's, limes en bramen in combinatie met bonen en erwten."

Om met het programma mee te mogen doen, moet een bedrijf het GlobalGAP-certificaat in handen hebben of op zijn minst bereid zijn dit te verkrijgen. "Het is niet moeilijk om een product op een lege markt te zetten. Zodra er echter voldoende aanbod is, wordt er verwacht dat het product aan alle vereisten voldoet. Dat is met inbegrip van GlobalGAP. Het is voor bedrijven een behoorlijke investering om dit certificaat te bemachtigen. Het is een keuze die bedrijven zullen moeten maken."



"Zodra bedrijven de benodigde certificaten hebben, geven wij ze commercieel advies. Dat wil niet zeggen dat ik hun bemiddelaar probeer te zijn, maar dat we proberen om de bedrijven voor te bereiden op export. Ik informeer ze over hoe ze zaken moeten doen in Europa, hoe je het beste met importeurs kunt communiceren en geef advies over mogelijke bedrijven met de juiste mix van producten. Het doen van zoeken moet nog steeds door de bedrijven zelf worden gedaan."

Guatemala

Er zijn volgens Piet een aantal erg professionele bedrijven in Guatemala. Dit geldt volgens hem voornamelijk voor erwten en snaps. Er zijn daarnaast ook bedrijven met een erg goed product, maar die qua certificaten nog niet volledig hun onderneming hebben georganiseerd. De bedrijven die Piet hiermee bedoelt produceren de meest bekende producten van Guatemala, zoals bijvoorbeeld de avocado. De avocadosector maakt nu weliswaar een opmars, maar heeft nog steeds veel ruimte voor verbetering.

Het is voor het eerst sinds jaren dat Guatemalaanse avocado's met succes naar Europa zijn geëxporteerd. Er is echter nog veel meer potentieel voor Guatemalaanse avocado's. Als de markt vol zit met avocado's uit Peru en Zuid-Afrika is het te moeilijk om nog te kunnen concurreren. Guatemala heeft echter zowel precies het juiste avocadoras en precies het juiste tijdsraam op de markt. Dat betekent volgens Piet dat avocado's uit Guatemala een extra aanbod op de markt kunnen vormen.



"Als je naar het brede assortiment aan groenten en fruit uit Guatemala kijkt, zie je dat erwten, snaps en mini-groenten het goed doen. Ook de braam is een goed gevestigd product," zegt Piet. "De Guatemalaanse rambutan wordt vaak naar de VS geëxporteerd, waar voor deze fruitsoort een grote markt is dankzij consumptie door de Aziatische minderheid. Ook andere Centraal-Amerikaanse landen en Mexico exporteren rambutan naar de VS. Guatemala exporteert ook wat volumes naar Europa. Het gehalte aan consumptie voor rambutan is in de Europese markt echter laag en de markt kent daar concurrentie vanuit Azië. Een voordeel ten opzichte van Aziatische bedrijven zou dan certificering en een hogere kwaliteit kunnen zijn."

"Er wordt steeds meer fruit geproduceerd, zoals bijvoorbeeld mango's meloenen en ananas. Dit wordt echter voornamelijk naar de VS geëxporteerd in plaats van naar Europa," legt Piet uit. "Het is makkelijker voor Guatemala om naar de VS te exporteren dan naar Europa, dat strengere eisen kent. Ook zijn de logistieke kosten voor export naar Europa hoger. Dit alles heeft invloed op de kostprijs, waardoor het uiteindelijk moeilijker is om te kunnen concurreren. Zodra de Amerikaanse markt echter niet meer zo lucratief is, zullen exporteurs over willen stappen op de Europese markt. Ze zullen dan merken dat ze daar geen klanten meer kunnen vinden."



Advies
"Op de eerste plaats wil ik zeggen dat Guatemala vrij goed presteert. Ik ben vaak blij verrast als ik bedrijven bezoek. Guatemala is een professioneel land. Desondanks komt de grootste uitdaging voor Guatemala neer op het logistieke proces door middel van luchtvracht. Het aantal opties voor directe lijnen naar Europa is beperkt of is bijvoorbeeld niet aantrekkelijk wegens de dagen waarop de vluchten aankomen. Als een lading bijvoorbeeld eerst moet stoppen in Miami of Panama, zorgt dit voor een groot aantal nadelen zoals een langere transporttijd en hogere kosten. Al met al is het ook niet ideaal voor de koelketen."

"Ik adviseer de bedrijven in ons programma altijd om gebruik te maken van marktdifferentiatie. Sommige bedrijven hebben alles in huis om zowel naar de VS als naar Europa te exporteren. Helaas zorgen oude gewoontes en gemakzucht voor hindernissen voor hun exportmogelijkheden," zegt Piet Schotel tot slot. 

Voor meer informatie:
Piet Schotel
Fruit Consultancy Europe
Netherlands
E: piet@fruitconsultancy.nl
T: + 31 153809311
www.fruitconsultancyeurope.nl
Publicatiedatum: